Enstaka global indexfond eller lysa fondrobot?

Hej alla kloka !

Vet att Jan och Caroline är mkt för Lysa fondrobot men vad är det som är bättre med just fondrobot än att själv investera i tex Länsförsäkringar global indexnära?

Vad är fördelar resp nackdelar med att välja fondrobot / investera själv i en global indexfond?

Fördelen med en fondrobot är att du får lite bättre spridning och även ombalansering mellan olika tillgångsslag.
Har du bara en fond så behövs det ju däremot ingen ombalansering.

Fördelen med att bara köra en global indexfond är att det blir lite lägre avgift.

2 gillningar

Jag kör båda delarna men föredrar nästan en vanlig global indexfond framför lysa då det är lägre avgift samt lättare o se vilka typ företagen är som den håller på listan.

På lysas fond så kan jag bara se vilka de underligande fonderna är men kan ej ens se någon typ 10 stock holding lista kanske jag som ej hittar det men något jag gärna vill kunna se.

1 gillning

Tack för svar! Jag känner mig lite skeptisk till just fondrobot och förstår inte riktigt varför jag ska betala mer, inte så mkt mer men ändå lite mer än för en global indexfond, om det inte finns mer fördelar.

Är det riskabelt att bara investera i endast en global indexfond tror ni? ( typ Länsförsäkringar global indexnära)

Det går alldeles utmärkt.

1 gillning

Jag kör cirka 30% Lysa, 30% indexfond, 30% KF och resten i en buffert. (Kommer framöver flytta än mer bort från min dyra KF, men ska avvakta lite då det kapitalet kanske delvis går till min framtida kolonilott.)

Men jag kommer nog köra mer indexfond än Lysa efter flytten, känner att jag också hellre har lite lägre avgift och vill inte ha allt hos en aktör.

1 gillning

Tack för era svar och för att ni delar med er av hur ni själva gör och resonerar med ert kapital!! :blush:

1 gillning

Då jag tycker att det kul att greja med fonderna själv har jag inte Lysa. Utöver allt som skrivits redan, är en positiv sak med Lysa att du kan ställa in automatiska återkommande uttag från sparande där. Det kan vara smidigt om du t.ex. har ett pensionssparande som du vill börja plocka ut pengar från. Du kan då bestämma en fast summa i månaden eller en procentsats om året som betalas ut.

1 gillning

Okej! Vad bra att du tar upp denna fördel med fondrobot. För min del så kommer det nog bli aktuellt att ta ut en liten del av avkastningen varje år och då är det ju bra om man kan göra det på ett smidigt sätt.

1 gillning

Du kan ju så klart plocka ut en summa varje år från en global indexfond också. Du får lägga några fler minuter på just den saken bara. Du får väga samman alla för - och nackdelar och se vad du landar i. :slightly_smiling_face:

1 gillning

Ja precis, man får väga för- och nackdelar mot varandra. Jag känner att en global indexfond väger lite tyngre än roboten just pga att den är billigast faktiskt. Men man vet aldrig, det kanske inkommer svar till tråden om robotens ovärderliga fördelar…:wink:

3 gillningar

Global indexfond > fondrobot.

Huvudargumentet tycker jag inte har nämnts. Hur riskvillig är du?

Forskningen är ju tydligt med att folk i snitt tar betydligt mer risk än de kan hantera. Dvs de flesta har en övertro på att dom inte kommer trycka på säljknappen när börsen faller och dom ser månadslöner utraderas dag för dag. Vi vet också att folk tror (bias övertro) att dom i snitt är bättre än dom är på att hålla huvudet kallt. Det finns undantag, och du får klura vart du hamnar. Men var kritisk och inse att vi alla har en bias för att tro att vi är bättre än vi är.

Lysa och andra fond robotar hjälper dig med detta och genom frågorna föreslår dom en diversifiering som sänker risk efter just din risk profil. Själv gör jag detta manuellt, men jag har kommit fram till att egentligen är det massa wasted time då jag ändå gör jobbet sämre än tex Lysa. Det är inte en slutsats hjärnan vill göra, för man vill ju helst säga till sig själv att man är duktigare än man kanske är. Vissa är det, men dom är outliers på en 10% av befolkningen.

3 gillningar

Till det här svaret bör frågan vara “hur stor andel aktiefonder bör jag ha?”

2 gillningar

Absolut! Att hamna på rätt risknivå är ju såklart väldigt väldigt viktigt för att kunna sova gott om natten, så där har ju roboten en klar fördel.:+1: