Fondrobot och/eller global indexfond?

Bör man satsa på antingen Lysa ELLER Global indexfond på exempelvis Nordnet? Eller kan man ha både och, och spara typ hälften i varje? Är det dumt att dela upp det så? Eller kan man snarare se på det som riskspridning?

Riskspridningen har två dimensioner: Den första är storleken på det kapital du investerat och den andra är hur du fördelar ditt kapital.

(Ersätter gamla texten med vad Riksgälden skriver direkt.)

“Om ett finansiellt institut som hanterar dina värdepapper går i konkurs och det visar sig att du inte kan få ut dina värdepapper eller pengar kan investerarskyddet träda in. Det innebär att du kan få ersättning för ett belopp på högst 250 000 kronor.”

Insättningsgarantin innebär att du får ersättning av staten om den bank eller institut där du har dina pengar går i konkurs. Skyddet gäller upp till 1 050 000 kronor per person och institut.”

Att i ditt fall välja mellan en bra och erkänd fondrobot eller en bred och billig global indexfond hos en stor och erkänd aktör är ingen skillnad. Bägge är likvärdiga.

Det du skall fundera över är hur du vill hantera din investering, hur ofta du vill “pyssla om den” och hur mycket tid du vill lägga på den. Vill du ha något som sköter sig självt, som du inte behöver tänka på är en fondrobot att föredra. Då minskar också chansen att du går in och justerar när du känner för det, om något skulle hända i vår omvärld.

1 gillning

Tack för bra och tydlig info gällande riskspridning Ska läsa in mig lite mer på det.

I nuläget har jag både och, alltså både fondrobot och bred, billig global indexfond. Finns det något att vinna på att ha det så? Eller riskerar det att försämra min avkastning över tid om jag har mitt kapital uppdelat mellan de två?

Anledningen till att jag i nuläget använder båda är för att tycker det är kul pyssla om portföljen lite på Nordnet, men samtidigt tycker jag det är lite spännande att se hur fondroboten utvecklar sig.

Det är väldigt stora och breda frågor du ställer :slight_smile: . Det går iofs att pyssla på en fondrobot, men de har ju gjort ett urval som ger dig som kund mindre utrymme att testa olika saker. Den aspekten är helt öppen å andra sidan på Nordnet. Det sista brukar kallas för kontot man “Leker” med på forumet och är en del av fyra-hinkar-principen. Lägger en länk till det sist i inlägget.

Om du inte redan har gjort det, kan jag rekommendera att du läser/ser några episoder som Jan & Caroline gjort som kan ge dig bättre förståelse.

Nedanstående sida har deras svar på dina specifika frågor vilket var kul att se. Kolla in fråga 10 och 11 där.

Det är väl ett utmärkt sätt att placera sina pengar. Lyckas du bättre än roboten flyttar du över allt till egen förvaltning. Annars får roboten ta hand om allt. Förutom en del som du tycker är rolig att ta hand om själv.

Har glömt svara här märkte jag, sorry för det! Stort tack för bra länkar och artiklar, mycket bra information. Förstår att skillnaden mellan fondrobot och global indexfond är marginell och att det främst handlar om hur mycket/lite tid man vill lägga själv. Egentligen återstår bara en fundering tror jag. Om jag, som i nuläget, lägger 50% i fondrobot och 50% i global indexfond, är det negativ för min avkastning och borde man välja en istället? Exempelvis, 8% avkastning/år i 5 år med 50% fördelning i vardera, kontra 8% avkastning/år i 5 år med 100% i den ena eller andra gör ingen skillnad?

1 gillning

Om vi antar samma avkastning så har det ingen betydelse om du har 1, 2 eller 10 olika fonder/robotar.

1 gillning