Eugene Fama:s Dimensional fonder som ETF:er

Har noterat att Famas Dimesionals fonder som tidigare varit rätt otillgängliga att köpa (då man tvingats gå via finansiell oberoende rådgivare, som högst troligt tar ut extra avgift för detta?) nu kan handlas som ETF:er. I nuläget verkar 3st av fonderna kommit ut och dessutom med lägre avgifter än tidigare fonder pga mer effektiv beskattning.

I nuläget finns de dock endast noterade på NYSE och som pga MiFID2 alltså gör dessa fortsatt otillgängliga för oss i Sverige. Fruktansvärt tråkigt, ingen som har något förslag på hur man skulle kunna få tillgång till dessa ETF:erna på något alternativt sätt?

Alternativt om något har koll på och någon uppdatering i MiFiD2 som pekar på att vi framtiden kan komma att få tillgång till amerikanska ETF:er igen? Eller är det bara att vänta helt enkelt och hoppas att de även släpps på tyska Xetra börsen i framtiden?

Skulle man kunna få tillgång till dessa så visar ju all forskning på att en portfölj av dessa ger en högre riskjusterad avkastning än valfri globalfond vilket borde innebära att global indexfond bör bytas ut mot dessa snarast så fort möjlighet finns. ETF:erna är också prissatta kring 0,12-0,20% vilket ligger väl i linje med avgiften på de mest kostnadseffektiva globala indexfonderna.

3 gillningar

Tyvärr ser det mörkt ut på det området. Och även om det på något vis skulle gå att köpa dessa via någon schweizisk mäklare eller liknande vill vi ju ha dessa i våra ISK/KF här hemma så vi slipper bli totalt mosade av skatter.

Enda realistiska hoppet jag ser i dagsläget är att någon aktör som Lysa (som har tillgång till allt man kan önska) startar upp något.

1 gillning

Någonstans har jag läst att man kan starta ett amerikanskt konto hos vissa amerikanska nätmäklare men man behöver i så fall skicka blanketter till både svenska och amerikanska skatteverket och manuellt beräkna valutavinster att skattas osv, det skulle inte vara ett ISK då, utan ett liknande AF.

2 gillningar

Mycket intressant! :grinning::+1:

De skulle såklart kunna sätta upp motsvarande ETFer i Europa som uppfyller EU kraven. Inte helt ovanligt.

Jag skrev till dem och frågade. Återkommer när/om jag får svar.

2 gillningar

Uppföljning efter att jag mailade dem.

Tyvärr har de inga planer men kanske vi kan ändra på det om många skriver och frågar
… eller om @janbolmeson lyckas övertala dem att vara med i podden :grinning: Kanske!?

Ping @OscarLysa

Borde inte ni som räknas som institution kunna prata med DFA? :slight_smile:

Tänker exempelvis att en 5-faktormodell vore något.

Utmaningen är väl det tracking-error som blir med värdefaktorn exempelvis, d.v.s. att förklara det för oss kunder.

@OscarLysa får ju sjävlklart svara. Men LYSA har ju redan DFA-fonder i portföljen. Dock inte med faktor-tilt eftersom det är som Patrik sa, svårförklarat. Tror därför inte LYSA är lösningen. Tyvärr.

Man kan få tillgång till DFA-fonder via oberoende rådgivare i Sverige, jag känner till minst en som erbjuder deras fonder. Problemet med dem är dock att de vill ta procent på kapitalet och då blir det ju plötsligt dyrt. Spelar ju ingen roll om DFA ligger på 0.2 % i avgift om rådgivaren ska ha 0.5 - 1.0 %. :cry:

4 gillningar

Precis som Jan skriver så har vi redan investerat i en av DFAs fonder i vår ränteportfölj och därtill för vi en kontinuerlig dialog med dem om andra fonder som skulle passa att investera i och i så fall till vilken kostnad.

I samband med att vårt förvaltade kapital växer så hoppas vi givetvis kunna öka vår allokering till fonder förvaltade av DFA.

3 gillningar

Har noterat att Famas Dimesionals fonder som tidigare varit rätt otillgängliga att köpa (då man tvingats gå via finansiell oberoende rådgivare, som högst troligt tar ut extra avgift för detta?) nu kan handlas som ETF:er. I nuläget verkar 3st av fonderna kommit ut och dessutom med lägre avgifter än tidigare fonder pga mer effektiv beskattning.

I nuläget finns de dock endast noterade på NYSE och som pga MiFID2 alltså gör dessa fortsatt otillgängliga för oss i Sverige.

Bumpar denna. Är det så att det har ändrats lite på ett år eller har jag misuppfattat att åtminstone Dimensional Global SCV i UCITS-form nu finns hos Handelsbanken?

Det är förvisso inte en ETF men det är ju i alla fall exakt vad man är ute efter i en SCV-fond känner jag? :slight_smile:

12 gillningar

Kan vi hoppas på en Lysa Multifaktorportfölj med Dimensional fonder någon gång i framtiden? Känns som ni skulle kunna ta oerhört stora marknadsandelar i Europa med en sån produkt :slight_smile:

4 gillningar

Hittar den också på deras fondtorg, men lyckas inte hitta den för köp i deras ISK, har du lyckats med det?

Edit: Never mind, lyckades efter många om och men… Helt klart den mest intressanta globala småbolagsfonden för oss småsparare tycker jag. Har bett Avanza att ta in den också, får se om det blir av.

5 gillningar

Intressant fynd. På listan som finns på Handelsbanken finns ju också en EM fond som är intressant tycker jag:

Översikt

Kurser och utveckling

ExcelSkriv ut

1 gillning

Intressant! Skickade också ett meddelande till Avanza och frågade om detta :crossed_fingers:

Skulle definitivt byta min faktortilt som jag huvudsakligen får via storebrands fond till denna :thinking:

1 gillning

Betydligt bättre val än Handelsbanken Gl Småbolag och ZPRV/X också tycker jag. Är det några man faktiskt litar på när det gäller implementeringen av faktorinvesteringar är det Dimensional. Hoppas verkligen Avanza kan få in den.

6 gillningar

Verkligen. Jag skickade ett medd. till både Avanza och Nordnet jag med. Skulle verkligen vilja se denna i utbudet.

1 gillning

Ja, samt med en avgift på 0.4% så ligger den även inte långt från de i min mening bästa valen om man inte var begränsad av regionalt utbud som är Avantis (AVUV, AVDV, AVES) eller Dimensionals (DFSVX, DISVX, DFEVX) amerikanska ETF:er.

2 gillningar

Har inte orkat tagit tag i det här sedan jag skrev sist men nu känner jag ork och momentum :drum:, så jag skickade frågor till dem jag med :smiley:

Först var det Gamestop-apor och nu är det faktorhungriga, svenska fondsparare kundtjänsten får hantera :wink:

Det vore riktigt trevligt att slippa Handelsbanken.

6 gillningar

Så kan man verkligen köpa den hos Handelsbanken?
Finns deras andra fonder denonimerade i SEK hos Handelsbanken? Om inte, varför då?

edit: @Jacob_Skj listade bland annat Dimensional World Equity SEK ACC, den här har ju en avgift på 0,39 ska inte den likna typ en globalfond?

Japp, lyckades lägga en order, men deras sida/app är hemsk att hitta rätt på :joy:

Jag förstår inte hur de har fått in dem. Är inte minimum investeringarna höga för bankerna, varför har bland annat inte Lysa tagit in fonderna? Om någon har råd är det väl handelsbanken dock.

Har du tittat på World Equity?