Så tänker jag också. Men det beror förstås på att jag roas av min egen strategi och kampen mot indexfonderna över tid.
Det har tagit några dagar att smälta alla svar man fått, och har tänkt länge och väl.
Jag kommer att fortsätta med båda portföljerna, men tänker på att justera dom.
Jag tänker på att ha båda, men inte för att jämföra dom. Min tanke är att gasa med Lysaportföljen, 100% aktier och öka månadssparandet till 2000kr/mån och låta den vara i 10+ år.
Jag tänker att jag behåller Optiportföljen precis som den är med fortsatt sparande på 1000kr/mån och se den som en “mellanriskhink” för sparande 6-8 år framåt.
Resterande pengar jag får över varje månad tänker jag öka på buffertsparandet med, jag är bekväm med bufferten jag har idag, men jag ser absolut fördel att öka på den ytterligare. Bufferten har jag som sagt hos SBAB som nyligen höjde sin ränta till 3,25%.
Gör jag som ovan har jag ett syfte med båda portföljerna som inte innebär att jag är ute efter att jämföra den ena med den andra, och känner mig trygg i att jag har ett mycket bättre sparande än bara för någon månad sen.