Lämna LF global?

Tack, bra svar. Finns ju absolut ett sådant mellanläge, där LF inte är tillräckligt ’dålig’ för att flytta men tillräckligt så för att inte få nytt kapital.

1 gillning

Jag väljer globalfond efter plattformen jag är på. Tar den jag anser är bäst just där.

Räknar jag ihop alla plattformar för privata investeringar, tjänstepensioner och Premiepension så hamnar jag på 8 olika globalfonder. Det är inklusive AP7.

I slutändan får jag nog en bra mix av alla globalfonder och deras olika diversifieringar samt inkluderingar/exkluderingar.

I och med detta bryr jag mig inte mycket om ifall en fond råkar ta bort eller lägga till ett specifikt företag i listan.

Det har inte funnits ett syfte att jag måste ha olika fonder, utan plattformarna i sig har fått mig att sprida till många fonder.

2 gillningar

Sålde av LF global och köpte investor och mercadolibre istället :smiley:

3 gillningar

Jag sitter kvar på LF, då jag har en långsiktig plan för det, minst 10 år.

1 gillning

Du har fått svar på din fråga, men jag vill lägga till att du kan ha sparande i en till indexfond med home bias, ex Avanza Zero, Nordnet Norge eller en Europa indexfond,

Det är mentalt lättare att stå ut med att en indexfond faller om man har ytterligare en/flera andra indexfonder som inte faller lika mycket.

Många har upp till 30% av sin portfölj med home bias, så du kan spara i den nya fonden tills den utgör 30% av ditt sparkapital.

Därefter håller du 70/30 proportionen när du sparar. Ibland går den ena ner och blir billigare och då köper du mer av den. Ibland går den andra ner och då är den mer köpvärd.
Håll proportionen.

Diversifiering=sprida riskerna: När man är van att hålla proportion lägger vissa dessutom till guld-etf och kort ränta eller t o m lång ränta.

1 gillning

Bra svar! :+1:

Dessutom är Avanza Global den billigaste av de tre…

Ja men den har också avvikit mest från marknadsviktat globalt index, och gått klart sämre. Så mycket att namnet Avanza global är rätt missvisande, jag skulle istället föreslå namnet Avanza magkänsla eller Avanza gott & blandat

Intressant med datat jag presenterade var att i fondkapital hade Avanza ökat mest men DNB global har växt mest räknat i antal Avanza-kunder.

Ökning av antal Avanza-kunder sedan 17:e Aug 2024

Avanza global: 31.45%
DNB global: 64.28%
LF global: 34.18%

Och för fondkapitalet justerat för kursuppgången var det detta:

Personligen föredrar jag Nordea global eller Plus global som lanseras snart. Men helst ETF F50A.

3 gillningar

Tack för förklaringen Gusten. Helst vill man ju ha så bra kursuppgång som möjligt samt så billig som möjligt. På kursuppgångkurvorna 5 år, så har ju LF Global gått bäst, men sämst senaste tiden. Gällande Framtiden… - ju ingen som vet. :wink:

PS. Blir intressant med få se hur det kommer att gå med Plus Global, tycker jag..

1 gillning

kan inte just den globalfonden men de är jättebra generellt om man har lång lång sparhorisont och skall inte utvärderas på kort horisont alls. Du har inte köpt den för att den skall gå upp nu. Den skall ha gått upp om 10 år. Kolla max 1 gång per år.

2 gillningar

Vilken då?

Dessa men främst Plus global om du vill ha det enkelt. När jag kör ETF’er gör jag det med större kapital hos IBKR som har bra avgifter för valutaväxling och courtage. Blir lite mer komplicerat så Plus global är ett råd som passar fler.