Hej!
Har bestämt mig för att sätta mig in lite mer i mitt egna sparande och funderade över några grejer.
Sparar just nu i en Swedbank Robur bas 75 fond på ett ISK konto då det var det min bank rekommenderade. Efter att ha läst på en del själv nu verkar det finnas en hel del andra och bättre alternativ att välja. Är det smart att ha kvar 75 fonden och lägga till ex. Swedbank Robur Access Global som jag läst ska vara bra? Eller helt enkelt byta ut 75 mot Global istället? Kanske lägga till access Sverige eller bara spara allt på en och samma fond?
Sen tänker jag att jag kanske ska välja en som är lite högre risk och en medel och tänker att dessa är på ett och samma ISK. Eller borde man ha det på 2 olika konton?
Alltså om jag vill spara både för framtiden så som pension och kanske även hus om ett par år. Är det då rimligt att ha ett ISK för varje sparande, alltså 2 olika?
Mycket funderingar och dessa frågor känns i allmänhet ganska basic men inte helt klart då man är nybörjare. Kände att detta var det perfekta stället att få svar på de.
Länsförsäkringar Global Index har över 1200 aktier och har avkastat bra de senaste 5 åren, men har ganska jobbigt höga svängningar tycker jag. Nvidia och Apple väger båda mellan 5-6% vardera i portföljen, medan de största aktierna i de andra fonderna utgör en lägre andel.
Swedbank Robur Access Global har bara 890 aktier (dvs sämre diversifiering) och avkastade de senaste 5 åren sämre än Länsförsäkringars fond.
DNB Global Indeks har över 1400 aktier eftersom det inte är en ESG fond, utan en riktig indexfond. Den avkastar lite sämre än Länsförsäkringars fond och eftersom den svänger lite mindre har jag bättre magkänsla när jag äger den i turbulent marknad.
Bas 75 kostar 1,24% i avgift. Det är ganska dyrt, så jag hade bytt till främst en global indexfond och ev lagt till tillväxtmarknad och extra Sverige.
För avkastningens skull så spelar det ingen roll, men om man har olika sparanden med olika risknivå och olika mål så kan det vara vettigt att dela upp på flera olika ISK. Det kostar ju inget extra. Jag gör så själv.
Ja tyvärr är det säljare man pratar med, inte rådgivare som vill ens bästa, och folk underskattar i allmänhet hur stor betydelse avgiften har på sikt. Tack och lov är det lätt att åtgärda.
Yes, jag kör både DNB och LF. Kommer troligen lägga enbart DNB global i ISK framöver och sedan LF Global som tjänstepension då övriga billiga globalfonder ej finns där, så har man lite spridning.
Vill man ha bred kombo på ISK annars kan man ta DNB Global + LF tillväxt som har 1267 innehav ca…
Okej. Tack för alla tips och förslag. Verkligen guld värt!
När jag har varit in och läst är vitsen med att spara i indexfonder att man inte ska behöva gå in och kolla de hela tiden utan fortsätta månadsspara och i princip låta de vara. Men är det en bra ide att kolla t.ex. 1 gång per år och se hur de går och eventuellt byta ut de?
Tänkte mycket på rika tsm avsnittet på “de bästa fonderna 2024”.
Det är en bra idé att se över sitt sparande någon gång då och då, men inte utifrån hur fonderna gått den senaste tiden eftersom det styrs av slumpfaktorer snarare än av hur bra fonderna är och det därmed inte säger så mycket om hur de kommer att utvecklas framöver.
Det du i stället kanske behöver kolla är att det fortfarande är en indexfond och att den fortfarande har låg avgift. Men det du framför allt regelbundet kan behöva fundera på är om du borde öka/minska ditt sparande och om du har rätt fördelning mellan aktier/räntor.
Jag förstår. Så till exempel när det börjar närma sig att man vill ta ut pengarna är det läge och sätta mer i räntor än i aktier så det inte svänger lika mycket? Eller om man börjar komma upp i en högre summa i sparandet kan det vara en ide att göra samma sak för att inte riskera att förlora för mycket? Tänker jag rätt där?
Precis så!
Det kan ju antingen bero på att tiden gått, så det nu börjar närma sig att man ska använda pengarna. Eftersom sparande normalt är långsiktigt så måste man också räkna med att ens mål och därmed måldatum ändas ett antal gånger under livet.
Egentligen borde det inte spela någon roll hur stort sparkapital man har. Men ett av de vanligaste felen många gör är att man tappar nerverna efter stora nedgångar och säljer. Det innebär att man går miste om uppgången under den återhämtning som oftast följer på börskrascher. Om man inte har stålnerver kan då vara skönt att ha en andel räntor så att den totala portföljen inte svänger lika mycket.
Juste ja! Jo det har man både hört och läst mycket om att det är vanligt… Istället för att bara fortsätta spara som man gjort innan och låta det gå upp igen.