Lämna LF global?

Ny på forumet. Har en summa pengar där sparhorisonten är mycket lång, som placerades i LF Global i oktober/november 2025. Sedan dess har fonden gått ned, vilket förstås har sina förklaringar i omvärldsläget m.m., men jag har samtidigt fått känslan (oklart var, egentligen) att det kanske är lite läge att lämna LF Global till förmån för annan globalfond - vad har ni för tankar kring detta?

2 gillningar

Välkommen till forumet! :smiley:

Att det är skitdålig idé att följa en ogrundad tanke/känsla när sådana beslut ska tas.

Jag ligger kvar. :smiley:

19 gillningar

Utveckla gärna hur du tänker.

Jag killgissar lite så länge, som pausunderhållning:

• Shiller P/E
  • ”En globalfond är ju typ en USA-fond”
  • Mag7 är jättejättestora
  • AI-bubbla!!!
  • Trump är dålig
  • Det är dags för Europa!
  • ESG-usch

Bingo?

9 gillningar

Tack för svar. Har ingen vidare tanke, utan utgår som beskrivet från en känsla av att jag allt oftare i olika sammanhang - här på forumet och på andra liknande ställen - får intrycket att folk väljer bort LF Global, och kanske t.o.m. byter däri placerade pengar till en annan globalfond. Ville se om det kunde tänkas stämma - har LF Global gått ur modet?

3 gillningar

Jag ligger kvar.

Ser man till de globala indexfonder som är med i topplistan på RT, så har de flesta (om jag får gissa) 95% samma basinnehav. Så länge du har lång sparhorisont och ditt liv inte ändrats, så är det i 99.9% av fallen av känslomässig idé om att behöva ändra något, mer lönsamt att göra något annat.

Som att se på tv eller pyssla om husdjuret eller idrotta. :blush:

2 gillningar

Tror mer det handlar om att det är roligare att diskutera sånt som rör på sig än att folk sålt av sina global.

3 gillningar

Tack för svar.

1 gillning

Sen tror jag också att de som hoppar ofta gillar att skriva om det, alla 10 tusentals forumiter som mest sitter still i båten, skriver nog om annat.

4 gillningar

Jag sålde den faktiskt idag för att köpa Nordeas golabala indexfonden istället. Tycker inte den presterar lika bra som andra indexfonder på sistone, så förstår precis hur du tänker.

3 gillningar

Jag avvecklar min LF global men inte pga att den gått svagt utan pga att det idag finns andra fonder med bredare exponering, färre exkluderingar och lägre avgifter.

1 gillning

För att vaccinera dig mot att fatta investeringsbeslut baserat på en “känsla” och börja basera dem på kunskap så känns som att du först behöver bilda dig en förståelse för vad en fond är för något och vad som styr dess avkastning. En fond är en portfölj med värdepapper som du investerar i kollektivt med en massa andra investerare. Vilka värdepapper som ingår i en viss fond styrs antingen av en förvaltare som gör ett aktivt urval baserat på nån viss analysmetod, eller av ett visst index. I detta fall diskuterar vi passiva indexfonder. Vilket index en viss fond följer framgår av informationsmaterialet (finns ofta direkt på fondsidan, men annars i informationsbroschyr, faktablad och fondbestämmelser).

Vilken avkastning en viss fond når styrs primärt av utvecklingen hos underliggande tillgångar minus fondens avgifter och andra kostnader. Om du tittar på två olika globala indexfonder bör du därför notera vilka index de följer, studera vilka värdepapper som ingår i respektive index och hur det urvalet sker, samt om fonderna har någon ytterligare screening utöver det. Därefter kan du fundera över om du föredrar någon av dem baserat på denna information, och anledningen till det. Skiljer sig avgifterna och kostnaderna åt bör du väga in det i analysen. En skillnad på 0,05% kan ha märkbar effekt över tid.

3 gillningar

Tack för svar. Jag vet vad en fond är. Frågan var ju egentligen inte det, eller om folks (ev.) bortval av LF Global är logiskt - frågan var om ni märkt av samma trend som jag tyckt mig märka av. En fråga som hittills ingen besvarat.

1 gillning

Jag har mest märkt det hos finansintresserade vänner.

Det jag har investerat i LF Global ligger kvar. Jag köper dock numera inte mer av den utan jag köper istället DNB Global Index.

Att ligga utanför marknaden en dag kan medföra att du just den dagen missar årets uppgång.

Mitt råd. Ligg kvar. Men om du vill lägga nya köp på en annan indexfond så gör det.

3 gillningar

Tror att det är omöjligt att utläsa trender från ett nischat ekonomiforum, där de flesta mest läser och det inte är stora trender som diskuteras.

Säkrare är nog då att hålla koll på antal ägare på investeringsplattformar. Sen är frågan om skiften där är baserade på kloka beslut, eller känslor?

Som vi vet så slår snittinvesteraren på till exempel avansa inte en vanlig global indexfond de flesta år.

Så utgå från vad du själv är ok med att äga över lång tid och försök sortera bort brus. Trender, ett dåligt börsår, geopolitisk oro, valutaskiften, nyhetsrubriker och också foruminlägg är brus i det stora hela.

Att öka på sitt månadssparande lär ha större effekt på din slutavkastning än att byta fond när andan faller på.

Själv använder jag belåning vid byten för att slippa ligga utanför marknaden. Jag byter heller inte allt samma dag.

1 gillning

Jag märker det här på RT eftersom att alla som inte gillar att LF väljer bort vissa aktier gärna gapar (mer eller mindre) högljutt om det. Nu är det krig i världen, frågor om rättvisa, jämställdhet och miljö kommer i andra hand och Tangerine Terrorist Toddler får rubrikerna. Då är inte dessa bortval lika intressanta längre.

(Ja, det var lite avsiktligt provokativt, men när det är olja, vapen och tveksamma mineraler som går kanon :collision: då syns det såklart på avkastningen.)

2 gillningar

Jag har data från Avanza på antal Avanza-ägare samt fondernas förvaltade kapital från 17:e augusti 2024 till idag för DNB global, Avanza global och LF global.

Utifrån det är det mycket tydligt att LF global har förlorat marknadsandelar till Avanza och DNB under denna tidsperiod.

Om man justerar för kursuppgången för respektive fond så är uppgångarna av fondkapitalet följande:

Avanza global: 18.43%
DNB global: 12.90%
LF global: 0.8%

1 gillning

Tack, insiktsfullt!

1 gillning

Trots att jag gillar Nordea Passiv Global och DNB Global “mer” så skulle jag om jag var i samma sits tycka att LF Global är tillräckligt bra. Håller därmed också med om ideen om nysparande i eventuellt en av dessa. Inget fel med att ha 2 olika globalfonder.

2 gillningar