Hej!! Hoppas alla har fått klart allt på jobbet inför midsommar!
Har funderat länge på min portfölj. Har jag för många fonder? Hur ser ni på branschfördelningen? Vad tycker ni om innehaven tillsammans? Min målsättning är att stadigt nå 10 % varje år med denna fondportföljen minst. Någon som har ren konkret feedback på andra sätt än vad jag tänkt?
Branschfördelningen ser ut som följande:
Finans - 25,39%
Teknik - 16,44%
Industri - 14,56%
Kommunikation - 10,19%
Sjukvård - 9,94%
Konsument, cyklisk - 9,06%
Allmännyttigt - 6,26%
Råvaror - 2,87%
Konsument, stabil - 2,86%
Fastigheter -1,94%
Regionerna ser ut såhär:
USA - 29,91%
Sverige - 27,44%
Euroland - 11,47%
Europa exkl. euroland - 7,82%
Asien tillväxt - 5,78%
Asien - 4,53%
Japan - 3,73%
Storbritannien - 3,70%
Australien och Nya Zeeland - 3,01%
Kanada - 1,95%
Och såhär ser de största innehaven ut för fondportföljen:
Fin portfölj, går väl såklart att diskutera höga avgifter och sådär men det är inget jag känner för att kritisera.
Dock börjar jag själv undra om det inte är jobbigt att hålla på att administrera en sån här portfölj? Svårt att fördela med mindre summor, ombalansering etc. Och när du vill ta ut lite pengar, vilken fond säljer du? Det är ju även olika handelsdagar. Sådana tankar har fått mig att tänka att jag inte orkar hålla på att krångla. Det räcker med 1 globalfond (+ ev en sverigefond) och sen slippa hålla på och mecka så mycket. Ganska skönt faktiskt.
Europafonden från MS har en köpavgift på 5,75%, det känns inte kul.
Ladda ner fondens Kiid-pdf från din bank där du har depån.
Kiid-en kommer berätta samma dyra köpa gift som morningstar gör, även om din bank inte skyltar med den dyra avgiften.
SPP aktiefond global och Lysa är bredare och med betydligt lägre avgifter än din portfölj, dessutom kräver dom i princip 0 arbetsinsats, bara att sätta upp och ”glömma bort”. Vad i din portfölj tror du kommer göra att den kommer överprestera det?
@Anonym Jag kanske är blind, men många av fonderna lägger stor kraft på digitalisering, innovation, hållbarhet, teknik och hälsa. Det är enligt mig ingen fråga om att dessa områden kommer vara de som fortsätter att växa.
Nja…
Är din strategi branch? Aktiva fonder? Tror du att du kan spå framtiden vilket som kommer gå bäst?
Om du har en passiv indexstrategi kör några enkla indexfonder, finns ju exempel på bloggen. Alternativt LYSA bred.
Vet du vad som ger överavkastning, säg inte det till någon och dra in alla slantar där och bli mångmiljonär fortare än vi andra. Lyckas du, STORT grattis, jag menar det.
Misslyckas du, tyvärr är detta nog vad forskningen visar för de flesta av oss om man håller på tillräckligt länge.
Jag är som person fyrkantig, “påläst” och gillar att ha belägg för en strategi, därför skulle jag luta mer åt index och bred portfölj.,
Angående pensionsportföljen, vad har gett just den viktning du valt av de olika fonderna? Varför inte markandsviktad? (Jag är medveten om diskussionen om Home bias)
@PetterViktig Jag skulle väl mer säga att jag valt fonder utifrån förvaltarna primärt och att jag tror på bolagen. Självklart vet jag att jag inte kan spå framtiden… men jag vet att om jag sätter ett mål kommer jag dit för eller senare.
@Anonym tack jag ska spana in detta, jag är relativt ny och kom som många andra in på börsen precis innan kraschen förra året och lär mig mer för varje dag. Och hittills avkastat 110 % sedan feb 2020 och det tycker jag känns helt okej - 20 % i år. Jag kör likt en triangel där botten ca 45 % är fondportföljen ovan, 35 % utdelningsaktier och 15 % chansbolag/forskningsbolag. Utöver detta ett privat pensionssparande, amortering och en buffert på kontot
@PetterViktig 30 % global, 25 % tillväxt, 10 % usa, 10 % europa, 25 % sverige är väl det vanligaste, hur hade du sett viktningen?
Det är lugnt, alla har vi hållit på olika länge. Började själv 2005 och har upplevt en del sen dess Ställer en del motfrågor eftersom du önskade feedback.
Hur vet du om det var på grund av tur eller skicklighet du lyckades med detta, och tror du historiskt resultat säger något om dina framtida resultat?
@Anonym Man skapar sin egna tur brukar jag säga, det är ju trots allt jag själv som gjort alla köpen och valt fonder och aktier. Men sen finns det ju inga garantier på att det kommer fortsätta gå bra såklart.
Nja det skulle jag inte hålla med om. Hur räknar du liksom, är inte USA en del av en globalfond? Tillväxt är väl övervikt, Sverige tungt övervikt.
Kolla inte Jans modellportföljer, där finns mycket att lära. Eller jämför din portfölj med globalt index, som innefattar “allt.” Då är du marknadsviktad. Dessutom har du ju fonder med investmentbolag, då äger du inte hela marknaden på långa vägar. Även om många verkar tycka att Spiltan af Investmentbolag på nåt sätt är en indexfond för hela Sverige.