Hejsan! Just hittat till detta forum och blivit intresserad av ett långsiktigt sparande. Jag är en av dem som fick med mig noll hemifrån om ekonomi och fått lära mig allt jag kan senare i vuxenlivet. Är nu 30 och insett att det här med att spara kanske inte är en så dum idé.
Jag har en fråga angående om det finns nackdelar med att ha sitt sparande i både Lysa 100% aktier och en global passiv indexfond såsom Länsförsäkringar? Det jag funderar kring är om ränta-på-ränta effekten blir mindre då än om man skulle ha samlat allt på en av fonderna (eftersom totalbeloppet blir mindre)?
Kanske en jättedum fråga men har inte hittat något svar på den än.
Ränta på ränta effekten blir densamma oavsett hur många konton du har
T.ex om du har 1000kr på ett konto som går upp 10% så blir det 1100kr.
Om du har två konton med 500kr på varje som går upp 10% så blir det 550+550kr=1100kr.
Så om du vill sprida ut dina investeringar lite så är det inga problem Vill du förenkla så mycket som möjligt så är det väl annars smidigt att ha allting samlat.
Tror själv att ESG kommer att bli allt viktigare och världen måste bara komma överens om vad är. Företag som redan nu är något i linje med det kommer i framtiden att ha ett mycket bättre utgångsläge…
Jag har tre olika depåer av olika anledningar.
Banken, Avanza och Nordnet
På banken (Swedbank) har jag mitt största innehav, mest fonder samt en preferensaktie med utdelning.
På Avanza hade jag från början lite aktier och handlade länge i lägsta courtage-klassen. Vilket hade blivit dyrare på banken. Dock har jag bytt ut de flesta aktierna mot fonder även där.
Nordnet skaffade jag som ett test. Sparade/köpte i 10 olika fonder med 3 olika köpdatum varje månad. Den 7’e, den 17’e och 27’e. Hade en tanke att många låg högt just kring löning, och att om köpen spreds lite olika under månaden blev anskaffningsvärdet lägre över tid. De fonderna har faktiskt gått väldigt bra, och det är bara två jag bytt ut.
Tänkte flytta de till banken eller Avanza, men just dessa fonder finns inte där.
Tack för all input!
Ska tillägga att jag endast har några få tusen som investering i nuläget (och ändå sitter man och drar sig i håret i debatten angående lysa vs global passiv indexfond ).
Är det smart att investera 50/50 av innehavet i lysa respektive global indexfond om man har svårt att bestämma sig? Eller kan det snarare röra till det då det ökar pillbenägenhet?
Vill göra ”rätt” från början!