Hej !
Först o främst - Stort beröm till både skapare och medlemmar på denna sida/forum - Otroligt enkel och informativt för en nybliven intresserad sparare!
Jag och chefen(Sambo) har bestämt oss för att ta tag i sparade/pensioner nu efter småbarns-åren börjar ta slut och vi både har en fast inkomst igen.
Vi har försökt att läsa på så mycket som möjligt gällande 4-hinkar och sparande Jag känner att vi kommit en bra bit och börjat styra upp det tillfreställande men känner mig lite vilsen gällande just pensioner.
Nuvarande situation : Jag(36) och Sambo(30) med 2st barn. Hus (60% belåning kvar)
Bufferthink
120k på sparkonto hos handelsbanken.
Mellanriskhink
Både jag och damen har startat ett Lysa ISK konto och flyttat över våra sparpengar vi hade i vanliga konton där vi sparar i 60/40. (Ca: 200k var)
Passiva hinken :
Flyttat Barn 1 sparande från dyra fonder i handelsbanken till → ISK - Lysa - 90/10
Flyttat Barn 2 sparande från dyra fonder i handelsbanken till → ISK - Lysa - 90/10
Lekhinken :
Här har damen en mindre summa pengar som hon investerar när hon får “supertips” på aktier av sina väninnor…
Pension :
PPM :
Ap7 (Bytt från handelsbankens entrelösning)
Tjänstepension :
Länsförsäkringar : Avtalspension(Gammal med mindre summa pengar)
LF Global Indexnära 0.2% (Bytt från entrelösningen)
SPP : (nuvarande Jobb och förhoppnings inget byte i närtid)
ITP1 - SPP Global - 0,15% (Bytt från entrelösningen)
Nedanstående är det som ställer till det för mig - Har verkligen försökt att leta i forumet men hittar inget som riktigt känns tillfreställande.
När vi skrev på hos banken för x antal år sedan flyttades det även över alla de tjänstepensioner som man kunde vid det tillfället och efter råd (duh) flyttades de in i diverse entrelösningar.
Jag förstår att IPS / eget sparande egentligen bör flyttas till Avanza/Nordnet etc men för tillfället känner jag att jag vill vara kvar hos handelsbanken för att inte sprida ut sakerna ännu mer.
Jag har förstått att en billig global index fond är det absolut enklaste sättet att köra på och fast Handelsbankens egna ligger på 0.4% samt att utbudet inte direkt är att hurra för kanske det ändå är den bästa vägen att gå? (Nuvarande pension 80 etc är ju hårt viktade mot norden)
Alternativet är att stycka upp det lite mer mellan olika indexfonder och försöka ha samma uppdelning på alla 4 olika.
Handelsbanken nuvarande:
Avtalspension KAPL(Gammal) - Handelsbanken pension 80 / 0.35%
Avtalspension SAFLO(Gammal ) - Handelsbanken Multi Asset 100 / 0.3% (rabbaterad från 1.55)
IPS - (Gammal) - Handelsbanken Global / 0,4 %
“Kapitalspar pension”- (eget Aktiv) - Handelsbanken pension 80 / 0.35%
Om man nu skulle vilja välja något annat än bara en globalfond så tänkte jag för KAPL/SAFLO något liknande.
Fondkurser − Pension | Handelsbanken ← För att se de olika utbuden gällande de 4 st olika kontona.
80% Handelsbanken Global Index Criteria (A1 SEK) 0.4% (0.2% i SAFLO)
10% Handelsbanken Sverige Index Criteria 0.4% (0.2% i SAFLO)
5% Handelsbanken Tillväxtmarknad Tema 0.5%
5% Handelsbanken Svenska Småbolag 0.5% (0.4% i SAFLO)
För IPS/Kapitalspar finns ju möjlighet att istället för en global gå på USA / Europa index / Global småbolag men hur fördelningen bör ser ut vet jag inte riktigt.
Eller rör jag till det i onödan, ska jag bara gå in med en global på allt?
Hjälp mig reda ute det dessa tjänstepensioner vilket är den sista pusselbiten innan jag känner mig nöjd!