Ny medlem - Söker råd

Hej !

Först o främst - Stort beröm till både skapare och medlemmar på denna sida/forum - Otroligt enkel och informativt för en nybliven intresserad sparare!

Jag och chefen(Sambo) har bestämt oss för att ta tag i sparade/pensioner nu efter småbarns-åren börjar ta slut och vi både har en fast inkomst igen.

Vi har försökt att läsa på så mycket som möjligt gällande 4-hinkar och sparande Jag känner att vi kommit en bra bit och börjat styra upp det tillfreställande men känner mig lite vilsen gällande just pensioner.

Nuvarande situation : Jag(36) och Sambo(30) med 2st barn. Hus (60% belåning kvar)

Bufferthink
120k på sparkonto hos handelsbanken.

Mellanriskhink
Både jag och damen har startat ett Lysa ISK konto och flyttat över våra sparpengar vi hade i vanliga konton där vi sparar i 60/40. (Ca: 200k var)

Passiva hinken :
Flyttat Barn 1 sparande från dyra fonder i handelsbanken till → ISK - Lysa - 90/10
Flyttat Barn 2 sparande från dyra fonder i handelsbanken till → ISK - Lysa - 90/10

Lekhinken :
Här har damen en mindre summa pengar som hon investerar när hon får “supertips” på aktier av sina väninnor… :slight_smile:

Pension :

PPM :
Ap7 (Bytt från handelsbankens entrelösning)

Tjänstepension :

Länsförsäkringar : Avtalspension(Gammal med mindre summa pengar)
LF Global Indexnära 0.2% (Bytt från entrelösningen)

SPP : (nuvarande Jobb och förhoppnings inget byte i närtid)
ITP1 - SPP Global - 0,15% (Bytt från entrelösningen)

Nedanstående är det som ställer till det för mig - Har verkligen försökt att leta i forumet men hittar inget som riktigt känns tillfreställande.

När vi skrev på hos banken för x antal år sedan flyttades det även över alla de tjänstepensioner som man kunde vid det tillfället och efter råd (duh) flyttades de in i diverse entrelösningar.

Jag förstår att IPS / eget sparande egentligen bör flyttas till Avanza/Nordnet etc men för tillfället känner jag att jag vill vara kvar hos handelsbanken för att inte sprida ut sakerna ännu mer.

Jag har förstått att en billig global index fond är det absolut enklaste sättet att köra på och fast Handelsbankens egna ligger på 0.4% samt att utbudet inte direkt är att hurra för kanske det ändå är den bästa vägen att gå? (Nuvarande pension 80 etc är ju hårt viktade mot norden)

Alternativet är att stycka upp det lite mer mellan olika indexfonder och försöka ha samma uppdelning på alla 4 olika.

Handelsbanken nuvarande:
Avtalspension KAPL(Gammal) - Handelsbanken pension 80 / 0.35%
Avtalspension SAFLO(Gammal ) - Handelsbanken Multi Asset 100 / 0.3% (rabbaterad från 1.55)
IPS - (Gammal) - Handelsbanken Global / 0,4 %
“Kapitalspar pension”- (eget Aktiv) - Handelsbanken pension 80 / 0.35%

Om man nu skulle vilja välja något annat än bara en globalfond så tänkte jag för KAPL/SAFLO något liknande.

Fondkurser − Pension | Handelsbanken ← För att se de olika utbuden gällande de 4 st olika kontona.

80% Handelsbanken Global Index Criteria (A1 SEK) 0.4% (0.2% i SAFLO)
10% Handelsbanken Sverige Index Criteria 0.4% (0.2% i SAFLO)
5% Handelsbanken Tillväxtmarknad Tema 0.5%
5% Handelsbanken Svenska Småbolag 0.5% (0.4% i SAFLO)

För IPS/Kapitalspar finns ju möjlighet att istället för en global gå på USA / Europa index / Global småbolag men hur fördelningen bör ser ut vet jag inte riktigt.

Eller rör jag till det i onödan, ska jag bara gå in med en global på allt?

Hjälp mig reda ute det dessa tjänstepensioner vilket är den sista pusselbiten innan jag känner mig nöjd! :smiley:

1 gillning

Hej Peter,

Kul att ni har kommit igång med att fixa erat sparande!:star_struck:

Reagerade först på att ni själva inte har ett eget sparande i den passiva hinken, hur kommer det sig?

Beroende på hur mycket pengar det är i en IPS så kan det vara möjligt att avsluta den och få pengarna utbetalda. Då kan du själv lägga dessa i ditt egna pensionssparande som bör finnas i den passiva hinken🙂

Däremot är det över 47600kr så går den ej att avsluta och du får skapa dig en så bra portfölj som det går via Handelsbanken.
Förslagsvis är att göra det så lätt som möjligt, jag hade valt 3 typ av indexfonder:

65% Globalfond
20% Sverige
15% tillväxtmarknad

Leta om de billigaste alternativen i dessa om du vill ha en väg att gå👌🏻

Denna vet jag passar väldigt bra att flytta till AMF, det är de billigaste alternativet just nu.

Det är inte KAP-KL du menar?
Isåfall har småspararguiden en bra genomgång just för den :ok_hand:t2:

Som sagt tidigare, vad är beloppet på denna IPS?:slightly_smiling_face:

1 gillning

Hej Robin.

Tack för snabb svar,

passiva hinken - Har egentligen inte riktigt kommit dit än efter husköpet, just nu fyllt på buffert och mellanhinken. Vi har ju båda ett eget pensionspar som följer den principen men dom är ju inget vi kommer ta ut. (Den kapitalspar pension som jag angav är ju min passiva hink således)

Gällande dina svar angående Tjänstepension så ja, alternativet är ju att flytta dem till olika aktörer men som jag skrev såg jag helst att ha kvar allt på handelsbanken just nu för att få en bättre samlad överblick. (Tanken är möjglivtis att byta allt till LF senare då vi ska förhandla nya räntor på huset)

Va lite därför jag undrade gällande de alternativ HSB har :smiley:

Men fördelen med en samlad bild kanske inte överväger hur mkt billigare det blir hos andra aktörer ? :smiley:
Med det sagt så kanske det är läge att byta båda gamla SAF LO / KAP KL till AMF / LF.

IPS - Har ju nu 114k så sälja av → flytta till ISK kändes inte fördelaktigt.

Däremot kan det ju vara värt att hitta bra index fonder hos handelsbanken då. Både för denna och Kapitalspar som är mitt “egna” aktiva sparande till pensionen.

Liknande :
70% Handelsbanken Global index 0.4%
15 % Handelsbanken Sverige 100 Index Criteria 0.2% (Finns ju en som heter “Sverige Index Critera” men kostar 0.65% men fattar inte skillnaden på de 2)
10% Handelsbanken Emerging Markets Index (A1 SEK) 0.6% ← Relativt dyr men enda tillväxt som finns till förfogande vad jag kan se. Bättre o ersätta med mer global / sverige istället?
5% Handelsbanken Global Småbolag Index Criteria (A1 SEK) 0.6% Enligt forumet en bra småbolag trots sitt pris.

Sajten http://minpension.se/ ger en helikopterbild av alla tjänstepensioner man har.

Hej Mats,

Men risk för att låta otrevlig vilket inte är min mening men… har du läst hela mitt inlägg? :slight_smile:

Vad/vart jag har de olika har jag en bra bild över. Endel har jag redan börjat ändra ifrån diverse entrelösningar utefter rekomendationer här från sidan som du kan se i inlägget - Kruxet har just varit hur jag skall dela upp de jag har på Handelsbanken. Framförallt IPS / Eget sparande där jag “behöver” stanna på handelsbanken. IPS pga storleken och eget sparande för att bibehålla min Ränta.

Altså vilken uppdelning av befintliga fonder är en bra början. (Även om utbudet är snålt så finns det ju säkerligen några som sticker ut och passar för pensionssparande :smiley: )

Angående SAF LO och KAP PL så inser jag mer och mer att det i slutändan antagligen inte är värt att ha kvar dom i handelsbanken för en “bättre” översyn utan att det kostar mer än det smakar så här kommer jag byta till antingen AMF eller Länsförsäkringar.

Ett inlägg delades upp till ett nytt ämne: Avsluta IPS under utbetalning?

Känner inte själv det behovet alls att just ha det samlat, om det inte på något sätt ger mig något mervärde. Eftersom du själv har bra koll på tjänstepensionen så ser jag ingen problem att ha det hos olika aktörer, det är väl ändå summan pengar vi får till pensionen det handlar om, så varför inte välja det bästa när vi ändå inte kan röra summan före pension? :slight_smile:

Det går väl inte ens? :thinking:

Om du verkligen vill ha kvar det hos Handelsbanken så tycker jag absolut du ska skapa en portfölj av indexfonder, då tycker jag portföljen du la fram va ett bra förslag. Däremot gillar jag inte småslattar på 5%, tycker inte dom tillför något. Så kanske ha lite mer i småbolag om du ändå vill ha med det? :slight_smile:

Hej,

Ja du har givetvis helt rätt, jag begärde in en flytt till AMF på både SAF LO & KAP KL imorse - Nu väntar vi nån månad innan det är slutfört. :smiley: (Sen får jag se om jag ändrar innehåller eller stannar på entre lösningen som ändå verkar helt ok)

IPS - Hah nej, vet inte vart jag fick det ifrån… Frågan är ju egentligen om jag isåfall ska flytta till Avanza och där råder nog det gemena rådet att man bör.

Kapital spar - Japp, får blir något liknande den uppdelningen, frågan är bara om Emergin markets är värt med den avgiften. (de 5 % småbolagen las till för att den rekommenderas i globala portföljen men visst, smaken är som baken)

Återigen, Tack för alla svar, hjälper mycket!

Ja!

För IPS blir min tanke:

• 70% Handelsbanken Global Indecx Citeria (0,4% avgift)
  • 20% Handelsbanken Sverige 100 Index Criteria (0,2% avgift)
  • 10% Handelsbanken Emerging Markets Index Criteria (0,6% avgift)

Möjligen skulle jag hoppa över EM och lägga på global istället. Känner som Robin att det här är en portfölj du vill kolla högst någon gång på år, och då funkar breda penslar bättre än att dutta med 5%.

För KAP-KL och SAF-LO känns Småspararguidens rekommendation med AMF Aktiefond Global, som @Robin redan nämnt, som ett givet val.

Kapitalspar Pension skulle jag avsluta och flytta till ett ISK eller KF hos Avanza eller Nordnet och sätta upp enligt bloggens Globala barnportföljen Ombalansering och uppdatering av fondportföljerna 2021 (rikatillsammans.se)
Om du då tappar förmånlig bolåneränta (antar att det är det du menar) så skulle jag kika runt på andra banker. Finns ingen anledning att låta sitt sparande eller bolån bli “gisslan” hos den bank man har som sin huvudbank. Jämför åtminstone med SBAB och Hypoteket, men det finns fler alternativ.

Hej Mats,

Hehe, som sagt, var inte meningen att låta otrevlig om det lät så!

Ne precis, tanken är ju det ska räcka med en eventuell ombalansering 1 gång per år liknande Globala barnportföljen (Lite därför jag tog med 5% Småbolag också)

Gällande Kapitalspar så har du rätt gällande bolåneräntan. Min tanke efter just denna genomgång av Pensioner/Avgifter då jag har mer kött på näsan är att kunna hitta ett bättre alternativ vid nästa omförhandling ränta! (Och jämföra olika banker!)

Tack för att ni tar er tiden att svara, det uppskattas!

Försökte bara lösa en liten delfråga om överblick. Förstår att den inte var relevant… :slight_smile:

Fördelen med SBAB och Hypoteket är att de inte förhandlar. De ger riktmärken som är maxnivåer som en bank måste kunna matcha för att ens vara intressant för mig.

Uppdatering :

Ändrar Både IPS / Kapital spar pension till Följande : Kapital spar får vara kvar tills det är dags att binda om räntorna. (Notera att det är 100% aktier men sparar samtidigt lite kontanter på ett sparkonto)

• 70% Handelsbanken Global Index Citeria (0,4% avgift)
  • 20% Handelsbanken Sverige 100 Index Criteria (0,2% avgift)
  • 10% Handelsbanken Global Småbolag Indx (0,6% avgift)

Valde att lägga 5% från emergin på småbolag istället.

Borde jag gjort tvärtom? Vilken tror vi har störst framtidslöfte ? :smiley:

Lr kanske rentav dra bort 10% av global och lägga på Emerging? Fan, nu vart jag osäker efter jag skrev ut det, haha.

Alla alternativ är OK och man kan inte veta i förväg vad som ger bäst avkastning. Kör på det du tror är ett av de bästa alternativen och pilla så lite som möjligt sen. Ombalansera 1-3 ggr per år. Fundera på om du vill justera fördelningen högst en gång per år.

Skulle säga att ditt förslag kan platsa på min topplista över alternativ, avgiften för SHB-fonden är lite hög, men ett intressant segment och en liten del av portföljen.

Hej,

Nu förstod jag inte riktigt om det var mitt 70/20/10 förslag eller om det var mitt förslag om att lägga till 10% emergin från den globala som du tyckte va bäst men som du säger handlar det inte om den stora delen i portföljen så jag följer mitt 70/20/10 alt och lämnar emergin utanför sålänge. (Tror inte just HSB emerg gått så vidare bra heller)

Grymt! Nu ska jag bara få chefen där hemma att styra om sina också så kan vi båda sätta oss lugnt i båten sen :smiley:

Tack för rådgivningen @MSbgh och @Robin, känner att jag fått lite mer insikt över de sakerna jag behövde, riktigt skönt!

1 gillning

I första hand 70/20/10 med de fonder du listade. Men att byta småbolag mot EM kan vara ok också. Att byta 10 från global till EM ökar ju avgiften, man kanske är värt det. Har ingen koll på deras EM-fond och vet oavsett det inte hur marknaden kommer se ut framåt ändå.