Hej, alla. Är lite sugen på att investera i guld, värdebolag, råvaror, etc, men då verkar det som att bästa sättet är att köpa börshandlade fonder. Förstår att man måste klara ett kunskapsprov för att få köpa dem, men tänkte ändå ställa frågan innan jag pluggar på lite… är risken större med börshandlade fonder än med fonder man köper av ett fondbolag? Förstår att det tillkommer en valutarisk i många fall, men utöver det? Kan man investera långsiktigt på samma sätt som i en vanlig fond? Vad är skillnaden egentligen?
Ja, i de flesta perspektiv fungerar de som vanliga fonder. Det skiljer lite tekniska detaljer som att det är courtage, växlingsavgift och spread (=skillnad mellan köp och säljkurs).
En fördel med ETF:er framför vanliga fonder är att risken minskar att det händer någon stort och ofördelaktigt på aktiemarknaden medan man byter fonder.
Att byta från en fond till en annan tar många dagar med vanliga fonder. Det finns historiska exempel på att index har gått upp med i storleksordningen 10 % på en dag, även om det är extremt sällsynt att förändringen är så stor. Men, om du råkar göra fondbytet vid ett sådant tillfälle kan du princip förlora en årsavkastning bara för att du ville byta till en fond som är snäppet bättre än den du har.
Du kan däremot sälja en ETF och köpa en annan ETF på typ 30 sekunder om du är snabb att knappa in order, och minsar den risken avsevärt. Men man behöver ju inte vara riktigt så snabb. Det är ändå oerhört mycket snabbare än ett vanligt fondbyte.
En fullösning som jag använder mig av ibland när jag byter vanliga fonder är att jag utnyttjar värdepapperskredit och lägger köp- och säljorder samma dag. Då köper jag mig sinnesfrid i utbyte mot en mindre räntekostnad (samt eventuell insättningsskatt på ISK eller KF). Även om jag betalar 6 % årsränta för lånet blir det inte många slantar på de dagar det tar att genomföra bytet. Ränta på ränta-effekten hinner inte riktigt ta fart på den begränsade tiden, och jämfört med ETF:er man slipper även kostnaden för courtage och spread.
Nackdelen är ju att du måste låsa en del av kreditutrymmet till detta, dvs du tappar istället möjligheten till högre avkastning via belåning över längre period. Har inte räknat på var optimum ligger. Ibland byter jag fler fonder samtidigt, då vill jag inte ta av kreditutrymmet för allt detta samtidigt. Vissa har som strategi att max byta en fond i taget, då kanske det funkar.
Jag tänkte mest att om man måste gå en utbildning för att få handla med börshandlade fonder så måste det finnas en anledning till det… d v s större risk att göra bort sig ordentligt. Men så kanske det inte är?
Det finns olika sorters börshandlade produkter, vissa med högre risk (med hävstång tex). Tror mäklarna släpper på samtliga därav behov av svara på några frågor.
ETF som är UCITS (Europeiska regelverket för fonder) är egentligen exakt samma sak som en vanlig fond förutom sätter de distribueras på.
I övrigt har väl allt tagis upp tidigare i tråden.
ofta mkt låg förvaltningsavgift. Tex 0,12% för en globalfond eller 0,07% för S&P 500, FTSE 100
finns många nischade fonder, typ AI, Energi, Taiwan, guld etc
går snabbt att handla (som en aktie) och prissätts hela dagen
+/- finns ofta i varianter som ger utdelning om man vill ha det
Jag måste ställa en nybörjarfråga. Fungerar etf:er på samma sätt som certifikat när det kommer till månadssparande? Jag tänker på att det blir för dyra avgifter.
Vet inte riktigt hur certifikat funkar, men du köper andelar i ETF över börsen likt en aktie vilket betyder courtage och valutaväxlingsavgift om annan valuta än kronor
Jag har aldrig ägnat mig åt ETFer så ni får stå ut med min okunnighet; fungerar en ETF annorlunda än en vanlig fond vid en finanskrasch? Eftersom utbudet av ETFer är så stort, kan en enskild ETF bli ”toxisk” (pga av någon delkomponent) så att man inte kan kliva ur ett enkskilt innehav?
Jag upplever det faktiskt som en nackdel. Eftersom handeln går så fort finns risken att man gör onödigt många affärer. För mig personligen har jag nog alltid vunnit på lite långsammare rörelser. Men vi är alla olika.
Jag försöker undvika vanliga fonder som tar lång tid att handla med men visst är det så att man förlorar tid varje gång.
Det beror på vilken ETF på samma sätt som det beror på vilken fond. En fysiskt replikerad (fonden köper aktierna) UCITS ETF är så stabil som det går. Vid kraftiga rörelser kan ju prissättningen bli svår, framförallt om underliggande marknad är stängd (tex S&P 500 på europeisk morgon).
Vanliga fonder kan ju stänga handeln om det blir för rörigt. Spiltan gjorde väl det under corona-krashen
Jag har förstått att t. ex guldcertifikat ska handlas i klump och inte månadsspara pga att avgifterna blir för höga.
Tänkte om det var likadant med etf:er.
Tack för ditt svar.
Hej. Så om man köper en börshandlad fond som är märk UCITS ETF, och som inte har någon hävstång, har egentligen inte större risk än valfri fondförvaltarfond riktad mot samma segment av marknaden? Och man ska investera större summor i engångsinsättningar för att få lågt courtage?
Det fungerar på samma sätt i grunden. Dock erbjuder Nordnet courtagefritt månadssparande i ETF:er men det är bara från ett begränsat utbud. Är man nöjd med det utbudet och med långsamt månadssparande så är det en fin lösning som rekommenderas starkt för nybörjare att prova med.
Jag provade Nordnets lösning med courtagefritt månadssparande ett tag då jag började nosa på ETF:er men nu kör jag större volymer och har slutat månadsspara. Jag brukar handla i poster runt 175k och det är viktigare för mig att vara flexibel med innehaven av ETF:er, på veckobasis, än att jaga avgifter.
Jag lånar inte långsiktigt till 6 % ränta, men fullösningen förutsätter förstås ändå att fondbytet är tillräckligt litet för att rymmas inom kreditutrymmet.
Men jag tänker så här; om många vill sälja ut sig från en vanlig fond blir resultatet att fonden får sälja av tillgångar och fondens kapital minskar. Om många vill sälja en ETF samtidigt så finns kanske inga köpare av den specifika ETFen och man blir inlåst. Eller tänker jag galet?