Jag har fortsatt att förbättra den ETF-portfölj med låga avgifter som jag skrev om i min tidigare tråd. Jag har framförallt använt den mycket bra websidan https://www.justetf.com för att leta efter bra ETF:er som passar mina investeringsmål. Justetf har massor av information och är fokuserad på ETF:er som är tillgängliga för handel i Europa. Jag har justerat min portfölj efter de kommentarer och förlag som jag fick på min tidigare tråd här på forumet.
Jag har nu dessutom kollat upp om de ETF:er som jag har valt finns tillgängliga för handel via Nordnet och har bytt ut de ETF:er som Nordnet inte tillhandahåller. Jag har dock inte brytt mig om ifall ETF:erna är tillgängliga för månadssparande. Nordnet har ett mindre antal ETF:er (153 av 1644 totalt) som är courtage-fria och tillgängliga för automatiska månadsköp. Månadsavgifterna på dessa ETF:er är dock inte de bästa och det här är en buy-and-hold portfölj som jag tänker behålla under mer än 10 år, så månadsavgiften är viktigare än courtaget. Jag tänker inte månadsspara i denna portfölj utan göra ett fåtal större inköp. Månadssparande gör jag på Lysa och i vanliga fonder på Avanza och SAVR.
Jag planerar att använda Nordnet för denna ETF portfölj. Jag gillar att sprida mina investeringar mellan olika aktörer då det känns riskabelt att ha alla ägg i samma korg. Dessutom kan man välja mäklare efter vad de är bra på. På Avanza har jag mina vanliga aktier och index-fonder, så Avanza går ut av den anledningen. Aktiva fonder handlar jag via SAVR. Nordnet är relativt bra på ETF:er, de har många ETF:er tillgängliga för handel, och har ett okay courtage, se nedan angående kostnader. Det finns billigare courtage eller courtagefria upplägg hos andra mer trading-fokuserade mäklare, men jag vill ha en stor och stabil aktör som jag kan lita på finns kvar under 10+ år framöver. Om någon har förslag på en bättre mäklare för en sådan här ETF portfölj så uppskattar jag andra förslag.
Jag har undvikit att investera i tematiska ETF:er och har hållit mig till mer generella index-ETF:er. Jag har dock medvetet försökt att inkludera lite extra Small-Cap, med viss lutning mot Value.
Istället för att köpa en global fond som följer stora världs-index som FTSE All-World, MSCI ACWI eller MSCI ACWI IMI så har jag valt att dela upp mina investeringar i dels en developed-countries del och dels en emerging-markets + frontier-markets del. Anledningen är att jag vill plocka bort Kina ifrån emerging-markets delen och få med lite frontier-markets (Afrika mest), vilket är svårt men en enda global fond. Dessutom vill jag som sagt tilta min portfölj lite mot Small-Caps med fokus på Värdebolag, så jag har lagt till några sådana ETF:er.
Jag har dessutom tagit med lite Guld genom att lägga 10% på AuAg’s Gold Mining ETF.
I min tidigare tråd hade jag även med en Svensk ETF för att få en svag home-bias. Den Svenska ETF jag hade hittat och gillade verkar dock märkligt nog inte vara tillgänglig för handel i Sverige, i alla fall inte via Nordnet. De andra Svenska ETF:er som Nordnet tillhandahåller gillar jag inte helt, så jag har bestämt mig för att strunta i Svenskt i denna ETF portfölj. Jag får fixa min önskan om svag home-bias med vanliga fonder i mitt övriga sparande.
Jag har valt att använda “Accumulating” ETF:er, som återinvesterar alla utdelningar.
När det gått har jag valt ETF:er med “Full Replication”, så att alla aktier i underliggande index investeras i. Vissa av de större indexen är dock svåra att få “Full Replication” i, så man får nöja sig med “Sampling”, dvs att ett stort antal representativa bolag ur det totala indexet har valts ut. För Emerging Markets ex China och Frontier-Markets gick det inte att hitta någon ETF som ger full-replication eller sampling. Jag hade hittat en Emerging Markets ex China fond som hade full-replication, men det visade sig att denna fond inte finns tillgänglig i Sverige, i alla fall så har både Nordnet och Avanza svarat ett den inte går att ta in pga de europeiska regelverken MiFID 2 och PRIIP. Detta gjorde att jag blev tvungen att för Emerging-Markets ex China och Frontier-Markets välja två ETF:er med syntetisk swap-baserad replication. Jag gillar inte helt det då det både ger en extra handels-kostnad och inför en tredje-parts risk. Jag ser dock inget alternativ.
Det har även betydelse vilket land en ETF är registrerad i. De allra flesta ETF:er är registrerade i Irland eller Luxemburg. Jag har förstått att det är högre skatt på utdelningar för amerikanska aktier i ETF:er registrerade i Luxemburg (30% istället för 15%). @Johann hjälpte mig att uppskatta vad denna skillnad i skatt ger för en global fond. Slutsatsen är att den högre skatten på utdelningar för amerikanska aktier i en global-fond motsvarar cirka 0.20% avgift, vilket är mycket för en index-baserad global ETF. Detta betyder att man inte bör använda Luxemburg-baserade ETF:er för globala och amerikanska fonder. Pga av detta har jag bytt ut min ursprungliga Luxemburg-baserade globala developed-markets fond mot en Irlands-baserad ganska likvärdig global developed-markets fond med aningen högre avgift.
Totalt hamnar nu avgiften på hela ETF portföljen på 0.27%. Den första globala developed-markets delen har en avgift på 0.11%, vilket känns bra. Emerging-markets / frontier-markets delen är dyrare och kostar 0.65%. Delen fokuserad på småbolag + värde kostar 0.32%. Guld-ETF:en är lite dyr och kostar 0.60%.
Nedan finns en tabell där jag sammanställt de olika delarna av portföljen. Jag har inkluderat de viktigaste parametrarna för respektive ETF. Namnet på ETF:en är länkat till Justetf sidan för respektive ETF och ISIN nummret är länkat till Nordnet’s sida om ETF:en.
Är det någon som har några tankar om mitt val av ETF:er? Förslag på bättre ETF:er som ni gillar? Tycker ni fördelningen mellan de olika ETF:erna ser bra ut? Är det rätt att lägga 10% på guld-ETF:en? Känner själv att jag kanske borde reducera den till 5%.
Share | Name | ISIN | Distribution | Replication | TER | # Stocks | Comment |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Developed Markets ETF’s | |||||||
40% | Vanguard FTSE Developed World UCITS ETF Acc | IE00BK5BQV03 | Accumulating | Sampling | 0.12% | 2161 | The FTSE Developed index tracks the largest stocks in developed markets across the world. |
10% | Vanguard S&P 500 UCITS ETF (USD) | IE00BFMXXD54 | Accumulating | Full Replication | 0.07% | 503 | US S&P 500 Index, the fund recommended by Warren Buffet, so it is a must |
10% | iShares Core MSCI EMU UCITS ETF EUR | IE00B53QG562 | Accumulating | Full Replication | 0.12% | 229 | MSCI EMU index tracks large and mid cap stocks - a European part to complement the S&P 500 ETF from Vanguard |
Averarage TER: | 0.11% | ||||||
Emerging and Frontier Markets ETF’s | |||||||
10% | Lyxor MSCI Emerging Markets Ex China UCITS ETF - Acc | LU2009202107 | Accumulating | Swap based | 0.50% | The MSCI Emerging Markets ex China index tracks stocks from emerging markets worldwide excluding China. | |
5% | Xtrackers S&P Select Frontier Swap UCITS ETF 1C | LU0328476410 | Accumulating | Swap based | 0.95% | Frontier index tracks the largest and most liquid Frontier market (Africa mainly) stocks. Frontier markets have smaller economies or less developed capital markets than regular emerging markets. | |
Averarage TER: | 0.65% | ||||||
Small Cap ETF’s, some with Value Weight | |||||||
5% | iShares MSCI World Small Cap UCITS ETF | IE00BF4RFH31 | Accumulating | Sampling | 0.35% | 3416 | The MSCI World Small Cap index tracks small sized companies in developed equity markets globally |
5% | SPDR MSCI Europe Small Cap Value Weighted UCITS ETF | IE00BSPLC298 | Accumulating | Sampling | 0.30% | 945 | The MSCI Europe Small Cap Value Weighted index tracks small cap European stocks weighted by four fundamental accounting variables: sales, earnings, cash earnings and book value. |
5% | SPDR MSCI USA Small Cap Value Weighted UCITS ETF | IE00BSPLC413 | Accumulating | Sampling | 0.30% | 1842 | The MSCI USA Small Cap Value Weighted index tracks small cap US stocks weighted by four fundamental accounting variables: sales, earnings, cash earnings and book value. |
Averarage TER: | 0.32% | ||||||
Gold Mining ETF’s | |||||||
10% | HANetf AuAg ESG Gold Mining UCITS ETF | IE00BNTVVR89 | Accumulating | Full Replication | 0.60% | 25 | The Solactive AuAg ESG Gold Mining index tracks companies worldwide that are active in the gold and silver mining industry. Only the top 25 companies in the industry according to ESG criteria (environmental, social and corporate governance) are included in the index. All index constituents are equally weighted. |
100.00% | Total Average TER: | 0.27% |