Jätteny till investering och vill börja ta tag och förstå hur allt funkar. Jag har för tillfället bara öppnat ett ISK-konto på Nordnet med lite pengar i som jag har sparat ihop från hårt arbete. Nästa steg är att hitta vad jag ska investera mina pengar i. Jag har börjat kolla lite på indexfonder men undrar då ifall man kan se vilka typer av aktier en viss fond består av?
Jag vill gärna inte investera i bolag som går emot personliga värderingar av moraliska skäl såsom vapen, därav frågan.
Vi får hoppas att vi har vapen att försvara oss med om ryssen kommer och knackar på.
Men iallafall, det finns fonder som följer ESG som är någonting du kan kolla upp. På nordnet och avanza brukar det stå i fondbeskrivningen om de följer sådant.
På Avanza kan man på översikten av en fond se hur stor del av fonden som består av “ifrågasatta branscher” under Hållbarhet. Du kan sen se vilka branscher det gäller (djurförsök, kärnkraft, handeldvapen etc).
Du kan även filtrera på såna branscher när du letar fonder.
Så du kanske inte måste gräva ner dig i enskilda aktier om du nöjer sig med Avanzas kategorisering.
Jag vet inte omNordnet erbjuder liknande filtrering men kika efter det.
Verkar som att Nordnet-appen är betydligt mer begränsande än hemsidan. Där fanns det kategorier man kunde välja… Tack för att ni bekräftade att det borde gå!
Länsförsäkringar Global Index kör ju ESG så det är ett jättebra alternativ för de som inte vill investera i krigsutrustning och fosila bränslen.
Du behöver heller inte ha någon annan fond utan kan helt enkelt köra alla dina pengar i den fonden utan problem, då har du nästan alla högt värderade företag i hela världen.
Jag söker någon liknande tjänst som är up-to-date. Avanza och Nordnet uppdaterar vid varje månadsskifte, men visar endast fondens 25 respektive 10 största innehav (vad jag kan se).
Den uppdateras varje kvartal i takt med att fonderna rapporterar in sina innehav till FI. Så bör komma uppdatering inom kort.
Fondinnehavsinformationen på Fondtoppen är hämtad från Finansinspektionen. Finansinspektionen publicerar varje kvartal publik innehavsinformation för alla svenska värdepappersfonder. Fondinnehavsinformationen på Fondtoppen är för närvarande från 2023-12-31 och innehåller information om 678 fonder och 17373 värdepapper.
Den här siten Feefighters, vem står bakom den? Syns ingenstans på den, ingen som helst info om vem som skapat den och betalar för den s.a.s.
Vilket gäng människor är upphovsmän bakom?
"Fee Fighters och dess upphovsman (“FF”) ansvarar inte för om något av det innehåll som presenteras på hemsidan direkt eller indirekt kan leda till skada eller förlust för användaren eller någon annan person som tagit del av hemsidans innehåll. "
EDIT: listade ut det.
“Spana in Robert Klings nya tjänst Fee Fighters! Tips till alla som vill investera på ett enkelt sätt utan att betala massa dyra fondavgifter i onödan!”
Fin & snygg modern Web site.
“Fee Fighters 1.0 är nu lanserat! Nu finns det inga ursäkter längre, se över din fondportfölj mha av listan över de bästa och billigaste fonder hos 14 banker, eller få ett automatiskt portföljförslag för just din risknivå genom att svara på tre (inte så enkla) frågor.”
Ja jag kanske borde ha informerat att det är jag som har byggt Feefighters, men skrev lite fort på mobilen bara…
Det är en icke vinstdrivande site där namnet Fee Fighters kändes passande och domänen var ledig för några hundralappar per år, så det står och faller inte med just det namnet. Kommer någon amerikan och säger åt mig att plocka ner den eller byta namn så gör jag det… för att citera Joey från Vänner:
I fold like a cheap hooker who got hit in the stomach by a fat guy with sores on his face.
“Fondinnehavsinformationen på Fondtoppen är hämtad från Finansinspektionen. Finansinspektionen publicerar varje kvartal publik innehavsinformation för alla svenska värdepappersfonder.”
Hm, då undrar jag hur det är med alla matarfonder. Ta Avanza Global som exempel, är den “svensk” i ordets bemärkelse som Fondtoppen menar här? Avanza Global är eg Amundi Index MSCI World. (Matningen sker till Luxemburg i detta fallet.)
Var nånstans kan man se hela denna UCITS-fondens aktieinnehav…?
Det som är bra med Avanza Global är att Amundi Index MSCI World inte har nån ESG screening. Alls. Att hitta en jättebred svensk indexfond som inte har ESG screening alls, är svårt. Om ens möjligt idag, jag vet inte.
Tyvärr är det också så att Avanza kommer ta hem denna fonden under hösten 2024 (typ sep) och managera den själva. Och då kommer “vissa exkluderingar” ske, d.v.s. denna fonden är då inte längre en korekt indexfond mot MSCI World Index. Tyvärr. Vad som ska exkluderas, ESG kriterier el inte, vet ingen idag. Ej heller vad tracking error kommer bli
Har för mig du kan se det i delårsrapporterna för fonden hos Amundi om du orkar leta. Annars är den mer eller mindre slavisk mot MSCI world (med några få undantag), så om du vill kan du även titta på deras lista.
Ok. Min åsikt är att fonden Amundi Index MSCI World är mkt bra (en artikel 6 fond) så det är synd att man inte kan handla den i Sverige till ett bra pris, på en plattform i Sverige. Eller… går det, nånstans? Kanske på Levler… nä, det var Vanguard-globalfonder (utan ESG(?)) som finns där, på Levler.
Amundi-fonden kanske finns på Irland (el är det bara Luxemburg??) men jag har inte alls satt mig in i effekter/nackdelar med att ha sina värdepapper i Irland (på nåt depå-konto). ISK kommet ju inte på fråga då, men för mig skulle det IOFS inte göra så mkt. AF-konto kan vara lika bra på lång sikt bara man inte rör nåt, eller rättare sagt: aldrig säljer (utom för att plocka ut och konsumera).
Skiljer väldigt lite från att äga DNB global index så det blir nog iaf mitt go to alternativ när och om Avanza gör om den till mörkgrön.
Msci world index innehåller 1465 aktier, DNB 1411, så är inte mycket som exkluderas. Amundi 1459st.
Amundi är Luxemburg baserad och åker på 30% i utländsk källskatt på amerikanska utdelningar, vilket irland/sverige/norge inte gör (endast 15%).
Fair enough, men problemet med ESG konceptet är ju att det är en svart låda som kan ändras lite närsomhelst. Vilket är precis vad man inte vill om man är inne på globala indexfonder där marknadsvikt är hela grejen.
ESG screening som koncept är motstridigt mot en sådan fond. Det blir jättekonstigt. Isf ska bolaget bort ur indexet, men det blir också konstigt om ett “brunt” bolag har en vikt på marknaden.
F.ö. anser jag givetvis att det är en styggelse med en fond som plötsligt byter index…! Som LF Global gjorde