Behöver tips och råd om hur jag ska göra med min fondportfölj, fortsätta eller byta till fondrobot?
Får börja med att be om ursäkt för ett långt inlägg men har svårt att göra det kortare.
BAKGRUND:
Jag fick inspiration av Jan B för ca 6 år sedan och började fondspara med utgångspunkt i ”Nybörjarportföljen”. Portföljen var och är fortfarande idag långsiktig och är egentligen ingenting jag tänkt använda i vare sig andra eller tredje hand. Jag sparar även i rena aktier så denna är mer eller mindre ”spara och glömma”-portfölj.
2015 såg portföljen ut enligt följande:
Avanza Zero
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Danske invest global index
DNB Global indeks
AMF Aktiefond europa
SPP Aktiefond USA
Swedbank Robur Indexfond Asien
SPP Aktiefond Sverige
SPP Aktiefond Japan
Swedbank Robur Indexfond Sverige
Länsförsäkringar Global index
AMF Räntefond Lång
Catella avkastning
Spiltan räntefond Sverige
SPP Obligationsfond
Under årens gång har portföljen ombalanserats en gång samt att fonder har bytts ut och ersatts med andra. Det finns t.ex. bara en räntefond kvar plus att vissa, lite dyrare nischfonder har lagts till (teknik och småbolagsfonder). Portföljen har gått relativt bra under åren men har som sagt inte ombalanserat de senaste åren plus att jag har ett par fonder med näst intill samma innehåll, ett par globalfonder t.ex. Under årens gång har jag minskat månadssparandet och vissa fonder har jag slutat spara i helt pga liknande innehåll etc. Här nedan har jag listat hur portföljen ser ut idag och även vilka fonder jag aktivt månadssparar i och hur stor andel fonden är i portföljen.
Aktivt månadssparande:
AVANZA WORLD TECH BY TIN (0,59 %)
AVANZA ZERO (6,28 6,28 %)
DNB GLOBAL INDEKS (5,91 %)
LÄNSFÖRSÄKRINGAR TILLVÄXTMARKN INDEXNÄRA (5,79 %)
SPILTAN AKTIEFOND INVESTMENTBOLAG (7,98 %)
SPP AKTIEFOND USA (6,35 %)
SWEDBANK ROBUR ACCESS ASIEN (6,02 %)
TIN NY TEKNIK A (10,90 %)
AMF AKTIEFOND SMÅBOLAG (8,52 %)
Pausade (men finns fortfarande kvar i portföljen):
AVANZA GLOBAL (1,61 %)
DANSKE INVEST GLOBAL INDEX SA (5,12 %)
LÄNSFÖRSÄKRINGAR GLOBAL INDEXNÄRA (5,18 %)
SPILTAN GLOBALFOND INVESTMENTBOLAG (4,92 %)
SPILTAN RÄNTEFOND SVERIGE (3,41 %)
SWEDBANK ROBUR ACCESS SVERIGE (5,62 %)
SWEDBANK ROBUR ACCESS USA (5,67 %)
AMF AKTIEFOND EUROPA (5,20 %)
SPP AKTIEFOND JAPAN (4,83 %)
Total utv. sedan start (2015-04-06): 75,00 %
2017: 10,62 %
2018: -3,49 %
2019: 31,28 %
2020: 12,9 %
Sharpekvot: 0,79
Standardavvikelse: 16,58 %
Snittavgift: 0,47 %
Portföljens värde: ca 800.000 SEK
NU TILL MITT HUVUDBRY. Jag har det sista halvåret börjat fundera på om jag ska göra något annat med denna portfölj. Sälja av de pausade fonderna? Balansera om? Eller göra något annat drastiskt… Samtidigt har jag börjat bli intresserad av att testa en fondrobot och detta mycket pga Jan Bs positiva inställning till dem. En nackdel som jag ser med en robot är att jag har svårt att få just de nischade fonderna och då tänker jag främst på småbolagsfonden och teknikfonderna, eller har jag fel här?
Efter att ha läst en hel del om olika robotar och funderat fram och tillbaka så har jag kommit fram till 3 olika strategier/alternativ.
-
Inte göra någonting utan köra på som innan med ett månadssparande och kanske balansera portföljen lite oftare.
-
Sälja rubbet i portföljen och lägga in allt i en robot
-
Sälja av hälften och lägga in detta i en robot. Kanske ett alternativ att sälja av allt förutom nischfonderna och lägga in det i roboten?
Är mitt huvudbry befogat eller är det ett solklart svar här? Kan jag förvänta mig att få en stabilare portfölj via en robot men kanske inte lika bra avkastning? Kan väl också säga att det är LYSA som jag tittat mest på och nr. två är Opti.
Tacksam för all input jag kan få!
//W