Förbereda sig inför dagen då DNB ballar ur…

Vad gör ni den dagen då DNB meddelar att dessa gått full rulle all in på ESG? Jag tror nästa stopp för mig är vanguard all world, tyvärr. ETF är ju irriterande men det är nog sista utvägen. Vad har ni andra för planer? Tänker kanske redan nu börja köpa in mig på vanguard.

3 gillningar

Varför skulle dom göra det?

Personligen inväntar jag nyheter angående PLUSfonders nya fonder där eventuellt en är en globalfond av något slag. Annars är det att byta från DNB till någon likvärdig(bättre) ETF.

Två bra ETF förslag:

3 gillningar

Ja, varför ballade avanza global ur? Plötsligt så händer det.

2 gillningar

DNB har ju varit ESG i typ 10 år. Inget nytt.

Nu är ju också DEI/ESG på nergång pga nuvarande amerikanska styre. Så risken att DNB ”gör en Avanza” är nog extremt låg.

2 gillningar

Oj, det här har jag missat. Vad har hänt där?

DNB global är en artikel 8 fond, så i månt och mycket redan viss ESG. Så lite konstig tråd.

Men jag skulle fortsätta investera precis som vanligt, då jag inte äger DNB.

3 gillningar

Ni som har koll, är det avanza global som gäller eller vad köper ni?

Tyckte det var vettigt att informera om att DNB global är en artikel 8 fond.

Men ber om ursäkt om det var något du redan visste eller tog illa upp av.

4 gillningar

Jag har nästan allt i den fonden efter att jag övergett LF och även Avanza efter deras indexbyten senaste åren.

Jag tror på DNB. Dessutom har de flera andra globala gröna fonder. De ska inte behöva byta index i den fonden.

Eivind och Erling som förvaltar fonden deltog nyligen i en videosändning. Vid ungefär 32:16 börjar de tala om exkluderingar och Eivind berättar att de exkluderar i stort sett samma bolag som oljefonden gör och att de helst inte exkluderat alls.

4 gillningar

Varför inte bara LF Global Index?

2 gillningar

Lysa är väl ett alternativ. Där kan man ju välja det breda klimatutvecklande alternativet. Eller det smala hållbara alternativet. Helt beroende på vilken CO2-halt man själv anser är normalt! :blush:

SAVR Global by Vanguard

(Det gör inget att det är en ETF för alla ETF-förknippade avgifter är bortplockade)

Lysa är också ett bra alternativ.

7 gillningar

Hur länge då?

Den som lever får se. :grin:

Jag ser det som en produkt utformad för att locka dit kunder typ som Avanza Zero och hoppas på att den kommer fortsätta vara prissatt på samma sätt men skulle det värsta hända så får jag väl gå all in Lysa istället :+1:

1 gillning

Ah. Lite som appar och abonnemang. Prova gratis och sen hoppas företagen att kunderna glömmer byta innan kostnadsökningen.

Smart. Men lurigt.

Kör själv hellre på billigt och tillräckligt bra.

1 gillning

Den har dock minst ESG av alla globalfonder (exkluderat ETF:er) och ett bättre index. De flesta andra globalfonder har märkliga nya index som heter något med paris-aligned osv. Bara att jämföra DNB Global Indeks branschsammansättning jämfört med LF Global exempelvis, ganska stor skillnad då DNB har mycket mer energi och råvaror (förmodligen sånt som andra fonder ansett för klimatskadligt) :blush:

Don’t get me wrong. Jag vill att världen löser den globala uppvärmningen, problemet är bara att ESG inte bidrar över huvud taget till det, utan det krävs aktiva insatser från folkvalda världen över :woman_shrugging:

LF Global Index:

DNB Global Indeks:

2 gillningar

Man gör som man vill. Men båda är artikel 8, så båda är bra val.

Men själv föredrar jag mer ESG, då de utesluter en del av sånt jag inte vill äga. Men skillnaden skulle inte jag kalla stor.

1 gillning