Beslutsångest Lysa eller Opti?

Det fungerar utmärkt att göra spontaninsättningar utan Swish.
Det är bara att trycka på insättning, välja belopp och signera med mobilt bank id. Enda skillnaden är att det tar lite längre tid för pengarna att komma in på kontot.

2 gillningar

Jag gillar Lysa mest. Har några konton med olika fördelning.

Men jag gjorde detsamma med Opti, öppnade några konton och satte in några hundra på varje konto. Då kan man se utvecklingen där också.

Just nu är det bättre utveckling på Opti, men det är också högre avgift. Lysa är fortfarande favoriten.

Ja, du har rätt. :rofl:

Har uppdaterat.

Just nu är det bättre utveckling på Opti, men det är också högre avgift. Lysa är fortfarande favoriten.

Glöm inte att avkastningen räknas efter avgiften dragits :slight_smile:

Till ämnet: generellt föredrar jag Opti före Lysa för alla portföljer som innehåller räntor, då jag upplever deras portföljer som betydligt mer väldiversifierade och därmed stabila. Räntedelen är global, innehåller större andel realobligationer och är valutasäkrad. Och råvaror är ju trevligt som komplement nu när räntefonders vara eller icke vara diskuteras så flitigt.

Men för en portfölj med 100% aktier har jag svårt att tänka mig att Lysa inte är bättre än Opti med tanke på den ohemult höga avgiften på Optis 100% aktier-alternativ.

1 gillning

Jag skulle gärna vilja ha mer guld (eller råvaror) i portföljen :grimacing: Istället för 2-3% skulle jag vilja ha 10-15%. Kommer ni erbjuda fler val i framtiden, eller köra i Lysas linje med färre val och att det “ska vara lätt att göra rätt”?

Lust att ge oss en teaser? :yum:

2 gillningar

@David_BW @Henrik_BW
Vad säger ni om @harvest förslag om att erbjuda olika allvädersportföljer?
Det är en nisch på robot som saknas.

4 gillningar

Tack, Jag tar till mid din feedback, jag försöker alltid att vara öppen med var mina åsikter kommer ifrån.

Ja det är ett super bra förslag :wink:

2 gillningar

Det finns en tråd här på forumet där en medlem jämför utvecklingen över tid mellan jämförbara portföljer på de olika tjänsterna. Vad jag kan minnas är det väldigt små differenser efter att avgifterna tagits med i beräkningarna.

Det leder till att det är en smaksak för dig, då du får väldigt snarlik avkastning hos bägge två. Min personliga ståndpunkt är att Lysas hållbara alternativ är bättre än Optis motsvarande. Vill du ha hållbarhet hos Opti får du heller inte med råvaror vilket kan vara den stora fördel Opti har över Lysa.

Du kan inte välja fel om du väljer mellan de två :slight_smile:

2 gillningar

Jag kan öht inte förstå varför någon skulle föredra opti om jag ska vara ärlig. Snyggare app är inte jämförbart med vad jag tycker verkar vara solklart sämre produkt.

Det finns inte en chans att en liten allokering till råvaror är värt den avgiften. Råvaror som sådana bör ju om något nästan dra ner portföljen, även utan extra avgift. Men den praktiska avgiften på råvarudelen blir flera procent. Har ens råvaror som sådant någon vidare historik?

1 gillning

Spana in hur råvaror har gått över tid, så hoppas jag det framgår varför de är ett positivt tillgångsslag att ha i en portfölj.

4 gillningar

Verkar som att vi tittar på olika data.

Om jag förstår Artemis tillbakablick över 90 år från deras välkända Allegory of the Hawk and Serpent korrekt har commodity backat över perioden mot inflationen, redan innan de oftast (speciellt i det här fallet) skyhöga associerade kostnaderna. De föreslår guld eller commodity trend istället.

Den här gamla tråden dök upp när jag sökte på Lysa vs Opti, finns det någon som har bägge med liknande allokering som kan jämföra prestation. Med tanke på det rejält högre priset borde Opti vara sämre. Kanske inte med Råvaror vid en större nedgång, men det kan jag inte tillräckligt om.

Bla bla historisk avkastning jag vet. Men då bägge är olika versioner av bred “passiv” global index fast Opti har råvaror vore det kul o se de val de gjort och hur det påverkat sedan 22.

Även Home Bias skiljer en hel del. Lysa har 20% medans Opti bara har 1%. Räntedelen skiljer också.

Så är svårt att jämföra tycker jag. Bättre att välja robot utifrån vilken portfölj man tycker ser bäst ut på pappret och som stämmer överens med hur man själv skulle vilja fördela tänker jag :slight_smile: