Opti risk två portföljer

Hej,
Jag har öppnat konto på Opti och tänkte kolla lite hur jag bör tänka kring risk.
Jag har två portföljer, en som ska vara i ca 35 år och en runt 5-15 år.
Hur bör jag lägga mig i risk i de olika portföljerna?

Just nu ligger båda på 6/9, men funderar på om det är för låg risk? (48% aktier, 45% räntor och 8% råvaror)

Tack för all hjälp till en ny användare av Opti.

Hej!

Hur din riskkänslighet ser ut kan bara du själv svara på.
Fyra-hinkar-principen hjälpte mig mycket i mina tankar om min riskvilja.

För den riktigt långsiktiga portföljen (35 år) hade jag personligen valt högsta möjliga risk, det vill säga Opti 9, eftersom tiden är på min sida. Men det kommer kräva disciplin att hålla i den över tid och det är där din riskkänslighet kommer in.

För den andra portföljen (5-15 år) verkar det som att du befinner dig på en “vet-inte-horisont”. Då hade jag valt att följa en mer försiktig strategi, kanske den som du blivit rekommenderad efter att ha fått svara på Optis frågor. Tanken med den horisonten är enligt mig värdebevaring, det vill säga att skydda mot inflation och volatilitet.

Vad är målet med dina investeringar?

Tack för svaret.

Det jag kände med den längre att jag låg i lite för låg risk med tanke på längden.

Den långa är ytterligare ett sparande för pension, men där jag personligen känner att jag kan ta högre risk då jag pensionssparar på flertalet ställen.

Den 5-15 är mer som du säger en portfölj jag har en vet inte horisont på.

Så jag tror jag gör så.

Opti 9 låter rimligt när det är så lång horisont som 35 år. Av nån anledning har ju dock dina svar på frågorna resulterat i en portfölj med lägre risk. Så det kan ju vara värt att fundera på om du klarar av den risken som kommer med högre aktieexponering.

Den andra portföljen låter Opti 6 som ett gott alternativ för. Påminner om nybörjarportföljen som finns beskriven på forumet.

Glöm inte omvärdera din sparhorisont varje år och då även justera risken i portföljen vartefter horisonten blir kortare.

1 gillning

Hur ser du på det att man betalar 0,80% i avg i 35år i Optis portföljer? Har du räknat på det index - 0,80% i avg årligen :partying_face: ? Sedan får du räkna med avg 0,22 och 0,31% ? Avgifterna är det vad vi vet idag :person_tipping_hand: . Annars blir det inte billigt långsiktigt och avg äter upp en stor del av avkastning :smirk: @MattiasA90 . Inte många som skulle rek indexnära långsiktigt sparande som kostar 0,80% i avg . Speciellt om du har 40% räntor i opti portfölj betalar du 0,80% för en index blandfond . Jätte dyrt :partying_face:
Pensionsmyndigheten rek långsiktigt 0,20% i avg. Att välja 4 ggr så dyr avg är som att hoppa från 5 våning utan fallskärm. :stuck_out_tongue_winking_eye:
Även TP kollektiv avtal fondförsäkringar kostar max 0,25% i avg . Det ska man ha i åtanke när man väljer fonderna i privatsparande :person_tipping_hand:

Lysa kostar 0,33% i avg. Riktigt bra om man vill inte göra det själv :+1::partying_face::clap:. Det är ett utmärkt sparande långsiktigt .

Hej Jacke,
Tack för ditt svar.

Så du skulle hellre gå ur Opti och investera det i Lyss? Gäller det för båda mina nuvarande portföljer eller endast för den långsiktiga?

1 gillning

Jag tycker personligen att avgiften är för hög men eftersom trådstartaren frågade om portföljer på opti så tänker jag att den har koll på att avgiften är lite högre än rekommenderat.

Däremot anser jag nog att Opti trots allt är tillräckligt bra. Good enough och bättre sparande än vad de flesta andra har.

Ja det finns billigare alternativ t.ex Lysa eller att göra egna portföljer.

1 gillning

Det stämmer hag hade flyttat allt till Lysa . Opti är inget fel på annars men avg är inte alls rolig. Det är dyrt hur än man ser på det .

Tycker du att något är lite för hög avg om något kostar 4ggr mer än rek 0,20% ? :smirk::person_tipping_hand: . Jag tycker inte att det är bara ”lite” dyrare 0,60% extra rea pris :+1:

Okej, och med min sparhorisont på 35 år, skulle du börja runt 90-10 då eller liknande?

På 35 år 100% Lysa bred aktier. Inge räntor behövs på 35 årssikt. :+1:

Okej och på min 5-15 passar 90-10 bättre?

Det kan du göra .:+1:

Om man kör opti9 så har du fortfarande 10% råvaror vilket inte lysa har, så det man får fråga sig om det gynnar portföljen mer än den högre avgiften? Diversifieringen blir större anser jag iaf…

1 gillning

Jag hade själv kört 100% aktieindex bred i Lysa och om man vill ha kortare sparande kan man använda sparkonto vid sidan om. Enkelt och smidigt :+1:

Fast det va ju inte svar på fråga @Jacke77, man kan inte jämföra lysa och opti rakt av om man tittar på den ena som har råvaror i sin portfölj och den andra inte… Visst du kan köra opti med 100% aktier, men då är avgiften en annan, samt diversifieringen en helt annan femma…

Det får du avgöra själv om det är värt 0,60% extra i avg :person_tipping_hand: . Det är långt i från billigt och mycket pengar i avg.
För min del aldrig i livet att jag skulle betala 30000 sek årligen bara i avg för alla mina portföljer . Då får du räkna det på 10 - 20 år plus att pengarna dubblas elle mer på börsen under den tiden.
Det är inget fel på Optis portföljer föruttom att den är minst 0,50% för dyrt :person_tipping_hand::partying_face:
Jag är livrädd när det gäller dyra avg än 0,30% årligen :joy: