Börshandlade fonder (ETF) bättre än vanliga fonder

Grattis och bra kämpat!

Jag kommer kommer få ett massivt arv inom kort medan du har antagligen kämpat länge och förberett dig inför denna dag. Och du har säkert mycket bättre koll på ekonomi än vad jag har, men här iaf min strategi:

Köp hela marknaden
Mao kommer komplettera billiga globala indexfond (dessa brukar inte vara så globala som de påstår) med fonder i emerging market, och smallcap. Kommer vikta småbolagsfonder mot value. Ben Felix på youtube har riktigt intressanta videor om hur man sprider ut investeringarna på olika risker.

Börshandlade fonder> vanliga fonder (typ avanza zero)
Tror jag kommer köra börshandlande fonder över vanliga fonder då utbudet är större. Dessutom är Avanzas “superbilliga fonder” och SEBs antingen matarfonder som investerar i fond från Luxemburg eller härkomst Luxemburg så utdelningen dubbelbeskattas. Nej tack.

Ha investeringarna hos private banking bolag
Jag vill inte köpa deras sexiga, dyra och kassa produkter. Är man private banking kund kan man man få rabatt på courtaget när man handlar t.ex börshandlade fonder. Najs. Dessutom erbjuder de ofta låg ränta på boendet.

Jag blir nyfiken på din strategi ovan eftersom jag spontant inte riktigt håller med. Kan du utveckla dina tankar t.ex. kring:

• Börshandlade fonder> vanliga fonder

Gissar att du menar INTE i ovan? Eller?

2 gillningar

Tjena!
Ja du har så rätt. Ordet “inte” saknas från en av mina meningar.

Först vill jag säga att jag är en hycklare för just nu har jag inte en
enda Fond ETF i min portfölj. Har för nuvarande 24 relativt billiga “vanliga fonder” i min portfölj, som ska efterlikna “världens ekonomi” (Har dock en vis home bias och lite mer i småbolag).
Men jag har nyligen fått upp ögonen för fond ETF och ju mer jag läser om dessa desto fler fördelar ser jag.

1. Utbudet är större.

2. Lägre årsavgift. köp- och säljavgift åker jag tyvärr på med dessa men det är engångsavgifter och man ska ju investera långsiktigt. Jag har svårt att få ihop en portfölj som innehåller hela marknaden mha vanliga fonder.

Lite exempel:
Billigaste emerging market fonden är väl avanzas och den är en matarfond som drabbas av dubbelbeskattning och kostar 0.26% medan vanguards kostar kring 0.1% årligen. Handelsbankens globala småbolagsfond innehåller förvisso över 2000 bolag men avkastningen äts upp av 0.66% årsavgift. Vanguards small cap ETF kostar kring 0.1%

Läs det här inlägget, som belyser hur länge man måste behålla en ETF för att inte göra en förlustaffär jämfört med en vanlig fond.

1 gillning

Det stämmer inte. Dubbelbeskattning drabbar bara Avanza Global på Usa innehav och Avanza Usa :person_tipping_hand:
Avanza Emerging markets betalar 15% i källskatt :+1:

själv föredrar jag faktiskt vanliga fonder eftersom det inte finns någon avgift för köp och sälj. men det är inte alltid det man vill ha finns som en fond.

Nu var inte frågan ställd till mig, men under mina förutsättningar så håller jag med om att ETF > vanlig fond.
Mina grundförutsättningar är:

• Jag kommer behålla innehaven minst 10 år (pga potentiellt fördelaktiga skatteregler med brytpunkt 10 år)
  • Jag kan köpa ETF utan courtage (nordnet månadspar) och utan växlingsavgifter (handlar i EUR)

Fördelarna som jag ser är främst:

• (oftast) Lägre avgifter
  • En mer klar produkt, om jag köper en ETF som följer MSCI ACWI, då följer den det. Risken för att den ska ändras till något annat är (tror jag) minimal.
1 gillning

Sen är där ju också ett “spread” på priset på en börshandlade fond (vid köp och sälj), vilket det inte är på “vanliga fonder”.

Hur resonerar du kring dessa produkter?

Kan starkt rekommendera att du läser på mycket noga om smart beta investeringar innan du bygger en egen ETF portfölj som frångår market cap och viktar mot SCV. Boktips: Amazon.com
Är möjligt att bygga portföljer med bättre riskjusterad- och absolut avkastning genom att bygga en multifaktorportfölj med ETFer. Men kräver att man vet vad man gör och har mental styrka att hålla strategin i kanske decennier då tracking error mot breda index när jobbigt för många.

Om du vill äga hela marknaden så skulle jag istället föreslå att bara äga en fond, och köpa Vanguard FTSE All-World UCITS ETF, mycket enklare mentalt att bara hålla en fond. Lysa är också ett trevligt alternativ. Aningen dyrare än att bygga en egen portfölj med flera ETF:er, men är ändå marginellt och kanske inte påverkar avkastningen.

2 gillningar

Tack för boktipset, väldigt intressant bok läste igenom den på nolltid!