Frågor som ny här om Opti

Hej!

Jag är ny i min sparkarriär och har satt mig in i flera av de avsnitt och de tips och råd som ges här. Utifrån det har jag så smått börjat spara pengar på börsen i fonder.

Vad jag har förstått är en av de avgörande faktorer avgiften. Därför undrar jag varför Opti rekommenderas.

När jag öppnade Opti såg avgiften ut att landa på omkring 0,9 att jämföra med Lysa omkring 0,42 och Avanza Auto omkring 0,3.

Varför ska jag ha Opti, är det något jag missförstått eller missat?

1 gillning

Det är ganska dyrt att investera i råvaror, vilket du får en liten andel av med Opti.

1 gillning

Precis.

På gott och ont kör Opti med råvaror och huruvida det är rimligt i allmänhet eller just för dig kan diskuteras. Men det är ingen ockeravgift för förvaltning av råvaror. Det kostar helt enkelt mer än räntefonder och aktiefonder.

1 gillning

De har dessutom en annorlunda ränteportfölj jämfört med Lysa. Jag gillar Optis ränteportfölj bättre (global och valutasäkrad) samt att de har råvaror vilket ger portföljen ett extra tillgångsslag samt en bredare portdölj.

Vad jag har förstått så kan man ibland få rabatt på avgiften genom olika kampanjer?

Tänkte bara flika in med det inte oväsentliga: de har inte övervikt mot sverige (motsatt t:ex Lysa).
Om det är en fördel eller nackdel får var och en själv avgöra - därom tviste de lärde :slight_smile:
Jag gillar Opti’s setup om man inte vill meka själv och bara ha ett färdigt paket som fungerar.
Gillar nyhetsbreven de skickar med.
Dessutom kan du få halva avgiften några månader i sträck ibland om du gör en insättning på något minstebelopp. Senast i år hade de det vid just skatteåterbäringen. Då får man halv avgift på några månader så absolut värt att ta detta om man har Opti :+1:

Såhär!:

Nu låter detta kanske som reklam men det var dock inte syftet. Om du vill ha en billig set and forget lösning och inte har något emot 20% övervikt mot Sverige kan Lysa vara bättre. Sen är ränteportföljen lite sämre hos Lysa, något som också @MattiasA90 nämnde ovan :wink:

1 gillning

Tack för alla svar. Baserat på era svar låter det som att det helt enkelt är två olika portföljer som det kan vara värt att investera i, båda två?

Klart du kan investera i båda om du vill. Man måste ju faktiskt inte välja :slightly_smiling_face:

Jag skulle gärna köra Opti när det är dags för värdebevarande tack vare det som nämnts ovan kring ränteportföljen och råvaror. Men…

Månadskostnaden är beräknad från vår årliga avgift på 0,5 % inklusive moms samt vår leverantörs årliga avgift för depåhantering.

Från deras hemsida. Känns som två otroligt onödiga(?) avgifter, hoppas att de har i sin backlog att rocka egna fonder á Lysa.

Nej, visst måste man inte välja. Men jag har fortfarande svårt att förstå varför Opti förespråkas här när det annars är de fonder som har lägst avgifter omkring 0,2 som annars förespråkas. Är det värt 0,7 att Opti placerar 5 procent i råvaror?

Menar inte att vara otrevlig eller så, men jag förstår inte riktigt resonemangen bakom.

Jag kommer att prova båda två så får jag väl utvärdera själv om 5-7 år. :slight_smile:

1 gillning

En av argumenten för Opti har varit att de har en app vilket Lysa inte har haft.
Nu jag ju dock Lysa också en app.

Man får helt enkelt göra en egen personlig bedömning om avgiften är värd den extra diversifieringen man får samt vilket portfölj man tycker är vettigast och ligger närmast ens egna strategi.

1 gillning

Jag tycker du har helt rätt i sak.

Jag investerar varken i Lysa eller Opti men tycker också att 0,9%(om de var de avgiften var), är för hög utifrån vad man får. Men som sagt jag vet för lite men tycker du resonerar bra.