Rätt fördelning av fonder?

Hej!
Hade tänkt börja månadsspara 1000 per månad som en ung student och har därför en sparhorisont på 20 år ish. Vill bara få feedback på fördelningen och val av fonder som jag har tänkt att börja spara i. Såhär tänker jag fördelningen ska se ut:

Tack på förhand!

2 gillningar

Välkommen till forumet så här en lördagkväll. :blush:

Allt beror lite på vad du är ute efter. Om det handlar om att lära dig spara och vill intressera dig så är det rätt okej för att vara första gången man gör en portfölj. :+1:

Jag själv hade dock gjort lite annorlunda.

• Du har 50 % överlapp mellan LF Global och LF USA
  • SEB-fonden hade jag bytt mot SEB Sverige Indexnära för bättre spridning
  • Thematica-fonden hade jag skippat
  • Tillväxtmarknadsfonden hade jag ökat i andel till 10 %

Det för att följa forskningens rekommendationer om att äga hela marknaden.

3 gillningar

LF global är huvudsakligen USA, behövs inte direkt en separat USA fond.

Thematica Future Mobility Retl SEK Acc är vansinnigt dyr. Hade nog skippat den :sweat_smile:

SEB Sverigefond Småbolag C/R är också rätt dyr, finns liknande indexalternativ för typ 1/3-1/4 del av kostnaden, kolla plus fonder exempelvis (eller SEB’s Sverige index)

Lycka till!

3 gillningar

Tack för välkomnandet! :smiley:

Hm, är det dåligt att båda fonderna överlappar? Tänkte att USA fonden blir som en utvidgning av globalfonden.

Är det istället en bra idé att dela upp det till två sverigefonder? Är själv mycket intresserad av att investera i småbolagen, t.ex. hälften spiltan aktiefond investmentbolag och AMF aktiefond småbolag?

Tanken bakom thematica fonden är mestadels för att jag är intresserad av att investera i något som är bra för framtiden, skulle det vara bättre att byta den mot Handelsbanken Hållbar Energi?

Är kluven också mot tillväxtmarknadsfonden, för när jag kollar på avkastningen så är den lägre än andra typer av fonder som globalfonder, är jag helt fel här? Tänkte bara investera en liten del i en tillväxtmarknadsfond för att ge en bit tillbaks till tredje världen.

Ber om ursäkt för att jag bombarderar dig med frågor :sweat_smile: är en rookie så vet inte mycket!

Tack för svaret! Är det möjligt att du kan kolla mitt svar till janbolmeson och också svara på den? Är ny har och är osäker om man kan svara på båda.

Det är inte nödvändigtvis fel att de överlappar men du blir ju väldigt tung i USA, om det är medvetet och något du vill göra så är det väl bara att köra men jag tror du får bättre riskspridning om du nöjer dig med globala indexfonden som ofta ligger runt 70% USA.

När det kommer till sverigefonderna föredrar jag plus men både AMF och spiltan där är mycket mycket bättre än den första fonden du länkade och är godkända alternativ tycker jag.

Förstår viljan att investera i framtiden men en fond som thematica är ett skämt i min mening, med en sådan avgift försöker man bara suga pengar ur folk. Handelsbanken är billigare vilket är bättre iaf. Den billigaste fonden jag vet i området är nog proethos. Om du väljer att satsa på framtiden för att tjäna extra avkastning är det ofta ett dåligt beslut, men om det är ideologiskt så är det väl bara att köra. :slightly_smiling_face:

Mitt förslag skulle nog vara något i stil med
Länsförsäkringar global indexnära 68%
Länsförsäkringar emerging markets 12%
Plus alla bolag 12-20%
AMF småbolag/spiltan/plus micro bolag 0-3%
Proethos 0-5%

2 gillningar

Ja, bättre att lägga de pengarna i globalfonden tänker vi på forumet.

Om du tar t.ex. PLUS Allabolag Sverige så får du med småbolagen.

Välj själv, har ingen åsikt om tema-fonder annat än att man ofta tar en risk man inte får betalt för. Dvs. de kan gå jättemycket upp (eller ner).

Man bör ha med det eftersom globalfonden inte har exponeringen mot dessa marknaden på grund av historiska anledningar. På så sätt får du en exponering mot hela världen (eller genom att byta ut globalfonden mot Storebrand Global All Countries som inkluderar allt.

2 gillningar

Om jag ska vara helt ärlig och 100% snäll mot dig och din portfölj hade jag stoppat allt alltså 100% i LF Global indexnära långsiktigt. Kortsiktigt hade jag sparat i sparkonto :person_tipping_hand::+1:

Allternativ 100% Lysa bred .

4 gillningar

Eller lysa, så får du med småbolagen och emerging markets också :point_up_2: :slightly_smiling_face:

3 gillningar

Okej, tycker allt du säger är mycket logiskt. Skippar nog USA fonden och får lägga pengarna i globalfonden istället. Verkar som att jag bör switcha på temafonden och tillväxtsfondens andelar för mindre risk. Får också kika på proethos och sverigefonderna du rekommenderade! Tack för din insyn! :smiling_face:

2 gillningar

Hm ja, håller med i princip allt med dig :grin:. Får nog switcha platserna mellan tillväxt och temafonderna då :slightly_smiling_face: Tack för din insyn!

1 gillning

Är själv skeptisk till robotar men jag får kika på det! Är rädd dock att jag är för passiv för min smak om jag väljer att gå allt på en globalfond :sweat_smile:

1 gillning

Vem säger att det lönar sig vara aktiv och avvika i från global indexfond :person_tipping_hand::+1: ? Inte om man ska göra rätt i från sig för att följa global index. Eventuellt 10-20 Tillväxtmarknad + Global indexfond är allt vad man behöver långsiktigt

1 gillning

Hah ja du har helt rätt att det är inte fel att följa index också, gud vilken tankeställare man får!

2 gillningar

Avanza Global 80%
Avanza Emerging markets 20%

Med den här kan du sova lugnt om nätterna

2 gillningar

Får fundera på saken över natten, får se vad jag landar imorgon! :grin:

1 gillning

Hej och välkommen! Du har redan fått väldigt bra förslag på portföljer samt Lysa.

Själv gillar jag den så kallade basportföljen @janbolmeson och forumet tagit fram. Den är mycket bra för långsiktigt sparande med väldigt bred och billig aktieportfölj.

70% Länsförsäkringar global indexnära
10% Länsförsäkringar tillväxtmarknad indexnära
10% Plus allabolag Sverige index
10% Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 sek

Vill man hellre ha svenska småbolag så kan man antigen byta ut handelsbanken Gl Småbolag mot Plus mikrobolag/Plus Småbolag eller alternativ 2 att minska LF global med 10% och lägga dessa i Plus mikrobolag/Plus Småbolag.

6 gillningar

Du blir knappast klokare tills imorgon när du får 10 olika förslag till på portföljen :joy::joy::+1::+1:
Hur än du gör blir det riktigt bra. Håll dig bara till billiga indexfoner och undvik helt dyra aktiva fonder .:+1:

4 gillningar

Hej!

Är ny i forumet, så har inte riktigt lärt mig hur detta fungerar än, men är egentligen ute efter samma sak som mycketuniktnamn .

vill ha lite feedback på mitt månadssparande på Avanza. Har lite andra fonder utöver månadssparandet som jag då och då fyller på. Jag investerar även i enskilda aktier ca 15st, men det är en annan story.

Tack på förhand.

Välkommen till forumet. :blush:

Här kommer min subjektiva syn baserat på det som spontant dyker upp.

Du har ett överlapp mellan AMF Aktiefond Småbolag och SEB Sverige Indexnära. Kanske även Mikrobolag. Jag hade ersatt alla dessa tre med PLUS Allabolag-fonden, behållt LF-fonden och sedan kanske lagt till en tillväxtmarknadsfond. Då kommer du nära forskningen och det som @Johann skriver ovan i form av:

Det följer dessutom forskningen betydligt bättre. :+1:

3 gillningar