Värt att byta från OPTI till LYSA?

Hej,

Det har varit många trådar om vilken av dessa som är mest differentierad, bäst gränssnitt, råvaror osv. Men det jag egentligen undrar om är om avgiften är värt det.

Opti har ju i stort sett dubbla avgiften och som vi sett i förra avsnittet här på Rika tillsammans så spelar den rätt stor roll. Jag räknade själv på det med det sparandet jag har nu med Jans nya fancy avgiftsberäknare :slight_smile: .

Skulle jag fortsätta så är det 7-8% av “vinsterna” som förloras om jag stannar med OPTI. Men är det så glasklart? Om jag nu säljer allt på OPTI och sätter in det i LYSA. Vad är där för nackdelar som kan uppkomma förutom det uppenbara att jag missar time in market. Vilket leder till frågan: Spelar det så stor roll i det längre loppet? Jag hoppas ni förstår vad jag fiskar efter.

Är det värt att byta till Lysa helt enkelt? Vad tycker ni?

Svårt att svara på. Man måste nog själv bestämma sig för vad man tycker är viktigast. Diversifiering inkl råvaror eller absolut lägst avgift men färre tillgångsslag?

Vad som kommer ge bäst avkastning framöver kan vi inte veta. Däremot vet vi både avgiften samt skillnaden i diversifieringen.

Personligen, om jag hade behövt välja mellan Lysa och Opti, så hade jag valt Opti. Dels för att:

• 1 - Fler tillgångsslag
  • 2 - Ingen större home bias
  • 3 - jag gillar deras räntedel bättre än Lysas. (globalt på Opti istället för 50/50 globalt/sverige på Lysa)
  • 4 - Jag gillar deras app och nyhetsbrev och deras “rådgivning” med fokus på beteende.
4 gillningar

Ja, det känns inte som ett lätt val.
Jag är dock långsiktigt i det så är på 100% aktier, så räntedelen spelar mindre roll.
Sen är det ändå en indexfond. Kommer verkligen tillgångsslagen och home bias att slå så mycket som 7-8% av totala vinsten. Känns det rimligt över lång tid?

1 gillning

Om du vil köra 100% aktier så hde jag personligen inte valt robot över huvudtaget. Billigare och nästan lika brett på Nordnet/Avanza eller annan bank.

Men om du ändå ska ha robot och 100% aktier så hade jag fortfarande valt Opti då jag gillar deras portfölj bättre än Lysas. Men jag kan omöjligt veta vad som ger bäst resultat framöver. Finns ju även Betterwealth som erbjuder fondrobot eller kopiera portföljer på Kiwi/Frejvid.

1 gillning

Därför väljer vi billiga globala indexfonder för att undvika betala dyrt då vi vet att avg äter upp avkastning långsiktigt. Det är mycket om något kostar 0,50% dyrare än billigaste globala indexfonder :person_tipping_hand:. Speciellt när vi vet vad något kostar i avg och avkastningen ingen vet just nu :+1:.
Fina nyhetsbrev kostar dyrt långsiktigt 0,50% extra :joy:

Då kommer följdfrågan som jag inte riktigt blir klok över. Vad gör ens fondroboten om man har 100% aktier? Ombalanserar? behövs det och vad innebär det i praktiken? mycket pillande?

Du får lite globala småbolag och tex 20% extra Sverige och lite extra EM + ombalansering för att hålla samma vald fördelning långsiktigt.
Ang fondrobot är Lysa givna valet långsiktigt :+1:

Jag skulle nog säga att Opti skiner som mest om du vill ha en värdebevarande portfölj. Aktiedelen är otroligt bred och så inkluderar du räntor och råvaror på det.

Jag själv kör 100% Lysa men ser väl framför mig att man om en sisådär 10-15 år kommer börja lasta över kapital allt eftersom till typ Opti 5 eller däromkring.

1 gillning

Som @Jacke77 skriver så får du en färdig portfölj där du ej själv kan välja varken innehav eller fördelning. Vilket kan vara både för och nackdel, beroende på hur man är som person. För mig är det en nackdel, jag vill själv välja fonder och fördelning. Du får dessutom ombalanseringen på köpet.

Att skapa en egen portfölj och ombalansera den är mycket enkelt. Väljer du dessutom endast en global indexfond så behöver du ingen ombalansering. Inget måste med ombalanseringen heller även om du väljer flera fonder sålänge det är 100% aktier.

Oftast räcker det att ombalansera en gång om året om man nu vill göra det. Du räknar helt enkelt bara ut hur mycket det ska vara i varje fond utefter den fördelningen som du har valt. Därefter så säljer du bara i de fonder det är för mycket i, och köper i de som det är för lite i.

1 gillning

Du är inte snål och småläning om du har råd betala 0,73% i avg för en blandfond :+1::rocket: . Man borde satsa på billigare ju mer pengar man har på börsen

2 gillningar

Nej, jag är en lat upplänning. :joy:

1 gillning

Först vill jag tacka @MattiasA90 för hans utmärkta svar hittills i tråden.

Den här frågan är enkel att svara på. Alla fondrobotar har ett gäng fonder i den aktiekorg varje kund hos dem investerar pengar i. Den inbördes vikten mellan Sverige, Globalt, Tillväxtländer, med mera är bestämd på förhand. När de olika börserna runtom i världen rör på sig, kan det innebära att den inbördes vikten i just ditt sparande hos en fondrobot har frångått den bestämda vikten. Då korrigeras detta automagiskt enligt på förhand givna regler varje fondrobot har. Det kan röra sig om några få gånger per år.

Sammanfattningsvis är det något som görs någon eller några gånger per år som en fondrobot sköter automagiskt åt dig. Din enda uppgift är att ge den mer pengar, sen kan du leva ditt liv som du önskar utan att tänka mer på sparandet.

2 gillningar

Då fattar jag det. Det är förklaringen :joy::joy::wink::raised_hands:

2 gillningar

Du behöver ju inte välja, varför inte ha båda två? Du kan ju vikta innehavet åt Lysa om du vill såklart.

1 gillning

Jag kör också båda även om jag har många gånger fler kapital på lysa. Varför välja? :blush:

1 gillning

Det är så jag har det idag. Och det är kraftigt viktat åt LYSA för framtida månadssparande, men det jag räknade på var just: Fortsätt viktat som idag eller dra även den delen till Lysa? Det skulle då skilja 7-8% efter 25år. Om allt annat är lika dvs och det är där osäkerheten ligger. Hur mycket är det olika? Är de verkligen så olika att efter 25år så skiljer deras resultat med så mycket som 7-8% när de båda följer index hyffsat lika.

1 gillning

Om jag får göra en gissning så tror jag Opti jobbar på att sänka avgiften… så att fatta ett beslut på 25 år tror jag inte vi behöver göra idag. :blush:

1 gillning

då kan jag ju flytta över dit igen när de kommit på en bra nivå om 5-10 år :slight_smile:

Men sen är det ju just det jag vill göra. Göra ett kalkylerat val som känns som det mest rätta och sen månadsspara och glömma.

2 gillningar

Snyggt! Grattis till beslutet! :+1::slightly_smiling_face:

1 gillning

Gillar dina diplomatiska svar. Alla ska vara nöjda haha. :+1:. Måste också börja rek allt eller undvika rek något alls :+1: . Alla sammarbetspartner nöjda :joy:

1 gillning