Hej på er här i etern! Jag har en liten fundering.
Jag har cirka, på Avanza,175k sparat sammanlagt i fonderna:
Plus alla bolag Sverige,
Handelsbanken global småbolag index, Avanza emerging markets och
Plus alla småbolag Sverige.
Jag har kikat lite på Opti och kan väl som amatör konstatera att de har ett större innehav och en lägre avgift.
Hur skulle ni agera? Spara i både Avanza och Opti? Sluta månadsspara på Avanza och köra Opti eller sälja av och flytta innehavet?
För min egen del så hade jag flyttat allt till Opti, lagt upp ett månadssparande och sen glömt bort och låtit det växa av sig självt i lugn och ro.
Jag har sparat hos både Avanza och Lysa tidigare men har alltid haft problemet att låta pengarna vara, mycket beteendemisstag från min sida som gjort att jag tappat avkastning historiskt. Opti är inte billigast (runt 0.7 för en portfölj) men det är bara dem som kunnat få mig att sitta lugnt i båten vilket är mer positivt för avkastningen än vad jag har hållit på med innan.
Rekommenderas starkt
Själv har jag inte sådana problem (månadssparar mig genom den senaste tidens oro utan problem t ex) så fondrobot ger mig inget extra värde känner jag som motverar den högre avgiften.
Alltså: var ärlig mot dig sjäv och vad dina risker är.
Jag satt också still i båten och köpte mer när fondernas Nav-kurser sjönk pga befrielsedagen.
Jag tänker mest på att när man kikar vilka fonder, diversifiering och exponering som Opti har så är det rätt imponerande med en avgift på bara 0,8 procent. Vissa av fonderna de har upphandlat kostar separat 0,67-1,75 på t.ex Avanza.
Fundera på om du väljer Opti mest på grund av att deras säljare (psykologen och grundaren som var med i podavsnittet) lät övertygande i podden eller om du skulle välja dem trots att du inte hört det avsnittet.
Personligen tycker jag att deras avgift är orimligt hög så jag använder Lysa istället. Lysa har 20% svensk exponering vilket är kul när svenska börsen går bra och tråkigt när den går dåligt.
Egna fonder är såklart också ett alternativ men om du håller på att pilla så är det nog dumt. Annars kan det räcka med att stoppa allt i exempelvis SAVR Global eller Storebrand Global All Countries och sluta fundera.
Du skriver att Opti har lägre avgift än dina nuvarande fonder, stämmer det verkligen…?
För att svara på frågan. Om målet är att sluta pilla så är ju det bästa att flytta allt till en fondrobot.
Opti har också mer globala räntor och råvaror, vilket de argumenterar för att forskningen visar ger en mer stabil portefölj. Jag har nyligen bytt till Opti för att jag insåg att jag har ett “pillrigt” beteende.
Den här typen av påståenden hade varit perfekta för RikaTillsammans att gräva i och göra en objektiv bedömning av, det är ju svårt för en småsparare att veta om det faktiskt motiverar den högre avgiften eller inte.
Som jag ser det så är det omöjligt att veta om deras sammansättning kommer ge bättre avkastning än Lysa eller inte men det är garanterat en lägre avgift hos Lysa vilket ger mig bättre odds där.
Båda gör svårt att göra fel eftersom man inte kan balla ur och gå all-in i Tesla eller bitcoin eller Evolution. Vilket i det långa loppet troligtvis leder till högre avkastning
Nej, det säger jag inte. Men när man ser på innehavet som Opti har, bland annat Handelsbanken Global Småbolag Index samt Swedbank Robur Small Cap Emerging Markets, så har bara dessa två en avgift på 0,67 respektive 1,75.
Jag håller helt med om att både Lysa och Opti har mycket att erbjuda, särskilt jämfört med att försöka tajma marknaden själv via Avanza eller Nordnet.
Att Lysa använder Vanguard-fonder med låga avgifter är definitivt en fördel, och deras totala avgiftsnivå är konkurrenskraftig. Samtidigt kan Optis styrka ligga i att de erbjuder en något annorlunda urvalsprocess och portföljsammansättning, där vissa fonder – trots högre avgifter – ändå anses tillföra värde i form av exempelvis småbolagsexponering eller geografisk diversifiering.