Olika fondrobotar

Jag funderar på att välja LYSA eller Opti fondrobot och är medveten om att det skiljer sig i avgifter.
Har någon här erfarenhet av dessa två?
Tacksam för svar!

Mvh
Ulf

Det finns en del på detta ämne, men kortfattat så är Lysa billigast och kör med ca 20% övervikt på Sverige.

Opti har högre avgift, men lite bättre diversifiering med tex råvaror.

3 gillningar

Tack Tomas!

2 gillningar

Opti är rätt dyrt.

Kanske är det inte dyrt för vad man får (vet ej) men är det man får verkligen det man vill ha?

Tror Lysa är mer “proffsiga” och att man får en mer bredare portfölj.

Gillar inte att Opti bara komms åt med en app som blockas att laddas ner om man är utomlands tex. Så urbota dumt.

Känns också som att Lysa är mer etablerad än Opti så risken finns att tjänsten stängs ner och du måste fixa med din portfölj själv vilket man inte vill när man väljer en robot.

Detta och priset gör att jag hade valt Lysa. Vet inte hur Optis portfölj hade sett ut då jag inte kan ladda ner appen.

Opti fungerar utmärkt via webbsidan sen länge, @Jbl - misstänker du sitter på gammal info; Opti
krävs ju dock BankID.
Motsatt dig så upplever jag Opti som minst lika proffsiga som Lysa men “each to his own”.
Medel förvaras i Danske Bank så jag skulle inte vara orolig ifall Opti av någon sorts Black Swan händelse skulle gå under.
Opti kostar men känns mer “neutral” om du vill äga hela marknaden. Dvs inget 20% bet på Sverige (nackdel med Lysa,och ja, jag har själv Lysa också, bland annat :wink: )

2 gillningar

Haha. Först läste jag “Jag misstänker att du är gammal…

Hehe, jaaa, det kanske stämmer (40+ :see_no_evil:)

Men jag tittar igen, på datorn. De envisas med att jag ska ladda ner appen. Jag vill få ett förslag på min dator. Iallfall see hur pengarna investeras, vilka fonder etc utan att skapa ett konto, ge all info, och ladda ner en app. Jag vill göra beslutet att investera innan jag ger dom halva mitt liv…

1 gillning

Haha inget illa menat - tack för ett bra garv :joy:
Det finns lite här att grotta sig ner i utan att skapa konto, logga in etc.: Policy för portföljförvaltning | Opti

1 gillning

Nice. Tack. Hur har du klickat dit?

Jag tycker fortfarande Opti är lite “förvirrande”. Är det en fondrobot? Varför ska jag då kunna söka fonder?

Har för mig att när de startade så “bytte” de bara dina nuvarande fonder mot bättre alternativ. Det är iaf det jag hörde då jag först hörde talas om Opti för nått år sedan.

Gäller det forfarande? Det är inte helt klart från hemsidan. I alla fall i mitt fall, Opti klarar inre “30 sec line” dvs. att efter 30 sek klickande så har jag inte sett tillräckligt att stanna kvar och undersöka mera.

(ok, överdrift, men de lyckas inte övertyga mig att de är bättre än Lysa som jag känner till bättre)

Kan tillägga, utan att det skall låta som reklam: ja, Opti är lite dyrt, men du får 1) en bra räntedel 2)råvaror (finns inte i de flesta andra “robotar” vad jag vet. Sen skickar de ut bra pepp på att investera mer när du har pengar över som bara ligger och samlar damm. Anledningen till att jag inte själv har mycket i Opti är att jag gillar att optimera själv men som en färdigpaketerad lösning tycker jag ändå att tjänsten är berättigad.

3 gillningar

Kikade igenom Vanliga frågor och svar | Opti

Men otroligt bra poäng med 30 sek. line.

Med det sagt, skulle du vilja betro dina slantar till någon tjänst efter att ha övertygats efter endast 30 sekunders klickande? :thinking:

Angående de övriga frågorna behöver vi nog @Jonas-Opti då han troligen kan flika in med mer info.

Lysa är inte dåligt heller - förstå mig rätt, men jag tycker att 20% bet på Sverige är överkurs.
Sen är det inte fel med lite olika tillgångsslag som råvaror och räntedelen som sagt i Opti verkar mer genomtänkt.

Hej @Jacob_Skj @Jbl, tack för pingen!

Opti är en “robotrådgivare” (jag ogillar ordet, men för igenkänning här :slightly_smiling_face:). En tjänst för att spara och investera rätt helt enkelt, som sköter allt.

Hur det ufnkar: Man svarar på frågor om sin ekonomi mm, vi räknar ut risknivå som passar och föreslår en portfölj. Kund sätter in pengar och vi förvaltar dem; rebalanserar, byter fonder när vi hittar bättre alternativ, följer upp hur din ekonomi utvecklas och föreslår tex att kunna ta mer risk utifrån det, mm. Kapitalförvaltning, by the book.

.
SKILLNADER
Diversifiering: Som Jacob säger har vi satsat extra på portföljens diversifiering. Rent praktiskt får man som kund även råvaror i portföljen, high yield obligationer från utvecklingsländer, aktier från bolag i nya utvecklingsmarknader (“frontier markets”), med mera. Vi tycker den extra bredden bidrar med bra riskspridning och möjlighet till avkastning (råvarors positiva utveckling när inflationen oväntat slog till vore ett exempel). Som Jacob också säger så har vi inget home bias i vår förvaltning; vi ser inte tillräckligt stöd i forskningen för att det skulle löna sig att övervikta sin hemmarknad, speciellt inte på den enligt oss lite läskigt höga nivå, runt 20 %, som många gör. Men det är helt klart ett ämne som kan debatteras, det är vår åsikt iallafall :slightly_smiling_face:.

Hjälp att göra rätt: Vi lägger mer tid och energi på att hjälpa människor agera rätt med, typ att hålla sig lugna om det sker ett plötsligt fall, eller att fortsätta investera genom just ett fall. Två exempel, finns mängder. Det då “rätt” beteende kan ha en oproportionerligt stor positiv eller negativ påverkan på hur mycket pengar man får ut i fickan. Vi gör det dels genom breda kanaler som vår podd eller blogg, men också med mer riktade meddelanden. Allt för att hjälpa.

Enkelhet: Svårt för mig att säga men folk säger iallafall ofta att de tycker tjänsten är lättare att använda än andra. Mindre “finansig”. Men pröva själv och se.

Men @Jbl, per din fråga om att kunna söka fonder: Som du kanske redan märkt bryr jag mig inte så mycket om att Opti som tjänst strikt ska passa in i ramarna för en “fondrobot”, eller något annat. Det enda jag bryr mig om är att vi ska hjälpa så många människor som möjligt att få en bättre ekonomi.

Vissa kommer använda Opti, andra inte. “Fondhälsokollen” som vi slarvigt kallar den på kontoret finns där för att vi såg att många hade svårt att förstå om deras sparande idag var bra, billigt eller dyrt, osv. Därför byggde vi den. Stökar det till att förklara vad Opti är? Mjae, beror nog på förklaringen. Den jag brukar ge är att “Opti hjälper dig att få ett bättre sparande”. Men vem vet, jag är en något introvert ingenjör, inte ett kommunikationsgeni :upside_down_face:.

Hoppas det gav lite bra info!

Mvh,
Jonas
(grundare och VD)

.
PS. Inget ovan är rådgivning, och investeringar innebär – som vanligt – en risk. Och ha en bra helg med! DS

4 gillningar

Ping @Lysa

1 gillning

Hehe… försöker du skapa en deathmatch? :face_with_peeking_eye::grin:

1 gillning

ゴジラ King Kong Tree Attack うるさい 黙れ

1 gillning

Jag testade båda samtidigt under ett år för skaffa mig en uppfattning.
De är ju som flera säger väldigt snarlika.

Det är ju inte mycket som skiljer dem, men Lysa är lite billigare, har ett modernare UX/UI som för mig är viktigt för det ska ge en trevlig upplevelse att använda tjänsten. Sen övervikten av Sverige. De grejerna vägde över för mig, och jag stängde ner Opti och kör nu bara Lysa.

Som designer och någon som jobbar med kommunikation så tycker jag Opti gör ett bättre jobb med att positionera sig och Jonas nyhetsbrev. Men i slutändan så väger pris och UX/UI över för mig. Tror du blir nöjd med vilken tjänst du än väljer av dem.

Ännu billigare blir det ju om du sätter ihop en egen variant med fonder på Avanza/Nordnet och sen ombalanserar den 1-2 ggr om året.

1 gillning

Tack ModestBukowski :smile: för info.

Har redan valt Lysa till min “kärbo” och mig själv.

Med vänlig hälsning

LysUlf

2 gillningar