Är en fd ekonomiskt ointresserad industriarbetare som bara sett till att maximera lönen för att slippa tänka på pengar , det har funkat bra men nu när jag passerat 50 så tänkte jag att man kanske skulle jobba lite mindre och göra smartare ekonomiska val.
Var på nån ekonomisk rådgivning på swedbank för några år sen vilken innebar Roburfonder på ISK .
I min värld tycker jag det gått bra men har nu förstått att avgifterna har stor betydelse på sikt och om inget oförutsett händer så ska pengarna inte börja plockas ut på minst 12 år.
Det jag sitter med nu är
300K Bas 100 1,2% avg
150K Transfer 80 0,5% avg
20K Ny teknik. 1,25% avg
15K Access global 0,2%avg
Sen har jag ett husbuffertkonto som växt sig onödigt stort i nån väntan på rätt läge att gå in , så där har jag tänkt ta 150K att investera i fonder.
Mitt intresse för detta med ekonomi kommer troligen svalna igen så jag vill ha en långsiktig lösning.
Har lyssnat på några utvalda poddavsnitt för att uppdatera mig lite och tänker Lysa , Opti eller Avanza Zero kanske vore nåt.
Eller dela upp det på dessa 3 och vänta några år och se vilken som går bäst ?
Ska Roburfonderna stå kvar eller lönar det sig att flytta ? Läste nåt om ev dubbelbeskattning om man säljer och köper nytt i annan bank.
Tar gärna emot förslag och råd hur pengarna ska växa i fonder utan nån större aktiv insats från mig
Om du stoppar allt i den här fonden har du gjort 99% av jobbet på 5min fixar du det . . Lycka till. Sedan när man vill sänka risken efter 7-8 år är det bara flytta en del till billigaste räntefond på Swedbank eller ännu bättre sparkonto.
Utöver dessa grymma tips på hur du kan spara hos Swedbank, så tänker jag bara nämna att om du är intresserad av att investera hos t.ex Avanza så har Jan gjort några modellportföljer som man kan ta efter som du inte sedan behöver ha någon speciell koll på i framtiden.
De är skapade för lite olika tidshorisonter, men här kommer dom:
Du skulle även kunna läsa dig in på “Fyra-Hinkar-Strategin” för att få ett tankesätt kring hur du skulle kunna lägga upp din generella ekonomi
Angående dubbelbeskattning så pratas det nog om att när du säljer fonder och flyttar över pengarna manuellt till en annan bank så kommer du bli beskattad på 1/4 av 0.375% (som är schablonbeskattningen för ISK 2021) på hela kapitalet. Blir kanske inga pengar men bara så du vet
Det man kan göra är att be t.ex Avanza att göra en överflyttning av hela ditt ISK, t.ex att du köper fonderna som har nämnts av ovanstående personer och sedan gör en flytt till Avanza. Sedan när pengarna är där så kan du göra förändringar om du vill.
Tack för tipsen jag fått
Ska jag vara ärlig var det när jag hörde ordet Fondrobot som fick mig intresserad .
Hoppades att det var nåt revolutionerande som " lurade systemet" , som snabbt köpte och sålde efter algoritmer och utklassade trötta fondförvaltare men har jag nu fattat rätt så är det nästan bara balansen aktie/ränta som görs automatiskt åt mig av t ex Lysa och Opti.
Nu känns det som att jag lika gärna kan ligga kvar på swedbank och byta till den billiga Global Access.
Det är väl typ exakt vad Nordnets robot ”Robosave” skulle göra. Men den blev snabbt nerlagd efter att den gick katastrofalt dåligt under coronakraschen
Låter som klippt och skuret för att köra in allt på LYSA och sen ha buffert på vanligt konto. Då slipper du allt runt omkring att själv pyssla med fonder. Bestäm bara fördelning aktier samt räntor sedan är du klar.
Avgiften är lite högre men enligt mig ok. Det finns flera avsnitt på bloggen avseende LYSA. Plöj igenom dem och ta en kall öl till. Intressanta avsnitt.
LYSA kan inte lura systemet men investera enligt forskning som får väl ses som näst bästa. (Homebias Sverige dock).
Lycka till!