Ja, det lutar åt att flytta för jag kan på allvar inte se något argument för att stanna. I din egen video så visar du ju på vikten av avgifter men samtidigt så verkar de oviktiga här i detta? Jag kanske är dum, men jag förstår inte varför jag ska stanna? Som tidigare frågat. Gör de skillnaderna i mellan de båda så mycket på slutresultatet om de ska följa index båda två att dubbel avgift är värt det?
Kalla det för kvalificerad gissning utifrån att Carnegie gick in som ägare i Opti.
Ja då är det ok med avg dyrare än 0,60%. Visste inte detta. Vad Carnegie har för intresse i Opti gynnar knappast mig som småsparare om jag ska betala dyra avg själv.
Men du sätter spelregler här @janbolmeson och det är bare respektera ![]()
Nope, då finns det ingen anledning. Jag brukar rekommendera dem till nybörjaren men när man har mer kapital senare så är det som du skriver bättre med Lysa och därför är de mitt huvudsparande.
tror han menar att de har då muskler att sänka avgiften mer
Svårt att sänka det så billigt att jag skulle nappa på det ! Men jag är avgifts skadad kanske. Jag följer Ppm riktlinjer avg avg men har hamnat lite fel på RT ![]()
Hahahahahaha. ![]()
![]()
![]()
Det ska jag använda som beskrivning på mig själv. ![]()
tack!
Känns som jag landat i denna frågan. Någon som har några tankar om det eller är det för mycket spåkula?
Vill passa på att tacka alla som tagit sig tid att svara! Tack!
Beror helt på vilken portfölj du väljer hos Opti. Jag föredrar hållbara portföljer, och Optis hållbara portfölj består av
- 89% Handelsbankens globalfond
- 10% Handelsbankens globala småbolagsfond
- 1% Storebrands Sverigefond
Inget mer. Och för det vill de ha 0.81% ![]()
Självklart mycket bättre än att inte investera alls. Och självklart bättre än dyra blandfonderna som storbankerna övertalar oss att köpa. Men definitivt inte lika bra som Lysa eller som att göra en egen portfölj.
Kul att @janbolmeson håller med dig mer @Johann än med mig,fast vi skriver samma svar till TS ![]()
![]()
![]()
. Tack för att du kom in i tråden @Johann och förklarade tydligt att billigare är ändå säkrare och skönare långsiktigt ![]()
Kör själv en Opti 9 tillsammans med sparkonto som en “jag-vet-inte-vad-pengarna-skall-användas-till-portfölj” med ospecifik tidshorisont. Fördelen med Opti är diversifieringen, men avgiften skaver lite.
Om jag skulle skaffat en fondrobot för ett mer långsiktigt sparande (typ pension om 30 år) så hade jag hellre valt Lysa.
Intressant. Du tar pengarna i första hand från sparkontot och fyller på från Opti 9?
Haha, aj, aj. Så lat är inte ens denna upplänning. ![]()
Om valet står mellan Lysa&Opti föredrar jag nog också Lysa. Men mest föredrar jag en simpel globalfond. Svårt att slå det egentligen. Lägre avgift, ingen ombalansering och en simpel men ack så framgångsrik strategi.
Starta månadssparande, logga in om 25 år- voila, magic happens… förhoppningsvis, mest troligt!
Nja, jag brukar fylla på med pengar som blir över på lönekontot.
Opti kör ganska mycket kampanjer. Typ sätt in skatteåterbäring minst x tusen kr och får halva priset på förvaltningsavgiften i tre månader (eller hur lång tid det nu är). Dessa hoppar jag alltid på.
Har man Lysa så äger man väl mer av hela höstacken än om man tex har Avanza Global? Det är väl en fördel?