Ska man välja Avanza Global eller Länsförsäkringar Global Index?

Hej!

Kanske en fråga som redan ställts och redan svarats på tusen ggr… men jag undrar ändå, vilken ska man välja och varför?

Och så undrar jag hur fördelningen mellan Global, Sverige och EM som ni rekommenderar nuförtiden?

Tack på förhand! :slight_smile:

2 gillningar

Alla bör göra sin egna bedömning av för och nackdelar för att klara av att hålla sig till sin strategi, men en standard rekommendation för ett långsiktigt sparande 10+ år kan vara:
70% Avanza Global
10% Avanza EM
20% Plus alla bolag

:+1:

Kostnaden för Avanza och LF global är nästan exakt samma, förväntade avkastningen är dock högre i Avanza då den inte gör massa ESG exkluderingar som LF, men om du har stor klimatångest kanske LF kan vara ett bättre val för att dämpa den (men den faktiska miljöpåverkan råder det delade meningar om).

7 gillningar

Jag håller med @alec vill dock påpeka att det verkligen inte spelar en jättestor roll vilken av dessa fonder man väljer. Båda är bra, jag är båda och det är verkligen en slantsingling vilken av dem som kommer ge bäst resultat över tid. :+1:

Det man kan invända lite mot Avanza Global är att skatten i den är något högre än LF, så jag skulle säga att “kostnaden” för båda är likvärdig.

2 gillningar

Det är en smaksak vilken du väljer. Om du vill ha ESG eller inte.

Angående fördelning så skulle man även kunna tänka sig 100% i bara globalfonden.
Annars finns “basportföljen” som forumet tagit fram som ser ut såhär:
70% global (LF Global indexnära eller Avanza Global)
10% tilläxtmarknader (LF Tillväxtmarknader indexnära eller Avansa Emergin Market som är lite billigare)
10% sverige (Plus allabolag Sverige index)
10% globala småbolag (handelsbanken gl småbolag ind cri a1 sek)

Personligen kör jag:
80% global
10% Sverige (5% stora bolag, 5% småbolag)
5% Amerikanska småbolag
5% Tillväxtmarknader (50/50 stora/småbolag)

4 gillningar

Ett tredje alternativ som är lite av ett mellanting är DNB global, som nu även blivit @Jacke77 nya favorit :+1:

2 gillningar

nää… @Jacke77 - jag trodde att du var inne på Nordnet One nuförtiden? :scream::grin:

2 gillningar

Vad hände med Storebrand Global All Countries @Jacke77 !?

3 gillningar

Ni har nog missat minst 10 byten sedan dess :joy:

With Love Jacke, det vet du :heart:

3 gillningar

Nordnets egna indexfonder är swaap som ingår i Nordnet One :person_tipping_hand:. Skulle det inte störa dig @janbolmeson :joy::thinking: ?

2 gillningar

Ja den fonden är riktigt bra men gillar inte 50% dyrare avg :thinking:

1 gillning

Varför inte spiltan aktiefond investmentbolag som utklassar?

3 gillningar

Alla globala indexfonder är riktigt bra som kostar max 0,30% i förv avg. Lika så fondrobotar som kostar max 0,40% i total avg :person_tipping_hand:

2 gillningar

Jag har kvar mina pengar i Länsförsäkringar men har vid varje månadsinvestering sätta in allt i avanza global och det är för jag inte gillar att länsförsäkringar har ändrat index och tagit bort marknadsvikten.

1 gillning

Den behöver inte vara 50% dyrare.

Du kan få den för 0,23% hos Fondo.

1 gillning

Kan man inte ta alla globala indexfonder som är poppis, låt oss säga att det finns 5 ni ”bråkar” om och investera 20% i vardera? Tänker mest för Jackes välbefinnande. :pray:

2 gillningar

Har inte hört talas om Fondo så blev en liten djupdykning där nu. När jag sorterade efter avgift hittade jag Skandia Global Exponering A. En global aktiefond som på Fondo verkar kosta 0.14% i avgift och trackar MSCI World ex client defined securities index (1400 bolag).

Varför hör man inte om detta oftare? Måste ju finnas en hake?

1 gillning

Stämmer.
Skillnaden är då att det saknas tillväxtmarknader.

Finns ingen hake.
Vill man göra det väldigt enkelt för sig och investera i 100% global indexfond så ser jag ingen anledning att inte göra det hos Fondo med avgiften 0,14% eller 0,23%. @Jacke77 tillhör verkligen rätt målgrupp för Fondo.

Men sen har vi de som investerar i utdelningsportföljer, börshandlade produkter med mera och vill ha tillgång till allt på samma plattform. Då är självklart Nordnet och Avanza bättre alternativ.

Om du menar på RT så har forumet valt att promota vissa aktörer extra då man använder deras sponsrade länkar, samarbete i avsnitt och sociala medier osv.

Tänk på hur många gånger du hör/läser om Lysa och Opti på RT.
Jämför det sedan med hur ofta du ser något nämnas om fondroboten BetterWealth som är ett minst lika bra alternativ…

4 gillningar

Tack för alla svar! Nu är jag lite klokare igen tack vare er :slight_smile:

1 gillning

Varför välja? Lite av varje är väl inte fel?

3 gillningar

Precis, därav mina “småduttar”

Antalet kronor spelar ju ingen roll, 5% är 5% oavsett om det innebär 500kr eller 50.000kr.

Jag ser det som ett sätt att lindra eventuell fomo. 5% är inte mycket, men det är mer än ingenting.

1 gillning