Samlat sparande i en plattform eller flera | Blir det mer eller mindre ränta-på-ränta?

Hejsan! Just hittat till detta forum och blivit intresserad av ett långsiktigt sparande. Jag är en av dem som fick med mig noll hemifrån om ekonomi och fått lära mig allt jag kan senare i vuxenlivet. Är nu 30 och insett att det här med att spara kanske inte är en så dum idé.

Jag har en fråga angående om det finns nackdelar med att ha sitt sparande i både Lysa 100% aktier och en global passiv indexfond såsom Länsförsäkringar? Det jag funderar kring är om ränta-på-ränta effekten blir mindre då än om man skulle ha samlat allt på en av fonderna (eftersom totalbeloppet blir mindre)?
Kanske en jättedum fråga men har inte hittat något svar på den än.

Tack på förhand!

4 gillningar

Hej och välkommen till forumet! :slight_smile:

Ränta på ränta effekten blir densamma oavsett hur många konton du har :+1:

T.ex om du har 1000kr på ett konto som går upp 10% så blir det 1100kr.

Om du har två konton med 500kr på varje som går upp 10% så blir det 550+550kr=1100kr.

Så om du vill sprida ut dina investeringar lite så är det inga problem :slight_smile: Vill du förenkla så mycket som möjligt så är det väl annars smidigt att ha allting samlat.

9 gillningar

Det spelar i princip inte någon roll, men ska du ändå skaffa ett ISK för att köpa en globalfond ser jag ingen poäng med att även använda en fondrobot.

Angående Länsförsäkringar: skaffar du Avanza har de en billig globalfond som inte håller på och tramsar med ESG.

2 gillningar

Sen gillar vissa av oss ESG, även om det har möjlighet att förbättras!

Inga problem att dela upp sparandet på olika plattformar, jag har flera olika och det passar mig. :blush:

1 gillning

Jag använder bara en sparplattform då jag vill hålla saker och ting överskådligt och enkelt :blush:

1 gillning

Tack så mycket! Och tack för ett bra svar!

Jag kan inte se vad det är för fond du länkar till men misstänker att det är Avanzas globalindex? Vad är det som är trams med ESG?

Profit at all costs?

Tror själv att ESG kommer att bli allt viktigare och världen måste bara komma överens om vad är. Företag som redan nu är något i linje med det kommer i framtiden att ha ett mycket bättre utgångsläge…

4 gillningar

Välkommen till forumet!

Jag har kontot hos olika aktörer
Avanza
Opti
Lysa
SBAB
SAVR

Nästa aktör blir nog Nordnet :grinning:

En följdfråga då: blir det inte dyrare att ha det utspritt pga avgifter?

Jag har tre olika depåer av olika anledningar.
Banken, Avanza och Nordnet

På banken (Swedbank) har jag mitt största innehav, mest fonder samt en preferensaktie med utdelning.

Avanza hade jag från början lite aktier och handlade länge i lägsta courtage-klassen. Vilket hade blivit dyrare på banken. Dock har jag bytt ut de flesta aktierna mot fonder även där.

Nordnet skaffade jag som ett test. Sparade/köpte i 10 olika fonder med 3 olika köpdatum varje månad. Den 7’e, den 17’e och 27’e. Hade en tanke att många låg högt just kring löning, och att om köpen spreds lite olika under månaden blev anskaffningsvärdet lägre över tid. De fonderna har faktiskt gått väldigt bra, och det är bara två jag bytt ut.
Tänkte flytta de till banken eller Avanza, men just dessa fonder finns inte där.

Ser till helheten istället för bara fonder:

Storbank: lönekonto + TJP
SBAB: buffert, målspar
Avanza: eget Fondspar
Allmän Pension: AP7 + Inkomstpension

Ändå bra utspritt utan vidare ”ansträngning”

Möjligen att jag tar hem en del fondspar till storbanken om andelen hos Avanza blir obekvämt stor.

Ingen idé för min del att komplettera med 7 olika nischbanker / robotar hellre hålla det hos jättarna som alla har en globalfond a 0,20-30%

1 gillning

Ex Avanza och Nordnet har återbetalning på avgifterna upp till 50.000.

Kan vara klokt att ha båda ibörjan beroende på ens kapital.

Tack för all input!
Ska tillägga att jag endast har några få tusen som investering i nuläget (och ändå sitter man och drar sig i håret i debatten angående lysa vs global passiv indexfond :smile:).
Är det smart att investera 50/50 av innehavet i lysa respektive global indexfond om man har svårt att bestämma sig? Eller kan det snarare röra till det då det ökar pillbenägenhet?
Vill göra ”rätt” från början!

Finns inget rätt eller fel! :slight_smile:
Kan du inte bestämma dig, så kör både och. Det går jättebra och väldigt många har nog så.

Du får bra portföljer med båda alternativen.

1 gillning

Ingen dum fråga alls. Har funderat på samma sak tills forumet gjorde mig klokare. :blush: