Hej, alla. Är lite sugen på att investera i guld, värdebolag, råvaror, etc, men då verkar det som att bästa sättet är att köpa börshandlade fonder. Förstår att man måste klara ett kunskapsprov för att få köpa dem, men tänkte ändå ställa frågan innan jag pluggar på lite… är risken större med börshandlade fonder än med fonder man köper av ett fondbolag? Förstår att det tillkommer en valutarisk i många fall, men utöver det? Kan man investera långsiktigt på samma sätt som i en vanlig fond? Vad är skillnaden egentligen?
Ja, i de flesta perspektiv fungerar de som vanliga fonder. Det skiljer lite tekniska detaljer som att det är courtage, växlingsavgift och spread (=skillnad mellan köp och säljkurs).
En fördel med ETF:er framför vanliga fonder är att risken minskar att det händer någon stort och ofördelaktigt på aktiemarknaden medan man byter fonder.
Att byta från en fond till en annan tar många dagar med vanliga fonder. Det finns historiska exempel på att index har gått upp med i storleksordningen 10 % på en dag, även om det är extremt sällsynt att förändringen är så stor. Men, om du råkar göra fondbytet vid ett sådant tillfälle kan du princip förlora en årsavkastning bara för att du ville byta till en fond som är snäppet bättre än den du har.
Du kan däremot sälja en ETF och köpa en annan ETF på typ 30 sekunder om du är snabb att knappa in order, och minsar den risken avsevärt. Men man behöver ju inte vara riktigt så snabb. Det är ändå oerhört mycket snabbare än ett vanligt fondbyte.