Börshandlade fonder vs vanliga fonder?

Du tänker galet :slight_smile:

ETF som vi pratar om här är open ended, nya andelar kan skapas och andelar kan förstöras genom att köpa eller sälja underliggande tillgångar, precis som en fond. Det är som sagt samma sak i stora drag.

Sen finns det även closed end funds som påminner om ett investmentbolag i sin konstruktion

1 gillning

Är det inte market makers som måste köpa ETF för att andelarna ska förstöras?

Det är inte värt att köpa en börshandlad fond för Aktier då courtage + valutaväxling + spread blir en del i avgifter.

Ja, en del avgifter är det. Det är dock transparens. Du ser vad du ska betala, fonderna talar om exakt vad äger samt du vet vilket pris du köper för.

Sen brukar courtage gå ner över tid. Tex Degiro erbjuder många ETF med gratis courtage samt valutakonton så växling bara sker en gång

Jag tänker lite som Christian. Hade jag hittat fonder som ger mig bättre möjligheter att investera i guld, värdebolag, råvaror, etc (till rimlig kostnad), så hade jag inte brytt mig om ETF.

Vad tänker ni om vi jämföra utveckling till exempel av Länsförsäkringar Global Indexnära mot Vanguard FTSE All-World UCITS ETF Distributing?

• Vanguard ETF har 56.76% i en 1 år period (enligt TradingView) mot 35.18% av LF Global Indexnära. Det är mer än 20%.
1 gillning

Följer de samma index eller olika index?

Det är olika index men brukar vara normalt här att rekommendera enbart en fond för enkelhetens skull. Så det är en form av sökande efter den bästa enstaka fonden/etf. Det är 2 gånger mer bolag än LF global, den följer FTSE All-World Index. På alla tidsperioder längre än 2 mån så långt historik finns på avanza verkar den ha högre avkastning.

Vad kostar det att ta emot utdelning från ETF:en (finns en icke-utdelande också)?

1 gillning

Då är ju EM med också. Så går inte att jämföra rakt av med LF global indexnära.
Utan åtminstonde får man ju jämföra mot en lagom viktad kombo av typ Avanza EM markets och LF Global indexnära. Kanske behövs ytterliggare andra indexfonder för att få ihop jämförelsen.

Jag funderar på om att börja med en Index global ETF eller nån vanlig global fond hos Avanza, Nordnet eller Savr. Tror att det är mest här i Svenska marknaden som vi har tillgång av billiga global vanliga fonder och inte ETF:erna direkt. Vad tror ni? Har investerade mest i Brasilien, men nu är det dags att börja med det här också.

Körde ETFer ett litet tag. Det jag kom fram till att avgifterna är för höga då du måste betala courtage vid köp/sälj och utöver det så har själva ETFen en avgift. Så har man tänkt köpa en global indexfond så är det bättre om man bor i Sverige att köpa LF Global Index eller Avanza Global sett till kostnad. Men problemet tar ju tid att sälja en vanlig fond. ETFen går ju lika snabbt som en aktie (förutsatt att det finns köpare/säljare)

Tack alla, ska fokusera på en vanlig globalfond som bas och kanske inkluderar nån “nischade” ETF för att ha lite kryddor till portföljen.

2 gillningar