Varför är fondrobot bättre än att kopiera en RT portfolio?

Hej! Wow va mycket kunskap det finns i detta forum! Själv har börjat följa RikaTillsammans senaste månaden. Planerar nu om mina investeringar efter vad jag lärt mig, och hoppas på er hjälp!

Jag har tänkt att jag ska ha en grundportfolio som jag spelar ganska säkert med, typ RT-portfolion: aktiefonder, långa räntor, sparkonto, guld. Och sedan resten i högre risk- allt i aktiefonder. Då 70% globalindex, 20% bred Sverige, 10% tillväxt.

Antingen kan jag välja en fondrobot som gör denna uppdelning, eller så gör jag det själv enligt rekommenderade fonder här på RT. Vad är egentligen skillnaden? I båda fallen görs väl bara ett val vid skapande och sen löper det på och man håller sig passiv? Det skrivs att fondrobot är enklare, men där hänger jag inte med. En fondrobot plockar väl bara fonder en gång och sedan balanserar dessa så den procentuella balansen håller sig konstant? Den håller väl inte på och köper och säljer fonder? Så vad är då skillnaden mellan det och välja fonder själv (t.ex. kopiera en av RK-portföljerna)? Är det endast så att balansen mellan de olika delarna håller konstant %? Just det känns verkligen inte som en biggie. Det jag vill uppnå är att jag gör en bra investering nu, och sen kan hålla mig passiv och utloggad och inte hålla på och researcha fonder. Spontant litar jag mer på era åsikter som jag kan följa logiken på, än en fondrobot. Men jag verkar ju missa något?

Jag kan tillägga att mina nuvarande investeringar ligger dels på Avanza i aktiefonder 70/20/10 (de flesta av dem rekommendras här på RT) och på Swedban (Robur Transfer 70 som jag tänker sälja och Robur Access Global som jag tänker jag kan behålla).

Självklart är jag också tacksam för feedback generellt på hur jag tänker på investeringarna. Jag är som sagt ny på detta och lär mig så fort jag kan!

Stort tack!

1 gillning

Hej och välkommen till forumet! :slightly_smiling_face:

Några skillnader är:

• Robot väljer fonder åt dig. Du behöver inte fundera på vilka eller vilken fördelning du ska ha. Det hjälper roboten dig med. Ska du göra egen portfölj så behöver du själv välja fonder samt fördelning.
  • Robot sköter ombalansering automatiskt (sälj dyrt, köp billigt), för att behålla rätt fördelning och risknivå i portföljen. Detta får man sköta och räkna ut själv vad som ska säljas och vad som ska köpas i sin egna portfölj.
  • Robot kan komma åt bättre fonder än vad du som privatperson kan. De håller dessutom ständig utkik efter bättre och billigare fonder på marknaden.
  • Robot gör det väldigt enkelt att snabbt ändra risken i portföljen genom att med ett knapptryck ändra fördelning mellan aktier och räntor. Har du egen portfölj/er så får man ordna med detta själv.
  • En robot som t.ex Lysa har automatiska uttag. Praktiskt om man ska ta ut från portföljen löpande.
  • Robot har generellt mycket bredare portföljer. De täcker hela marknaden bättre. Många tusen bolag.
  • Robot minskar risken för beteendemisstag.

Sen vad du tycker är fördelar eller nackdelar är högst personligt. Jag själv har ingen robot då jag inte tycker att t.ex fondval och ombalansering och riskjustering är svårt eller krångligt.

8 gillningar

Tusen tack Mattias för ett så utförligt svar! Kanon!

Om jag förstår dig rätt så håller faktiskt roboten (t.ex. Lysa) på och optimerar inte bara den balans jag bett om utan även uppdaterar vilka faktiska fonder jag har över tid beroende på vad den anser vara bästa och billigaste fonderna på marknaden?

I så fall känns det som det är rätt val för mig för alla pengar förutom dem jag sätter i en globalindexfond.

1 gillning

Ja ungefär så. Vet inte hur ofta Lysa byter fonder, de har redan superbra och billiga fonder. Men Opti har t.ex bytt några gånger i takt med att de kommer åt bredare och/eller bredare fonder.

Det släpps ju inte direkt nya fonder som är billigare på löpande band. Det kan också handla om att de lyckas förhandla fram bra rabatter på fonder som gör att de kan få ner avgifterna.

Men roboten håller ju såklart inte på att ändra fördelning fram och tillbaka mellan aktier och räntor. De försöker inte tajma marknaden. Så har du bett roboten hålla 60/40 så kommer den att göra det.

Fattar!

Jag har lyssnat och kollat en hel del utan att hitta detta svar så super stort tack till dig för hjälpen! :pray:

2 gillningar

Skillnaden är att i det ena fallet försvinner mer av dina pengar i form av avgifter medans du i andra fallet behåller mer utav dina pengar.

Jag tror fondrobotar är främst för människor som inte vet vad en “fond” är och bara har någon tanke om att “pengar bör investeras, vet ej hur, ahh här finns en robot som sköter det automatiskt, perfekt”. Har du hittat till detta forum kan du troligtvis tillräckligt för att köpa fonder själv.

1 gillning

Att ta betalt men vissa människor älskar att betala avgifter

Suck! Som vanligt inget att tillföra. E du bara med i forumet för att ge onödiga trista kommentarer.?

När ska du skriva nåt med innehåll? Framstår mest som en bitter o missnöjd med livet, som får lite dopaminkick av o skriva struntinlägg på forumet

Ta ut din besvikelse någon annan stans!

3 gillningar

Fondrobotar är även för att spara energin som går åt för att hålla på ombalansera.

Men är man som mig och @Jacke77 som kör 100% indexfonder så finns det ingen anledning att hålla på med fondrobotar.

2 gillningar

Vill tillägga att robot balanserar om även vid 100% aktier. Tex på lysa när det skiljer 3% från placerings planen.

3 gillningar

Tipset är att ignorera medlemmen genom att blockera personen i fråga.

Tack för tipset

finns väl mängder av skäl till att ha en del eller allt sitt sparande i tex Lysa. Även om man är väldigt insatt ämnet.

Tidsbrist,intresse, kan sova gott. Många tycker nog att kostnaden kan vara ok,för att slippa fundera på fondval ombalanseringar osv…

Jag har både Lysa och global indexfond. Det är inget fel med att ha båda. Det behöver inte vara antingen eller.

Instämmer helt på det, kör så själv också :upside_down_face:

De har bytt några gånger men håller sig till samma strategi. De startade till exempel sin egen sverigefond för att få ner avgifterna.

1 gillning