Helt ny på investeringar - sparar i Robur Bas 75 | Ska jag byta?

Det där är två olika frågor.

Ska du använda pengarna inom 1-3 år så är bäst att ha dem på räntebärande bankkonto där du får lite ränta men inte löper risk att förlora pengarna.

Näst bäst är en mycket kort räntefond ex Simplicity Likviditet. Den kan gå ner ibland, men bara väldigt lite.

Du vill inte sätta pengar du ska använda snart i en lång räntefond (typ Captor Iris) som vid vissa tillfällen kan falla -15% och sedan ta 10 år att återhämta förlusten.

Jag har lite i långa räntefonden Captor Iris för det finns chans att den stiger med fallande ränteläge och inflation, men man ska inte ha pengar där som man snart behöver.

I en långsiktig allvädersportfölj är långa räntor en komponent, tillsammans med korta räntor, guld och aktieindexfonder.

2 gillningar

Välkommen, jag tycker du ska skapa ett konto på Lysa. De har en väldigt bra sida för nybörjare. Där ställer svarar du på alla frågor och ett konto skapas med rätt fördelning mellan aktier/räntor. De sköter ombalanseringen och du behöver göra ett minimum. Nämligen sätta in pengar. Den sköter resten själv. Använd gärna RTs referallänk.

2 gillningar

Supertacksam för alla bra svar på mina frågor! :hugs:

I nuläget har jag skaffat mig ett långsiktigt sparande (pension, 15+ år) på Lysa då det lockade med att det kändes så enkelt och man får hjälp med allt där. Har även bytt min Bas 75 mot Access Global på Swedbank.

Nu har jag även ett annat fondkonto som heter Fondkonto med likvid. Det är ett konto som min mormor har sparat åt mig sen jag var liten men jag upplever inte alls att det är någon som helst utveckling på det. Den består av Bas 25, en Europafond och en fond från Nordea. Min nästa tanke är att få ut de pengarna och antingen sätta in de på mitt ISK hos Swedbank, Lysa eller öppna ett tredje ISK. Jag kan inte själv gå in och byta den utan måste isf sälja vad jag förstår för att få ut en del av pengarna och investera om de. Är ungefär 50 000kr på det så inte några jätte jätte summor så. Tänkte gå till banken och be de om hjälp men blir samtidigt tveksam med tanke på tidigare erfarenheter att de mest troligt inte kommer rekommendera något bra alternativ åt mig…

Hur hade ni gjort i denna situation? :slightly_smiling_face:

1 gillning

Hjälpte min fru som också hade fått ett sparande sen hon var liten. Vi sålde allt, flyttade pengarna till en ISK. Köpte en global fond.

1 gillning

Okej! Ja det låter ändå mest vettigt och göra så. :smiley:

Vill inte svära i kyrkan men Swedbank har ju faktiskt ganska fiffiga så kallade generationsfonder som viktar automatisk tills när du närmar dig pensionen. Och, dessutom till en betydligt lägre avgift än bas 75.
Se Transfer 90 | Swedbank Robur fondlista | Allt om fonden