Jag är helt nybörjare när det kommer till att investera pengar i fonder och aktier.
Jag har ett sparkapital på 600 tkr som bara legat på ett sparkonto. De senaste veckorna har jag mer och mer mognat i tanken att jag istället bör investera dela av dessa pengar. Jag är 42 år och blir ju inte yngre och har insett att det är dumt att inte investera lite för att då kanske få både lite extra pengar både i närtid men även för framtiden och pensionen när den väl kommer.
Ringde då min bank, Swedbank, för att i första hand få lite information kring ISK-konton och hur de fungerade. Dock så blev jag då, lite över mitt bättre vetande, inbollad i en investering som jag nu i efterhand undrar om den verkligen var så klokt eller de bästa alternativet?
Upplägget som jag fick var följande:
468 tkr fördes över till ett nystartat ISK-konto i Swedbank.
Av dessa pengar så kommer det en gång i månaden i tio månader investeras följande:
45 tkr (90%) i Swedbank Robur Bas 100 (förv. avg 1,20%)
4,7 tkr (10%) i Swedbank Robur Transition Glob (förv. avg 1,25%)
Utryckte när jag prata med Swedbank att jag är helt nybörjare, att jag vill känna på att spara i fonder men önskar inte ha en allt för stor risk (även om jag väl medveten om att alla placeringar i fonder och liknande innebär en risk). Allt kändes bra när jag prata med banken, han kändes seriös, förtroende ingivande, duktig och väl insatt. Men efter samtalet har jag nu läst på lite och jag får nu uppfattningen att risken är ganska hög på dessa fonder samt att även avgiften verkar vara hög. Så känner mig lite lurad eller åtminstone osäker på om jag gjort rätt?
Är dessa fonder verkligen bra för en nybörjare som inte vill ta allt för stora risker?
Har ni några förslag på andra fonder som kanske är bättre?
Bör jag fördela ut mina investeringar i flera olika fonder? (har läst om ‘Fyra hinkar-principen’ och den känns ju logisk)
Finns det någon logik i att inte investera alla pengar på en gång utan istället göra som Swedbank förslog att dela upp insättningarna över 10 månader?
Är det dumt att ha pengar på ett ISK-konto som inte är investerade i några fonder, blir det onödig beskattning?
Kan jag i så fall flytta tillbaka dessa till mitt sparkonto utan större skattekonsekvenser?
Bör jag strunta i att placera i Swedbank-fonder och istället satsa på t.ex Lysa?
Ja ni hör, många frågetecken och osäkerhet. Försöker självfallet själv läsa på så mycket jag kan just nu men det är mycket nytt så om någon kan jag mig några handfasta råd i detta så skulle det vara väldigt tacksamt.
Swedbank Robur Bas 100 är en dyrfond, en fond-i-fond-lösning som investerar i andra fonder. Detta är fonder som aldrig skulle kvalificera sig för någon av Rika tillsammans-portföljerna.
Man brukar ju säga att när en person med erfarenhet träffar en person med pengar så händer alltid samma sak. Personen med erfarenhet får pengarna och personen med pengarna får erfarenheten.
Tveksamt om dessa fonder är bra för någon, även om slumpen kan göra att de råkar gå bra.
De fonder som ingår i Rika Tillsammans olika portföljer är vettiga, och de kriterier som dessa valts efter baseras på forskning.
I grund och botten funkar det att spara i en billig globalfond, men genom att komplettera den med flera andra fonder kan man sänka eller höja risken.
Statistiskt sett är det bäst att investera alla pengarna så snart man kan om man är ute efter hög avkastning. Men det gör också att man tar en viss risk att det går rejält snett. Att dela upp insättningarna över exempelvis 10 månader är faktiskt inte ett så dumt råd enligt mig.
Ja, du betalar skatt även för oinvesterade pengar som står på kontot över ett kvartalsskifte. “Behållningsskatten” på ISK är 93,75 kr per 100.000 kr och kvartalsskifte.
Att ta ut pengar från ISK är skattefritt. Men att sätta in dem igen kostar skatt, så att man ska inte hålla på och ta ut och sätta in pengar hur som helst. Skatten på insättning är lika hög som för en kvartalsbehållning, det vill säga 93,73 kr per 100.000 kr. (Naturligtvis medvetet upplagt på detta sättet, så man inte kan slippa skatt genom att ta ut pengarna innan ett kvartalsskifte, och sätta in dem direkt första dagen i nästa kvartal.)
Placera själv, eller använda Lysa? Detta är en vild evighetsdebatt här på Rika Tillsammans-forumet, så det bästa är att läsa någon av alla de trådar som finns om Lysa. Jag använder inte själv Lysa, men tycker ändå det verkar vara ett av de bästa alternativen för den som inte vill bränna tid på att hantera sina investeringar.
Swedbank, total förvaltningsavgift 0,23%:
70% Swedbank Robur Access Global A, 0,2%
10% Swedbank Robur Access Edge Em Mkt A, 0,5%
20% Swedbank Robur Access Sverige A, 0,2%
Sjukt bra, varsågod.
Kombinera med sparkonto hos nischbank med insättningsgaranti om du vill minska risken.
Aktier/Sparkonto
90/10 hög risk, sparhorisont 10+ år
60/40 mellanrisk, sparhorisont 5-9 år
20/80 låg risk, sparhorisont 2-4år
Rebalansera 1 gång per år. Om du inte orkar lägga 15 minuter per år, välj Lysa för ca total 0,39% avgift.
Tyvärr säljer de ju mer desto mer om de verkar seriösa, än om de faktiskt är det. Personens jobb är bokstavligt talat att kännas förtroendeingivande. Tror att det är ett misstag att se dessa personer som rådgivare eller kundsupport. De ska snarast ses som försäljare. Olika försäljare ser ut på olika sätt, har olika kostymer, osv, men försäljare är de ändå. Vissa försäljare är ärliga och jobbar för kundens bästa, men många jobbar främst för sitt eget bästa. I det här fallet i form av att rekommendera tjänster med dyra avgifter.
Ja, t ex Lysa låter mycket bättre. Mindre krångel, och bättre portfölj med lägre avgifter.
Om du vill sänka risken kan du göra saker som att investera delar av tillgångarna i räntor, guld, eller betala av lån istället. Det är svårt att hitta aktier med låg risk. Lysa hjälper dig med att dela upp investeringen i räntor och aktier.
En mycket bra portfölj som gör att man mycket väl kan stanna hos Swedbank. Gabbe säger ju att han kanske inte vill ta så mycket risk. Då kan man ju halvera procent satserna här och fylla på med 25 % vardera i två billiga räntefonder. Jag har själv dålig koll på räntefonder men det finns säkert någon här som kan tipsa om några bra man kan köpa via Swedbank.
Tusen tack för alla info.
Då stämde min magkänsla att rådet inte var helt hundra.
Intelligentmässig förstår jag ju att de mer är säljare men någonstans hoppas jag alltid att rådgivarna/kundservice ändå ska gå att lita på.
Då de gav mig rådet att fördela min placering över tio månader så har jag nu ändå valet att kunna stoppa resterande placeringar och möjligheten att tänka över hur jag ska investera resten av mina pengarna.
Tack @Anonym för det handfasta rådet i alternativa fonder. De ska jag verkligen titta på.
Det bra med mitt lite för snabba handlande i samtalet med Swedbank är att jag nu tvingats ur min bekvämlighet, min nyfikenhet kring hur man kan investera sina pengar har verkligen väcktes. Så ska se till att förkovra mig ordentligt i alla information som finns både här och på andra sidor/forum i ämnet.
Och sen ska de investeras.