Hej.
Har sedan tidigare ett sparande som “grund” i Lysa på olika fördelningar. Har 60/40, 70/30 och 90/10. Har nu sålt av en del fonder på Avanza efter jag inser att pengarna gör sig bättre via någon fondrobot framåt. Står i valet och kvalet, är intresserad på att eventuellt investera en del i Opti. Känns som den fondroboten kan vara aktuell i och med råvarudelen som är ganska aktuell i dessa tider.
Hur hade ni gjort? Gör det mycket på sig vilken robot man väljer eller ska jag för enkelheten bara skicka in dom på Lysa?
Opti - snygg och lättanvänd app, fler tillgångsslag, råvaror, dyrare än lysa, finns 9 risknivåer att välja samt 100% aktier.
Lysa - Ingen app, bara aktier och räntor, billigare än Opti, kan välja själv fördelning mellan aktier och räntor.
Så det är väl en smaksak. Jag använder ingen av dessa själv men om jag skulle välja så hade det blivit opti. Jag gillar råvaror och diversifieringen samt appen trots att den är mycket dyrare än Lysa.
Svaret på sådana här frågor är alltid “En av varje!” Jag försökte föreslå det till Jan när han var osäker på vilken bil han skulle köpa i somras, men till slut köpte han bara en bil ändå 
Mer seriöst så tror jag här det är en avvägning hur enkelt du vill ha det (allt på ett ställe enklast), hur gärna du vill hålla lägsta möjliga avgifter, och hur gärna du vill ha med råvaror i din portfölj (uttökad diversifiering). Bara du kan avgöra hur viktiga dessa är för dig. Själv fokuserar jag mest på låga avgifter, på bekostnad att det blir lite krångligare (jag kör Avanza).
Jag skulle resonera så här. Om du vill köpa börsen till lägst pris, välj Lysa med 100 % aktier. Om du vill ha ett sparande som svänger mindre än börsen, välj Opti. Opti har inte bara råvaror utan även mer globala räntor än Lysa.
ta bägge
så valde jag nyss till en del av mitt sparande. Nackdelen med Opti är inget webbläsar-användergränssnitt (än) samt högre avgift - fördelar t:ex råvaror samt valutahedgde. fördel lysa är trevligt webb-gränssnitt samt låg avgift.
för manuellt fipplande har jag både Avanza, Nordnet och SAVR.
Vad kommer din bedömning att Lysa och Opti fondrobot är bättre än tex LF Global indexnära som kostar 0.22% i avg? Vad är det som stödjer att du får bättre avkastning när du betalar 0.60% extra i avg för tex Opti?
. Du får räkna index avkastning - avgift.
. Avanza har också Avanza Auto fondrobot 0.36% i avg… speciellt om du har 30% räntor i dyr fondrobot tappar du ännu mer jämfört att köra 100% index. Alltså 30% räntor kostar dig 0.85% i års avg. ![]()
Sen har väl LF global en viss % råvaror också?
Avgiften är nästan tre gånger så dyr, men ja de har råvaror. Det är nog upp till en själv vad man använder
Om du är intresserad av att testa Opti är det ju bara att skicka in lite cash dit. I värsta fall är det bara att flytta över till Lysa lite senare ![]()
(jag använder Lysa)
Nä, LF Global handlar inte direkt med råvaror (optioner och andra kontrakt på att man direkt vill köpa eller sälja råvaror). Däremot innehåller LF Global såklart företag som i sig handlar med råvaror. Så visst har man ett slags indirekt exponering mot råvarumarknaden när man äger aktiebolag.
Min situation är som så att jag är i behov av en del av pengarna under en viss tid framåt. Dvs jag vill inte riskera för stor volatilitet. Har man då Lysas ombalansering med sig på resan så hoppas jag få en mindre “hoppig” färd framåt. Samtidigt inte göra några känslomässiga misstag. Förutom då kanske att flytta från 60/40 till 90/10 vid lämpliga/extrema tillfällen.
Det är då bolag som sysslar med råvaror, inte faktiska råvaror (i form av diverse kontrakt) som renodlade råvarufonder/Opti.
Om råvaror va så eftertraktade hade de funnits i global index. Det kan man leva utan långsiktigt. 
en sak som Opti tyvärr inte har är Swish. Jag hoppas dock de skaffar det snart (bra om man gör spontaninsättningar som jag har för vana att göra
)
Överlag är det segare än Avanza. Jag vet inte om det är bra eller dåligt. Kanske bra för psyket att allt går segt.
Dom (Opti) har tyvärr inte ISK-flytt som Lysa har. Så gör man flyttar runt in och ut på ISK måste man tänka på ev dubbelbeskattning.
Dubbelbeskattningen är endast 0,1%, så betydligt mindre än skillnaden i avgift per år. Skillnaden är dock åt samma så de adderas det första året.
Nackdelen med att göra ISK-flytt är att det tar väldigt lång tid, så jag skulle inte rekommendera annat än möjligen i de fall då man kan flytta fonder utan att sälja.
Nu är jag aningen partisk här, men varför inte www.BetterWealth.se? Avgiften är lägre (0,09% strategisk), Avkastningen är högre enligt https://www.instagram.com/mot_andra_miljonen/. Där finns både Guld och råvaror lite beroende på vilken portfölj man väljer. Dessutom vet jag att det är en grym uppgradering på gång ![]()
(För att vara helt transparant så är avgiften med underliggande fonder något lite högre (0,33, vilket fortfarande är lägre än lysa 0,348). Vidare, så för att jämför avkastningen så tycker jag det är mer rättvist att ta en portfölj i mitten då det säger något om hur bra förvaltaren är både i aktiedelen och i räntedelen. På ett år så har BW strategisk 4 (48% aktier) gett 11,17% mot lysa 7,53%(samma andel aktier) (2021-03-03)
(Edit fel av mig se nedan. För att det inte är en fondrobot. Det är en robot för att automatisera köp som du själv sätter ihop av ETF:er. Kostnadsbilden har mycket lägre visibilitet pga courtage m.m. Dessutom inte samma typ av inbyggd rådgivning.)
Om jag skulle vara er skulle jag vara försiktig med att använda forumet som en säljkanal. Svara gärna på frågor om er produkt, men försök inte tränga er in med armbågarna.
Nu pratar du om fel produkt. Det du försöker beskriva ovan är frejvid.
Betterwealth är fondroboten och är lika mycket ”robot” som alla andra som finns på marknaden.