Du är ganska yvig i dina beskrivningar av allt som eventuellt skett eller inte skett och ditt val av alias ger intryck av att du vill ha tio gånger pengarna årligen för att bli nöjd.
Vad hade du? I vilken bank? På vilket sätt vad bankkvinnan en sopa?
Matematiskt rätt är allt på en gång. Känslomässigt kan det vara en utmaning.
Men innan du rusar dit som en annan Duracellkanin kan du väl fylla på lite mer info kring hur dina tankar går. Då kommer du att få bättre råd och svar.
Hej på er.
Ja vet ej yvig men,
Jag tackar för svar och tankar. Global 100% aktier är ju en bra plan. Ska kolla avsnitten som jan gjort oxå.
Nej räknar ej med snabba pengar utan spara i 20-30år typ.
fått loss en stor summa stålar så jag ska investera 80% av dessa.
Ha en strålande framtid på börsen ni oxå (det ska jag ) Hahah. (Hoppas jag)
Lysa och Opti är fondrobotar. De hhälper dig hitta rätt fördelning mellan aktier och räntor och du slipper fundera över vilka fonder du ska ha.
De sysslar inte med marknadstajming eller fondbyten till höger o vänster, utan det är passiv förvaltning som gäller där.
Ett hjälpmedel helt enkelt för den som inte kan/vill engagera sig själv och vill hålla det enkelt. Det kan också vara bra med Lysa eller Opti för att minska beteendemässiga misstag.
Jag kör dock personligen egna fonder och etf:er på storbank och nätmäklare. Vill gärna själv bälja ehna fonder och få den fördelning jag själv vill ha, samt bygga räntedelen i portföljerna så som jag tycker de ska vara.
Jag har både Lysa och egna indexfonder. Om jag skulle ha börjat om idag hade jag kört enbart Lysa men det känns tråkigt att förlora all historik så därför har jag både och Fullt medveten om att det inte är riktigt rationellt.
Opti säger sig vara bättre än Lysa på att få dig att undvika beteendemisstag men personligen är jag tveksam till att det motiverar deras nästan dubbelt så höga avgift som Lysa har eftersom Lysa i mina ögon är lika enkelt som Opti, jag väljer Lysa.