Börja spara med LYSA. Hjälp

Hej. Har varit medlem ett tag här, och hunnit läsa en hel del. Men känner mig fortfarande väldigt osäker på detta.

Vill börja spara med LYSA till pensionen, är änsålänge 29år. Har gjort ett konto osv, så det är bara att sätta in pengar.
Och eftersom jag tänkt att spara för att dryga ut pensionen, så valde jag en sparhorisont på 15år +, och investeringsinriktning på bred. Och LYSA rekommenderade 100% aktier 0% fonder, låter det rätt och riktigt? Har själv ingen aning, så kände att jag ville fråga.
Är även väldigt nojjig att sätta in pengar av någon anledning då jag aldrig Investerat i någonting förut. Men det kanske är normalt.
Men jag vill verkligen ta tag i detta nu, då det känns som att för varje dag pengarna sitter på ett e-sparkonto med 0% ränta så går man miste om något.

Har tänkt att börja spara ca 2000kr/månad till detta konto för att komma igång. Sen kanske även öppna ett annat konto vid sidan av i ett senare skede, där jag kan sätta in övriga sparpengar.
Bör man ha något startkapital att börja med, kanske 10000kr? eller bör man börja med 2000kr och känna efter lite hur allt funkar och sen gå in med mer?

Och om ni har några andra tips för övrigt skulle det uppskattas väldigt mycket. :slight_smile: Tack på förhand, trevlig kväll. :grinning: Om det finns en likadan tråd någonstans så ber jag om ursäkt, då får ni gärna länka den och ta bort detta.

Låter super! 2000kr/mån till pensionen kommer göra underverk om 35år :ok_hand:

4 gillningar

Antar att du menar att den föreslår 100% aktiefonder och 0% räntefonder. Det låter i så fall vettigt med så lång sparhorisont.

En tumregel är 10% aktiefonder per år som det är kvar tills man ska ha pengarna.

T.ex ska man ha pengarna om 10år så är 100% aktiefonder rimligt. Ska man ha pengarna om 5 år så vore 50% aktiefonder och 50% räntefonder/kontanter mer rimligt.

4 gillningar

Glömde även nämna att jag sparar 800kr/månad på Swedbank, Transfer 80.
Ingen aning om den är bra eller inte.

Ja precis, den föreslår som du sa.

Ok, kanon. Ska lägga det tipset på minnet, ifall man ska målspara till något specifikt så kan det vara bra att veta. Tack :slight_smile:

Transfer 80 ska du byta ut till 100% Swedbank Robur Access Global. Finns ingen anlädning betala 0,66% i avg för Transfer 80 när global indexfonden kostar 0.26% i total avg. Finns ingen anlädning betala så mycket extra för generationsfond som Transfer :+1:

4 gillningar

Ja, det finns en tumregel som säger att för varje år sparhorisont ska man ha 10% aktier. Så över 10 år → 100% aktier.

Det gör du, du går även miste om de kommande nergångarna. Priset du betalar för att få avkastning på dina pengar är att de svänger fram och tillbaka en del. Det kan vara väldigt läskigt om man inte är beredd. Över många år blir det mer upp än ner, så har det gått ner.

Mitt bästa tips är. Logga inte in. Bara investera.

Sen när du loggar in om 30 år kommer du få en chock. Du kommer med stor sannolikhet har väldigt mycket mer pengar än du tror…

I praktiken behöver du inte vara så extrem och aldrig kolla, men fokusera på lång sikt. Räkna med stora nedgångar några gånger fram till pension.

2 gillningar

Den kan du med fördel byta ut till Swedbank Robur Access Global istället som Jacke skriver, billigare och bättre om det är till pension. Du kan om du vill också bara öka på det månadssparandet istället för Lysa. Är likvärdigt alternativ. Dubbelkolla bara att den ligger i ISK konto

2 gillningar

Ok, jag blev rekommenderad att ta den av min bankman för några år sedan. Men vad bra, då vet jag att jag ska byta ut den. Även sambon har den, så ska se om vi kan föra över pengar till den du rekommendera ist. Tack :slight_smile:

1 gillning

Ja, det känns lite läskigt måste jag säga, då man inte investerat i någoting förut.
Tänkte sätta ett autogiro på 2000kr/mån så man slipper tänka på det och det bara rullar på.

Jag kommer nog inte kunna hålla mig ifrån att kolla hehe. :innocent: Tack

1 gillning

Inte så svårt göra fondbyte från transfer 80 till 100% Swedbank Robur Access Global. :+1:. Det gör man själv hemifrån bara gå in i Isk och bytfond sedan väljer du global Access. Smidigt.

1 gillning

Ok, får logga in och kolla hur jag ska flytta över pengarna till den som du och jacke skrev.
Hmm, ja det lät som ett bra alternativ iofs. Finns det några fördelar eller nackdelar med att öka på det sparandet mot att sätta in det på lysa istället? :slight_smile:

Låter kanon ! Tack så hemskt mycket för hjälpen :star_struck:

1 gillning

Om du väljer Lysa eller Swedbank Robur Access Global är också smak sak. Bägge fungerar riktigt bra för långsiktigt månads sparande. :+1:. Viktigast av allt är att bli av med Transfer 80 och allt som är dyrare än 0.40% i avg helst ska det kosta 0.20% om man ska välja global indexfond. Sedan finns det även Spp aktiefond Global som är också riktigt bra men vet ej om den finns hos Swedbank. Men det räcker med Swedbank Robur Access Global 0.26% i total avg. :+1:

1 gillning

Stora fördelen med Swedbank fonden är lägre avgift, ca 0,22% istället för 0,37%. Gör skillnad på lång tid. Den eventuella nackdelen gentemot Lysa Bred är att du inte får exponering mot Tillväxtmarknader, 19% extra Home bias (Sverige) och globala småbolag, men det kan också vara en fördel, ingen vet hur framtiden blir…

2 gillningar

Byt först transfer till Swedbank Robur Access Global och sedan om du föredrar Lysa kan du flytta allt till Lysa. Finns ingen anlädning spara både i Global indexfond och Lysa. Smidigast är det att bestämma sig om man vill ha Global indexfond hos Swedbank eller Lysa. Helt onödigt ha det på 2 ställe. Men det är inget fel att göra så. Viktigast är att undvika dyrare avg. :+1:

1 gillning

Ok, då kanske det är enklast att pensionspara i Robur och sen sätta in dom andra pengarna i Lysa. :slight_smile:
Jag är inne och skulle flytta över pengarna. Jag gick in på Swedbank Robur Acess Global, sen står det “Till Fondkonto” vilket är min Transfer 80. Sen står det summan jag har. “Från konto” vilket också är min Transfer 80 fast det står “0,00” som summa. Verkar inte kunna köpa den? Vill inte klicka omkring för mycket om man råkar köpa eller sälja nånting och göra bort sig :sweat_smile:

Ok, jag förstår endel av det du säger iaf. Känner att jag har en hel del att lära innan man förstår alla nya ord, känns som ett helt nytt språk nästintill. :thinking:

Låter krångligt. Är det privatsparande i Isk eller pensionförsäkring. Det borde fungera smidigt

Den ligger mellan mina andra konton. Och där man ser insättningarna, står det “Isk insättning 800kr” och sen raden efter “Transfer 8 -800kr”
Men det står att tillgängligt belopp är 0.00 när man klickar in på kontot, men jag kan se den verkliga summan när jag inte klickar in på själva kontot. Vet inte hur jag ska förklara. Kanske får ta kontakt med banken?