Jag stötte på rika tillsammans forumet för en tid sedan av ren slump, och insåg sedan att där även fanns en podd att lyssna på. Har nu lyssnat igenom 30+ avsnitt på bara ett par veckors tid och jösses vilken ögonöppnare det har varit hittills.
Lite bakgrund om mig:
25 år gammal om en vecka, heltidsjobb som konstruktör och en inkomst på 38 000:- (innan skatt) i månaden. Jag hade tidigare fonder hos min storbank på en väldigt liten summa och resterande sparande på SBAB’s sparkonto (i dagsläget 3% ränta) och har även huslånet hos SBAB.
Efter att ha upptäckt forumet och podden vart jag panikslagen och sålde båda mina väldigt dyra fonder näst intill direkt. Då jag inte kunde bestämma mig för vad som passade mig bäst öppnade jag därefter en portfölj hos Lysa och en portfölj hos Opti och har ca 75/25 fördelning hos båda (75/15/10 i Optis fall då den även innehåller råvaror).
Jag fördelade mycket av det jag hade (men har fortfarande en stabil buffert kvar) hos SBAB och de jag hade på mina gamla fonder jämt hos både Lysa och Opti och kommer spara 1000:- i respektive portfölj per månad.
Om jag förstått intervjuerna med Jonas Hombert rätt så anser de att avgiften är viktig trots att deras är mycket högre än Lysas, men att de diversifierar mer än Lysa. Av denna anledning kunde jag inte bestämma mig för vilken tjänst som passa mig bäst.
Min tanke är att fortsätta (och öka vartefter förmågan finns) mitt sparande hos båda i många år framöver och se om någon av portföljerna presterat bättre än den andra därefter. Tänker jag galet?
Ponera att de gått lika om 10 år, vad gör du då?
Eller den ena slagit den andra med ett antal procent per år, vad gör du då och på vilket sätt skulle det skilja sig från om de gått lika?
Informationen i sig kan jag väl egentligen inte göra speciellt mycket med, mer än att därefter ta ett beslut om jag vill förenkla överblicken på mitt sparande och flytta allt från den ena till den andra, men de finns ju inget som säger att den tjänst som gått bättre då kommer fortsätta gå bättre än den andra. Jag tror att det jag fiskar efter är att, om jag ändå inte har några problem med att ha mitt sparande på två olika ställen, som ändå är bra mycket bättre än de sparande jag hade tidigare, skulle någon annan anse att det då fortfarande är värt att jämföra två tjänster på detta vis? Självklart kommer jag ju då om 10 år känna att “vad trist det va att jag inte investerade allt i x eller y för 10 år sedan” men det är väl den smällen man får ta om man gör på detta vis?
Ja lite, som @Nightowl är inne på har du inte mycket nytta av det. Däremot, som du själv är inne på:
så är detta vettigare. Jag håller själv på att avsluta en av mina plattformar, för att jag inte trivs med den.
Nej, för strategierna är ju ändå lite olika och det du ser är historia. Väl utifrån andra parametrar, eller välj inte. Båda är ju bra. Sedan hade jag personligen gasat lite mer än du, med tanke på ålder och inkomst. En högre sparkvot framförallt men också lite högre risk är inte fel innan livet tar fart med familj, bostadsuppgradering och andra stora grejer.
Det är den stora utmaningen med börsnärvaro. Ibland får man bara rycka på axlarna och gå vidare, det lär man sig.
Ska jag vara krass tycker jag du gör något dumt om du delar upp det med motivationen “det känns bra”.
Väldigt mycket investerande handlar om att hantera psyket. Det som känns “bra” är ofta inte det. Att gå på känsla är en otroligt dålig investeringsstrategi.
Så valet mellan att dela upp, eller bara ta den ena (i så fall vilken) bör du göra utefter andra parametrar. Där du övar att gå emot dina känslor.
Vilka parametrar bör jag överväga istället? Opti hävdar att deras bredare diversifiering är bättre medans Lysa hävdar att deras låga avgift är bättre. Båda hävdar att de är bra tjänster, men det är upp till mig att överväga vilken jag vill investera mest i. Investerar jag då lika mycket i båda kommer jag ju på sikt se vilken som haft mest rätt (dittills). Inte för att det ger mig mer i slutändan (utan snarare kanske motsatsen).
Om det inte finns skäl att välja om 10 år utifrån värdena jag har på prestationen som varit tills dess, varför finns det skäl att välja en utav dom nu?
Först och främst, det är två väldigt lika tjänster.
Man kan ju ganska enkelt se det som att båda tjänsterna ser bredare diversifiering som bättre.
Samt att båda ser låg avgift som bättre (för kunden).
Båda två tjänsterna har gjort en avvägning av dessa parametrar och hamnat lite olika i balansen. Du får välja den som hamnar närmast i din personliga avvägning dessa två. Fortfarande är de båda ur ett större perspektiv extremt lika.
Nej, det är precis detta jag argumenterar mot. Du kan inte (i framtiden) utvärdera om du gör rätt val idag genom att titta på hur utfallet blev. Alltså oavsett vilket utfallet är om 10 år, så hjälper det inte dig att utvärdera valet du gör idag.
Alltså du kommer inte kunna använda utfallet som en mätare på vad som var bäst.
Därför kan du heller inte basera ditt beslut idag på vad det framtida utfallet blir. Du behöver värdera diversifieringens värde i faktisk förväntad avkastning.
För att båda tillämpar ungefär samma grundsyn. En grundsyn om att avgifter är av ondo (för investeraren) och viktigt att hålla låga. Samt att marknaden i stort är effektiv vilket gör att inga aktiva strategier tillämpas, istället diversifieras över hela marknaden.
Jag säger inte att jag kommer välja en utifrån vilken som presterat bäst, men gör jag som jag gör idag kan jag ändå titta tillbaka o säga vilken jag borde investerat mest i idag.
Jag är sååååå tacksam för alla svar jag fått hittills, jag är inte ute efter att käfta med någon, jag presenterar bara mina egna tankar o funderingar mot era, jag är fortfarande i lärandestadiet och tar verkligen in allt ni säger!
Det är exakt detta jag menar att du inte kan göra. Vilket gör psykologin med investeringar så fruktansvärt svårt.
Ett tillspetsat exempel. Du står i valet om att investera 30 kr på börsen eller köpa en trisslott.
Två utfall:
Du vinner en massa pengar. Men var det rätt beslut (investering) sett i efterhand? Du vann ju massa pengar?
Du vinner inget, det var ju tråkigt. Men tillför förlusten av 30 kr någon information ifall du tog ett bra eller dåligt investeringsbeslut att köpa lotten?
Jag menar att i båda fallen ovan så var det ett dåligt investeringsbeslut att köpa lotten. Därför vi vet att lotter är något man förlorar statistiskt på (lotteriföretaget tjänar pengar).
Samma sak gäller här, resultatet är till stor del oberoende av beslutets kvalite.
Nej, men motivationen till att välja båda, en eller ingen av dem kan inte vara baserad på ett framtida utfall.
Men båda två är ju fondrobotar värda att investera i vare sig man väljer den ena eller den andra (om man jämför med vad jag hade tidigare). Den ena är dyrare men mer diversifierad, och den andra är billigare i avgift, så varför inte investera i båda? Jag kommer som sagt i framtiden ångra att jag inte investerade allt i den ena från början. Men är det en käftsmäll värd att ta? Eller hade du/ni andra på forumet resonerat på annat sätt?
Det här är exakt varför du behöver bestämma dig för varför du väljer den ena, andra eller båda.
Där du redan nu värderar den faktiska prisskillnaden mellan dem och värdet (oberoende av framtida resultat) för dig den ökade diversifieringen Opti har.
Det kan du ju göra om du kan motivera för dig själv att det är bättre än att välja den ena. Kruxet är att ha den motiveringen som du kan stå för inför dig själv oavsett resultat.
Jag tycker att det absolut viktigaste är att du aktivt börjat se över var du har dina pengar och att du överhuvudtaget flyttat dem till billiga och breda fonder. Som någon skriver så är tiden på marknaden det viktigaste. Om du sen har hälften på LYsa och hälften på Opti gör nog inte någon enorm skillnad. Det enda du VET är att du kommer betala mer i avgift till den ena. Det innebär ju att den dyrare kommer behöva slå den andra+avgiftsskillnaden. Så när jag placerar är jag noggrann med avgiften om fonderna är ungefär likvärdiga.
Det svåraste kommer nog ändå vara att ge tusan i att gå in och pilla när börsen faller. Det tycker jag i varje fall. Tricket är väl att se volatiliteten som priset man betalar för att ha pengarna på marknaden…
Här ser jag en fördel med Opti. De skickar ut jättebra nyhetsbrev varje månad med mycket fokus på beteende för investeraren. Jag är inte så insatt i Lysa och om de har något liknande.
Jag kan se för-och nackdelar om jag ska vara jobbig. För mig är det bästa när jag inte tänker på pengarna utan bara låter de vara. När jag läser analyser blir jag bara nervig och har hoppat av. Men alla på sin fason!
Hitta något du gillar och tror på vad gäller investeringsstrategi detta kan komma att ändrad över tid men jag tror drt är viktigt att man sjölv trivs med uppläget.
Jag har själv märkt att sedan jag hittafe min egna tvist till sparande/investerande så könner jag mig mycket tryggare än om jag kopierat min plan rakt av från någon annan.
Visst jag hamnar inspiration från andra men jag följer aldrig någon slaviskt utan funderar alltid ut vad som passar mig och mina egna mål samt värderingar.