Hur jag ska göra med min fondportfölj, fortsätta eller byta till fondrobot?

Behöver tips och råd om hur jag ska göra med min fondportfölj, fortsätta eller byta till fondrobot?
Får börja med att be om ursäkt för ett långt inlägg men har svårt att göra det kortare.

BAKGRUND:
Jag fick inspiration av Jan B för ca 6 år sedan och började fondspara med utgångspunkt i ”Nybörjarportföljen”. Portföljen var och är fortfarande idag långsiktig och är egentligen ingenting jag tänkt använda i vare sig andra eller tredje hand. Jag sparar även i rena aktier så denna är mer eller mindre ”spara och glömma”-portfölj.
2015 såg portföljen ut enligt följande:
Avanza Zero
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Danske invest global index
DNB Global indeks
AMF Aktiefond europa
SPP Aktiefond USA
Swedbank Robur Indexfond Asien
SPP Aktiefond Sverige
SPP Aktiefond Japan
Swedbank Robur Indexfond Sverige
Länsförsäkringar Global index
AMF Räntefond Lång
Catella avkastning
Spiltan räntefond Sverige
SPP Obligationsfond

Under årens gång har portföljen ombalanserats en gång samt att fonder har bytts ut och ersatts med andra. Det finns t.ex. bara en räntefond kvar plus att vissa, lite dyrare nischfonder har lagts till (teknik och småbolagsfonder). Portföljen har gått relativt bra under åren men har som sagt inte ombalanserat de senaste åren plus att jag har ett par fonder med näst intill samma innehåll, ett par globalfonder t.ex. Under årens gång har jag minskat månadssparandet och vissa fonder har jag slutat spara i helt pga liknande innehåll etc. Här nedan har jag listat hur portföljen ser ut idag och även vilka fonder jag aktivt månadssparar i och hur stor andel fonden är i portföljen.

Aktivt månadssparande:
AVANZA WORLD TECH BY TIN (0,59 %)
AVANZA ZERO (6,28 6,28 %)
DNB GLOBAL INDEKS (5,91 %)
LÄNSFÖRSÄKRINGAR TILLVÄXTMARKN INDEXNÄRA (5,79 %)
SPILTAN AKTIEFOND INVESTMENTBOLAG (7,98 %)
SPP AKTIEFOND USA (6,35 %)
SWEDBANK ROBUR ACCESS ASIEN (6,02 %)
TIN NY TEKNIK A (10,90 %)
AMF AKTIEFOND SMÅBOLAG (8,52 %)

Pausade (men finns fortfarande kvar i portföljen):
AVANZA GLOBAL (1,61 %)
DANSKE INVEST GLOBAL INDEX SA (5,12 %)
LÄNSFÖRSÄKRINGAR GLOBAL INDEXNÄRA (5,18 %)
SPILTAN GLOBALFOND INVESTMENTBOLAG (4,92 %)
SPILTAN RÄNTEFOND SVERIGE (3,41 %)
SWEDBANK ROBUR ACCESS SVERIGE (5,62 %)
SWEDBANK ROBUR ACCESS USA (5,67 %)
AMF AKTIEFOND EUROPA (5,20 %)
SPP AKTIEFOND JAPAN (4,83 %)

Total utv. sedan start (2015-04-06): 75,00 %
2017: 10,62 %
2018: -3,49 %
2019: 31,28 %
2020: 12,9 %

Sharpekvot: 0,79
Standardavvikelse: 16,58 %
Snittavgift: 0,47 %
Portföljens värde: ca 800.000 SEK

NU TILL MITT HUVUDBRY. Jag har det sista halvåret börjat fundera på om jag ska göra något annat med denna portfölj. Sälja av de pausade fonderna? Balansera om? Eller göra något annat drastiskt… Samtidigt har jag börjat bli intresserad av att testa en fondrobot och detta mycket pga Jan Bs positiva inställning till dem. En nackdel som jag ser med en robot är att jag har svårt att få just de nischade fonderna och då tänker jag främst på småbolagsfonden och teknikfonderna, eller har jag fel här?

Efter att ha läst en hel del om olika robotar och funderat fram och tillbaka så har jag kommit fram till 3 olika strategier/alternativ.

1. Inte göra någonting utan köra på som innan med ett månadssparande och kanske balansera portföljen lite oftare.

2. Sälja rubbet i portföljen och lägga in allt i en robot

3. Sälja av hälften och lägga in detta i en robot. Kanske ett alternativ att sälja av allt förutom nischfonderna och lägga in det i roboten?

Är mitt huvudbry befogat eller är det ett solklart svar här? Kan jag förvänta mig att få en stabilare portfölj via en robot men kanske inte lika bra avkastning? Kan väl också säga att det är LYSA som jag tittat mest på och nr. två är Opti.

Tacksam för all input jag kan få!

//W

3 passiva globala indexfonder?

Jag hade nog rekommenderat att ta allt till Lysa (eller en kraftigt nedbantad version som du själv sköter) och ha en 10% lekhink med nischade fonder.

Det är vad jag nyss gjort. Det var ingen struktur alls i mitt sparande (varje månad var det en ny hypefond som jag hakade på). Nu har jag 3 fonder (global / tillväxt / sverige), och månadsspar i samma fonder, och har ~10% i en lekhink (t.ex. TIN Ny Teknik). Kändes väldigt skönt att göra en storstädning.

3 gillningar

Bra inlägg. Sitter lite i samma båt här. Har byggt på en salig blandning av olika fonder och aktier - allt utefter vad som “låg i tiden” vid det tillfället. Det kan vara alltid från Hållbar Energi, Tillväxtmarknader, Ny teknik m.m. Sen är ju problem med det mentala att sälja av fonder och aktier som ligger med bra vinst. Det känns helt enkelt trevligt att logga in och titta på sin lilla samling… Hjärnspöke kan man nog kalla det. Som det du gjorde, Johan, verkar väldigt skönt och ordnat. Stor del på Lysa och en liten “skvätt” på teknik eller vad som nu ligger i tiden.

Johan, får man fråga hur du lägger upp ditt Lysa? Har du fler olika konton med riskklasser och fördelning mellan aktier & räntor?

Jag hade 20 fonder på Avanza, allt från nischade teknikfonder till flertalet småbolagsfonder till en aktiv norsk fond till en aktiv finsk fond. Kaos minst sagt.

Nu flyttar jag allt nu till Nordnet. Eftersom deras app är helt efterbliven jämfört med Avanzas (som är gudomligt bra) så kommer det högst troligt leda till färre inloggningar som i sin tur förhoppningsvis leder till färre spekulativa köp.

Nu ser portföljen (och månadssparande) ut så här:

Fond Fördelning
Länsförsäkringar Global Indexnära 50%
SEB Hållbar Sverige Indexnära 30%
Länsförsäkringar Tillväxtmrkd Idxnära A 20%

Fördelningen går ju att diskutera. Nordnet själva rekommenderade mig en 50/30/20 portfölj när jag satte upp månadssparande hos dem, och efter mycket grubblande så är jag helt ok med så mycket Sverige i portföljen.

Detta är ett konto för både mig och sambo. Sen har vi tur att få lite bonus utöver vanliga lönen en gång per år, och som motsvarar ~10% av det vi månadssparar per år. Så de extrapengarna går till lekhinken där jag får investera fritt (t.ex. Ny Teknik).

Förut hade jag ett seperat ISK till vår lilla son. Nu under storstädningen tog jag bort det, och han får helt enkelt få en del av vårt gemensamma ISK. Planen är ändå att ha samma fonder och fördelning, så då känns det helt onödigt att ha två likadana konton.

Du frågade om Lysa. Jag har inte Lysa, men hade jag haft det så hade jag haft 1 konto med 100% aktier 0% ränta. Jag tror inte räntor ger högre avkastning än t.ex. sparkonto hos Klarna.

2 gillningar

Välkommen hit :slight_smile:

Om du tycker det är kul med fonder (vilket du kanske gör med den floran :slight_smile: ) så kanske det är en risk att du tycker Lysa är tråkig? I så fall föreslår jag att du storstädar och kör en global portfölj som bas - se senaste uppdateringen här. Sen kan du krydda den. Jag gör det. Men max 20% som summa i olika branschfonder typ makrotender teknik, ny energi, läkemedel etc. Jag månadssparar i dem alla enlig %andelen. Om man får nys om något nytt - så får man helt enkelt ta det inom kryddningens 20% så att kryddan inte helt tar över.
Lycka till! :slight_smile:

Tack för infon. Tycker Lysa har en väldigt bra sammansatt portfölj vad jag kan se och tycka så jag lutar nog framöver att växla över dit på sikt. Jag har provat ett tag nu och har tre riskklasser, 60/40, 75/25 och 90/10 som jag fördelar pengar i. Känns ju som att din inriktning harmoniserar väldigt bra med Lysa 100% - detta eftersom Lysa har ju också 20% Sverige fond i sin fond + lite småbolag. Samtidigt får man ju ombalansering om det sker något dramatiskt - ofta då man behöver den hjälpen - man kan bli paralyserad om det svänger häftigt.

Tack för det svaret! Jag var väl mer intresserad av fonder därav den stora floran som du säger. Nu för tiden lägger jag mer tid på aktieportföljen och denna fondportfölj är som sagt en mer “spara och glömma”-portfölj och det är väl därför som jag börjat snegla på en förvaltare (fondroboten).

Det är ett stort steg för mig att sälja hela portföljen på en och samma gång men jag tror jag börjar nå fram till en “övergångsstrategi”.

Tänker att jag säljer av alla fonder som jag inte aktivt månadssparar i och denna summa lägger jag in i en robot, detta blir 9 fonder och som utför 42 % av hela portföljen. Resten 9 fonder behåller jag och månadssparar i som vanligt. Jag förstår att det kommer blir lite “kaka på kaka” iom att jag kommer spara i globalfonder i portföljen samtidigt som roboten kommer spara i liknande. Men det är mer för att kunna jämför hur robotportföljen utvecklas kontra min “gamla” portfölj (och för att stilla hjärnspökena).

På sikt tänker jag att jag säljer av alla fonder i den gamla portföljen som inte är en nischfond eller aktivt förvaltad och detta blir då min “kryddportfölj”.

Tankar? =)

//W

Jag förstår hur du tänker och hade nog gjort likadant. Helt rimligt även om det är lite av ”mental bokföring”. Känns det bra så kör på det :grinning::+1:

1 gillning

Jag mixar just nu mitt trygga sparande mellan investmentbolag, indexfonder och Lysa(80/20). Nu har jag precis inlett detta men jag är än så länge inte imponerad av min Lysa portfölj och provar att vikta om till 60/40 nu istället. 5000kr har gett mig 95kr över ca 1,5 månad.

Mitt personliga råd är att prova roboten med mindre belopp först och att dessutom ombalansera från dina fonder till Lysa över lite längre tid.

1,5 månad är dock en väldigt kort tid för att utvärdera avkastning

1 gillning

Om det fortsätter likadant blir det 760 kr/år = 15,2% på 5000. Det är väl bra?

1 gillning

Absolut, det är en kort tid. Men frågan man kan ställa sig då är vad kan jag förvänta mig av en fondrobot. När jag gick in i den så var min förväntan att jag via deras smarta algoritmer och ombalansering skulle få en placering som var oerhört stabil i dess avkastning på månadsbasis. Men det var nog fel. Eller så var 80/20 fel.

Jag ville mest lyfta för TS att min erfarenhet är att man lätt får bilden att en placering i en robot är något magiskt som bara tickar på uppåt. Det jag även känner en viss frustration över jämfört med indexfonder, eller som i mitt fall investmentbolag, jämfört med Lysa är att jag (via Avanza) kan dyka in i detaljerna och modifiera och analysera vilket kan kännas skönt. I min Lysa-portfölj så loggar jag in och ser typ ett värde och sedan känner man sig lite maktlös och tänker att varför skall jag fortsätta att fylla på här.

Mm, du har nog läst lite snabbt då, tror inte dom påstår något sådant.

Lysas hela affärsidé kan nog sammanfattas som låga avgifter och hög riskjusterad avkastning på sikt samt att det ej ska vara avancerat eller en massa detaljer. Så slutsatsen kanske är att du inte tillhör målgruppen.

Det som kallas “fondrobot” är egentligen ett automatiserat skript som fördelar insatt kapital mellan en blanding av utvalda aktie indexfonder och räntefonder enligt den viktning kunden väljer.

Jag är mer avancerad än så (och jag är inte i närheten av lika kunnig som Jan) men ändå så gillar jag LYSA för att det är super-enkelt. De har valt ut bra fonder med en bra spridning och är det är lätt att hålla koll på hur ens klumpsumma utvecklar sig (lätt att hålla koll på totala värdeutvecklingen) plus att det inte är speciellt mycket dyrare än en hemmasnickrad motsvarande lösning (typ 0.1-0.15% dyrare som prissättningen är just nu). Perfekt för långsiktigt sparande som man inte vill riskera att trixa bort med ens egna kortsiktiga beteenden.

Det som skulle kunna få mig att ändra mig är om det skulle vara gynnsamt att ha allt kapital på ex Nordnet eller någon annan “bank” som ger en fördelaktiga räntor till bolån eller liknande. Men är inte aktuellt för mig just nu.

Med fondrobot köper man bekvämlighet i första hand, så som jag ser det. Det är ju inte helt säkert att deras fondval och fördelning mellan aktier och ränta är den rätta. Men det är bekvämt. Du svarar på några frågor och får ett färdigt förslag. Enkelt.

Gör man valen själv känns tjänsten onödig.

Det förvånar mig lite att så pass många som hänger här på Rika Tillsammans, som jag gissar är intresserade och entusiaster, ändå verkar hylla alternativet med fondrobot om nu poängen med den är att det skall vara enkelt och att man inte skall kunna pilla så mycket med det. Får ni endast utlopp för det kreativa i lekhinken?

Men sen är det väl så att i som t. ex Lysas portfölj kommer det med fonder som en normal småsparare inte kommer åt. Tänker då på Vanguards indexfonder. Vidare har väl de en ganska bra sammansatt räntedel som jag tror är ganska genomtänkt (hoppas jag).

1 gillning

Många landar väl i att det mest intressanta är att göra rätt med majoriteten av sitt kapital, dvs maximera den riskjusterade avkastningen på sikt. Det gör man enklast med ex. Lysa eller några billiga globalfonder.

Ha roligt, ja det kan man ha en liten lekhink till eller så skaffar man sig en annan (betydligt billigare) hobby än att spekulera på börsen.

1 gillning

Ja, visserligen kan man komma över Vanguards indexfonder och annat men frågan är om det verkligen är det valet som gör den stora skillnaden? Om man nu gillar indexfonder finns det mycket att välja på själv.