Jag är helt nybörjare när det kommer till att investera pengar i fonder och aktier.
Jag har ett sparkapital på 600 tkr som bara legat på ett sparkonto. De senaste veckorna har jag mer och mer mognat i tanken att jag istället bör investera dela av dessa pengar. Jag är 42 år och blir ju inte yngre och har insett att det är dumt att inte investera lite för att då kanske få både lite extra pengar både i närtid men även för framtiden och pensionen när den väl kommer.
Ringde då min bank, Swedbank, för att i första hand få lite information kring ISK-konton och hur de fungerade. Dock så blev jag då, lite över mitt bättre vetande, inbollad i en investering som jag nu i efterhand undrar om den verkligen var så klokt eller de bästa alternativet?
Upplägget som jag fick var följande:
468 tkr fördes över till ett nystartat ISK-konto i Swedbank.
Av dessa pengar så kommer det en gång i månaden i tio månader investeras följande:
45 tkr (90%) i Swedbank Robur Bas 100 (förv. avg 1,20%)
4,7 tkr (10%) i Swedbank Robur Transition Glob (förv. avg 1,25%)
Utryckte när jag prata med Swedbank att jag är helt nybörjare, att jag vill känna på att spara i fonder men önskar inte ha en allt för stor risk (även om jag väl medveten om att alla placeringar i fonder och liknande innebär en risk). Allt kändes bra när jag prata med banken, han kändes seriös, förtroende ingivande, duktig och väl insatt. Men efter samtalet har jag nu läst på lite och jag får nu uppfattningen att risken är ganska hög på dessa fonder samt att även avgiften verkar vara hög. Så känner mig lite lurad eller åtminstone osäker på om jag gjort rätt?
Är dessa fonder verkligen bra för en nybörjare som inte vill ta allt för stora risker?
Har ni några förslag på andra fonder som kanske är bättre?
Bör jag fördela ut mina investeringar i flera olika fonder? (har läst om ‘Fyra hinkar-principen’ och den känns ju logisk)