Starta sparande spiltan?

Hej

Kollar lite om man ska satsa på spiltan investment med en större slant och ett månadsspara. köra? eller vad tycker ni? :slight_smile:

1 gillning

Det är kanske inte den bästa fonden att ha som grunden i sitt sparande. En global indexfond som t.ex. DNB Global Indeks S [Avanza] är ju det som brukar rekommenderas.

Det beror ju litet på om du vill spendera tid på att pyssla om dina investeringar eller inte. En globalfond kommer nog att slå Spiltan över tid, även om kanske Spiltan har potential just nu.

Kanske en spiltan global som bra start då?

Om jag skulle vilja följa den här tråden så undrar jag var har följa knappen tagit vägen?

Nån som vet eller är det min mobil som inte visar den längre.:thinking:

1 gillning

Hej
Vet ej hur man följer.
Men det är ju en fråga om sparande (spiltan investment) någon som kör den och är nöjd/trogen?

Scrolla ner en bit efter senaste inlägg i tråden så ser du “pinglan” där.

1 gillning

Jag tycker bägge spiltanfonderna är för smala för att utgöra basen i långsiktig portfölj. Spiltan investmentbolag är en intressant krydda och äger den själv med den utgör mindre än 10% i min totala portfölj. Varför inte 80% globalt index och 20% Spiltan investmentbolag…om du vill gambla lite.

1 gillning

Hej tack för info.’ Ja man är lite kluven vad men som sagt , vill får en bra snurr i sparande. Har en slant som ska investeras under 1-2år men under tiden köra ett bra månadssparande från start.

1. Spiltan Inv 3000/mån och en global 3000/mån vore ju bra start…… MEN VAD ? Spiltan eller något annat kul ?

Har du sparande sedan tidigare? Om detta är ditt första sparande så tycker jag inte du ska börja med Spiltan utan lyda rådet från @PolarnP tidigare i tråden. Globalindexfond ftw! :+1:

3 gillningar

Vissa år kör jag ungefär 80% globala fonder och resten trend. Andra 100% globala fonder. GF ska vara din bas.

1 gillning

Man tackar. Jag ska kika runt på Avanza så så får jag starta en bra :slight_smile:

Hej. Jag har kört lite på min bank (som en bank körring hjälpte mig med ) mest värdelösa ja haft!! Så nu kollar ja på alternativ själv. . Vill ej pilla utan bara starta och glömma… typ så

1 gillning

Låter som att global indexfond eller fondrobot är rätt produkt för dig! :grinning:

Bankens “rådgivare” ska man vara skeptisk mot.

Ja tackar du!!! Kör (ni ) Avanza hela gänget eller banken?

Jag kör på min ordinarie “lönekontobank” och på Nordnet.
Spelar egentligen inte så stor roll vilken man väljer.
Nordnet och Avanza har dock större utbud.

Snabbt svar ”gillar”. Men då ska jag kolla. Men lite mer koll tror ja. Tack ska ni ha.
2.0…. Ska man gå in med en redig slant i global index på en gång? Eller 10.000kr. /mån för månad ??

För att du ska få vettiga råd så behövs lite mer information. Exv hur lång din sparhorisont är. Vet du med stor sannolikhet att du inte kommer att behöva pengarna du investerar inom de närmsta 20 åren så kan du spara allt i aktiefonder. Vill du spara på det sätt som ger ”bäst” balans mellan risk och avkastning, där ”bäst” definieras som högst riskjusterad avkastning, så ska du spara så brett (så många olika aktier som möjligt, viktade efter hur stora de är) som möjligt. Globala indexfonder är oftast de bredast. Sen ska man ha så låg avgift som möjligt.
Det vill säga köp passiv global indexfond med låg avgift.
Man kan spara på andra sätt också. Med högre risk finns möjligheten till ännu högre avkastning men ännu större risk för lägre avkastning än den globala indexfonden.
Spiltan investmentbolag är ett sådant alternativ.
Behöver du pengarna inom kortare tid än 10 år, bör aktiefondandelen vara lägre än 100%

2 gillningar

Eller ännu bättre. Läs här:

2 gillningar

Du sitter alltså på en klumpsumma som ska investeras och funderar på om du ska lägga in allt direkt eller sprida ut det?

Tror det finns ett helt avsnitt på ämnet, men kortfattat så är det matematiskt statistiskt smarta att lägga in allt direkt.
Det som får många att tveka är ju risken att det kommer en krasch direkt efter insättning.

Hittade avsnittet.

1 gillning