Jag har försökt att ta fram en ETF-portfölj med låga avgifter fokuserad på index-investeringar. Tidigare har jag mest investerat i aktier och vanliga fonder, men det lägre avgifterna på ETF:er lockar. Det finns en väldigt bra ETF-site för Europeiska ETF:er som jag använt mycket: https://www.justetf.com.
Jag har undvikit att investera i tematiska ETF:er, utan mest hållit mig till mer generella ETF:er. Jag har dock medvetet försökt att inkludera lite extra Small-Cap, med viss lutning mot Value. Har dessutom tagit med Emerging Markets och Frontiers Markets (Afrika mest). Har valt en Emergin Markets ETF som exkluderar Kina. Kina känns farligt i dessa tider och jag vill inte bli sittande med Kinesiska aktier , med risk att helt plötsligt tappa allt, som det blev för de som hade Ryska fonder.
Har dessutom tagit med lite Guld och lite Svenskt för en svag home-bias.
Totalt hamnar avgiften på 0.19%, men det inkluderar två lite dyrare ETF:er (Frontier på 0.95% och Guld på 0.60%). Om jag bara räknar på de första index-ETF:erna ligger avgiften på 0.08%, vilket känns bra. Jag har klippt in en tabell nedan på alla ETF:er där jag sammanställt det viktigaste parametrarna och skrivit några kommentarer om varje ETF.
Jag har valt att använda “Accumulating” ETF:er, som återinvesterar alla utdelningar. När det gått har jag även valt ETF:er med “Full Replication”, så att alla aktier in underliggande index investeras i.
Alla ETF:er jag valt är antingen från Irland eller Luxemburg, då detta är bäst skattemässigt
Är det någon som har några tankar om mitt val av ETF:er? Förslag på bättre ETF:er som ni gillar?
Share
Name
ISIN
Distibution
Replication
TER
# Stocks
Comment
40%
Amundi Prime Global UCITS ETF DR (C)
LU2089238203
Accumulating
Full Replication
0.05%
1503
World, developed countries, index by following the Solactive GBS Developed Markets Large & Mid Cap index
10%
Vanguard S&P 500 UCITS ETF (USD)
IE00BFMXXD54
Accumulating
Full Replication
0.07%
503
US S&P 500 Index, the fund recommended by Warren Buffet, so it is a must
10%
iShares Core MSCI EMU UCITS ETF EUR
IE00B53QG562
Accumulating
Full Replication
0.12%
229
MSCI EMU index tracks large and mid cap stocks - a European part to complement the S&P 500 ETF from Vanguard
10%
iShares MSCI EM ex-China UCITS ETF USD
IE00BMG6Z448
Accumulating
Full Replication
0.18%
625
The MSCI Emerging Markets ex China index tracks stocks from emerging markets worldwide excluding China.
5%
iShares MSCI World Small Cap UCITS ETF
IE00BF4RFH31
Accumulating
Sampling
0.35%
3416
The MSCI World Small Cap index tracks small sized companies in developed equity markets globally
5%
SPDR MSCI Europe Small Cap Value Weighted UCITS ETF
IE00BSPLC298
Accumulating
Sampling
0.30%
945
The MSCI Europe Small Cap Value Weighted index tracks small cap European stocks weighted by four fundamental accounting variables: sales, earnings, cash earnings and book value.
5%
SPDR MSCI USA Small Cap Value Weighted UCITS ETF
IE00BSPLC413
Accumulating
Sampling
0.30%
1842
The MSCI USA Small Cap Value Weighted index tracks small cap US stocks weighted by four fundamental accounting variables: sales, earnings, cash earnings and book value.
5%
Xtrackers S&P Select Frontier Swap UCITS ETF 1C
LU0328476410
Accumulating
Swap-based
0.95%
Frontier index tracks the largest and most liquid Frontier market (Africa mainly) stocks. Frontier markets have smaller economies or less developed capital markets than regular emerging markets.
5%
HANetf AuAg ESG Gold Mining UCITS ETF
IE00BNTVVR89
Accumulating
Full Replication
0.60%
25
The Solactive AuAg ESG Gold Mining index tracks companies worldwide that are active in the gold and silver mining industry. Only the top 25 companies in the industry according to ESG criteria (environmental, social and corporate governance) are included in the index. All index constituents are equally weighted.
5%
iShares OMX Stockholm Capped UCITS ETF
IE00BD3RYZ16
Accumulating
Full Replication
0.10%
107
The OMX Stockholm Benchmark Cap index tracks the Swedish stock market. The weight of each company is capped to 5%. The weight of all companies with a weight above 5%, is capped at 40%.
En jag gillar är Vanguard All World med 3700 innehav och 0.22% avgift. Finns både som utdelande och ackumulerande inom EU. Har den på vissa konton för den är ännu bredare än tex LF Global och till motsvarande avgift.
Sen ska man ju bara vara försiktig med ETFer så man inte handlar för mycket så det blir dyrt. Courtage, växlingsavgift och spread gör att man helst ska hålla dem länge för att avgifterna inte ska dra iväg.
Jag kikade också på Vanguard All World, men kom fram till att den har för hög avgift (0.22%) för att vara en ren index-fond. Valde istället Amundi varianten som använder ett annat, lite nyare, all-world developed index (Solactive GBS Developed Markets Large & Mid Cap index). Amundi fonden är riktigt billig (0.05) och har runt 1500 aktier. Jämför man dessa fonder så ser de väldigt lika ut så långt tillbaka man kan jämföra:
Inte för högt med tanke på att den följer FTSE All-World, dvs både utvecklade och tillväxtmarknader.
Skillnaden kommer som sagt huvudsakligen från att den du jämför med enbart har aktier från utvecklade marknader och saknar tillväxtmarknaderna. Det är det och inte avgiftskillnaden som står för den största delen av avkastningsskillnaden man kan se.
Du verkar ha rätt. Jag läste en artikel som sade att man skulle välja Irland eller Luxemburg pga skatteffekter, men efter att ha googlat lite mer så ser jag att du har rätt. Irland ETF:er har lägre skatt för Amerikanska utdelningar, såg t.ex detta inlägg: Amundi moves Luxembourg-domiciled ETF to Ireland | Delano News
Ja det är en fördel att få med Emerging Markets i FTSE All-World, det har du rätt i. Jag ville dock hitta ett sätt att få med Emeging Markets utan att få med en stor andel Kina, därav mitt val av en separat EM fond utan Kina. Kompletterad med en All-World som bara följer utvecklade marknader. Den EM fond jag valde har en avgift på 0.18%, så total blir det i alla fall lägre ändå.
Såg dock att min Amundi fond var Luxemburg baserad, vilket baserat på det Johan skrev angående skatt på Amerikanska utdelningar, inte verkar optimalt.
Som sagt jag använder Vanguard AW för den är bredare. Sen måste man hålla dem länge länge för att inte avgiften ska öka pga handelskostnader. Valutaväxling 0.25% vid köp och sälj. Spread beror på. Courtage tillkommer beroende på bank och avtal.
Nordnet har vissa ETFer med noll courtage men mig veterligen inte så många icke-Svenska. Jag tror t.o.m. att jag frågade dem men fick nekande svar på de ETFer jag använder. Den ovan, Vanguard High Div, XACT Högutdelare samt en del ränte ETFer i RT/permanenta portföljen.
Du får gärna dubbelkolla med dem vilka ETFer de har med noll courtage och återge det här.
Valutaväxling och spread kommer man tyvärr inte undan så i många fall föredrar jag standard RT indexfonder beroende på bank och typ av sparande.
Kan du verkligen köpa EM ex Kina ETF:en IE00BMG6Z448? Den är inte en UCITS fond och vad jag förstått kommer du inte åt den som småsparare genom banker i EU stater (kan möjligen finnas undantag för professionella investerare, om du kvalificerar som en sådan). Lyxor verkar ha en mostvarande ETF LU2009202107, som dock använder sig av syntetisk replikering och som jag inte ville ha pga detta.
Jag har ibland grubblat över att bygga upp EM ex China exponering med hjälp av en Latinamerika ETF (IE00B4TS3815) och Franklin FTSE lands-ETF:er, men har inte kunnat övertyga mig om att den högre komplexiteten (5 EM ETF:er till, mot nuvarande 5 indexfonder i utvecklade marknader) är värt besväret.
Ja jag valde iShares varianten just för att få full replikering. Jag ser att Nordnet säger att iShares ETF:en inte är UCITS, vilket verkar märkligt, den har ju “UCITS” i sitt namn och både iShares själva, och t.ex Blackrock, anger att det är en UCITS ETF.
Ja den listan har jag sett förut, men för mig är det inte kritiskt att dom går att månadspara i. Det känns viktigare att det är rätt ETF:er. Är det courtage på alla ETF:er som inte går att månadspara i på Nordnet? Jag har inte lyckats hitta någon prislista på Nordnet där dom tydligt anger kostnaden för att köpa en ETF.