ETF Portfölj med Fokus på Låga Kostnader och Index-Investeringar

Ja, vanligt courtage, dvs samma för som aktier på respektive börs

Absolut korrekt, den har UCITS i namnet (och jag hade inte sett det).
Jag är inte kund hos Nordnet och kan inte kolla, om det går att placera en order där. Men jag ska skriva till Avanza och fråga, om de kan ta in ishares ETF:en.

Någon som har satt ihop RT fondportföljen men som ETFer?

Skulle vara intressant att se hur lågt man kan få avgiften då + hur alla extra kostnader kommer påverka ekvationen vid tex. årlig ombalansering.

Jag har messat med Nordnet kundservice och dom säger att pga de europeiska regelverken MiFID 2 och PRIIP så finns inte ETF:en “iShares MSCI EM ex-China UCITS ETF USD” tillgänglig för handel i Sverige. Jag trodde att UCITS ETF:er uppfyllde dessa regelverk och var tillgängliga i Europa, men tydligen inte enligt Nordnet.

Nordnet säger att pga att detta är en Amerikansk ETF så finns den inte tillgänglig för handel i Sverige trots att det är en UCITS ETF. Amerikanska ETF:er går inte att handla i Sverige, men de kan vara godkända för handel i andra länder. Nordnet säger att det är upp till Finansinspektionen eller motsvarande myndighet i respektive land att avgöra om de ska kunna handlas eller ej.

Det var tråkigt, då finns det mig veterligen ingen ETF för “MSCI Emerging Markets ex China” med full replication tillgänglig för handel i Sverige :unamused: Lyxor fonden LU2009202107 som har syntetiskt swap-baserad replikering är det enda alternativet. Jag såg dock att Nordnet anger att denna ETF har 0.50% i avgift, trots att den enligt justetf bara skall ha TER 0.15%

1 gillning

Du har rätt Johann, det är 30% skatt på amerikanska utdelningar för Luxemburg-baserade ETF:er. Irland baserade ETF:er har 15% skatt på amerikanska utdelningar.

Var det samma skillnad när ni jämförde Avanza Global och LF Global? Kom ni fram till ungefär hur stor ökning av avgift denna skillnad i skatt på Amerikanska utdelningar motsvarar för en global fond?

Jag funderar på att byta till en Irland-baserad ETF istället. Det finns Irland-baserade ETF:er som är likvärdiga, men de har lite högre avgift, så man behöver en uppskattning av vad skillnaden i skatt på Amerikanska utdelningar motsvarar på en global ETF för att kunna välja den billigaste.

1 gillning

De trådar som diskuterat och räknat på Avanza Global jämfört med Länsförsäkringar Global Index har kommit fram till att den senare fonden är marginellt billigare pga skatteeffekterna.

Det jag vill fråga om här är dock varför du vill ha en ETF-portfölj som månadssparande?

Varje transaktion kostar ju avgifter som inte finns för en motsvarande fond. För mig är det uppenbart billigare att då köpa en fond än att månadshandla och ombalansera med ETF’er. Har du/någon räknat på den skillnaden?

1 gillning

MSCI World har 1.96% utdelning och består av 69.42% USA per https://www.msci.com/documents/10199/178e6643-6ae6-47b9-82be-e1fc565ededb

1.96% utdelning blir därmed 1.36% amerikanska utdelningar.

15% extra skatt på 1.36% amerikanska utdelningar blir därmed 0.20% extra “avgift”.

1 gillning

Intressant med iShares OMX Stockholm Capped UCITS ETF. Den hade jag missat och märklig att inga mäklare Sverige erbjuder den.

Bättre än XACT utbudet som antigen är för smalt eller nischad.
@David_BW Har ni möjlighet att ta in den?

1 gillning

Jag fick svar från Avanza att ETF:en inte har ett svenskspråkigt faktablad och att i enlighet med MIFID ETF:en då inte kan erbjudas för handel. Alltså typ samma svar som du fick från Nordnet. Synd!

Min tanke är inte i första hand att månadsspara i en ETF portfölj utan att göra en eller några få större insättningar. Om man skall månadspara bör man nog använda de ETF:er som är courtagefria på Nordnet, men de ETF:erna har inte de lägsta avgifterna (TER) och vissa inriktningar jag vill ha med saknas också. Mitt månadsparande kommer att fortsätta vara en blandning av Lysa och vanliga fonder.

Tusen tack för detta svar Johann! Komplett med en tydlig uträkning så att det inte går att tveka på svaret :slight_smile: Då är det solklart att man skall undvika Luxemburg-ETF:er som har en stor andel amerikanska aktier. Jag byter till en Irland-baserad global index ETF istället.

1 gillning

Ah ok då är jag med. Tänkte att det var väl dyrt att månadsspara i “vanliga” ETFer jämfört med fonder :slight_smile: .

1 gillning

Hej forumet!

Kul att folk tittar på ETFer. Själv har jag försökt replikera IFA (index fund advisors) fonder med ETFer från Nordnet. Jag kom fram till efter lite beräkningar att växlingsavgiften och courtaget blir låga jämfört med den årliga avgiften, om man kör buy and hold. Se bifogad bild på en snabb beräkning.

Tanken med ETFer är att antingen 1. sänka årlig avgift jämfört med fond med samma avkastning och eller 2. Få högre förväntad avkastning genom att exponera sig mot faktorer, (small cap, value, profitability, investment) till en motsvarande eller lägre kostnad, som är svårtillgängliga med fonder.

Vid uttag kan man tänka sig också att gå upp i courtageklass för att minska kostnad vid större uttag.

Hej,

iShares Core MSCI Europe UCITS ETF EUR (Acc) är lite billigare 0.10% än din EMU fond och är tillgänglig för månadssparande.

Efter sommaren kommer vi se över utbudet med fonder så då kommer det komma in fler, Jag tar med denna på listan över “önskade”

1 gillning

Det verkar nu finnas två nya EM ex China UCITS ETF:er hos nordnet: LU2050966394 och LU2345046655. Det vore jättekul om du kunde kolla om de går att köpa hos Nordnet. Tyvärr finns ETF:erna inte att köpa hos Avanza.

Båda ser ut att gå att köpa via Nordnet. Den första har funnits i några månader och har enligt Nordnet en årlig avgift på 0.20%. Den såg ut att ha sampling replication. Den andra är helt ny på Nordnet, det står att första handelsdag är idag. Den ser ut att gå att köpa, men ingen avgift är angiven. Jag kikade på Amundis sida och där angavs en avgift på 0.35% och att den har physical replication. Det var två nya intressanta alternativ, jag har börjat köpa LU2009202107, men jag gillar inte att den har swap-based replication då det inför en tredjepartsrisk som jag gärna undviker.

1 gillning

Spännande och tack för att du testade!

Avanza verkar inte ha ETF:erna LU2050966394 och LU2345046655, eftersom de inte finns på tradegate. Tyvärr är ju inte Avanza ansluten till XETRA och då är det mindre bra med utbudet på ETF:er. Jag behöver fundera på om det är värt att flytta till nordnet.

Efter att jag svarat bestämde jag mig för att provköpa lite LU2050966394, UBS ETF MSCI Emerging Markets ex ChinaNordnet. Det gick alldeles utmärkt och jag äger nu 10kkr av den. Det var ganska låg omsättning och stor spread, vilket gör det lite farligt att köpa blint utan att hålla koll på spreaden.

Jag kommer från och med nu att köpa denna ETF för att investera i MSCI Emerging Markets ex China. Den är klart billigare än min tidigare Luxor ETF och den är dessutom Sampling och inte Swap-based. Nackdelen är att den är helt ny och har låg omsättning och stor spread. Tack för tipset om denna nya ETF!

2 gillningar

Varsågod! Fint om det hjälpt dig till en bättre portfölj! Jag tog kontakt med tradegate som tog in LU2050966394 och LU2345046655 i sitt erbjudande. Därefter skrev jag till avanza, som nu också tar in dessa ETF:er (går redan att hitta med ISIN numren i sök funktionen, men finns ännu inte i listan över ETF:er). Intressant nog har Avanza även tagit in ishares MSCI EM ex China UCITS ETF som du skrev om i början av tråden. Så Blackrock verkar tagit lite tid på sig att översätta faktabladet till svenska. Lite roligt är det ju. Först händer det ingenting och så händer allting nästan samtidigt.