Jag har inga aktiva fonder i mitt sparande eftersom forskningen talar mot aktiv förvaltning. Om du har svårt att motstå deras vackra historik så begränsa dig till 10% aktiva fonder.
Gällande de två första punkterna tänkte jag ungefär så här:
En del med högre risk (HB Hållbar Energi, SPP Global Solution och Swedbank Robur Teknik). Egentligen hade jag först tänkte enbart HB Hållbar Energi och Swedbank Robur Teknik, men så hittade jag SPP Global Solution som är exponerad både mot Hållbar & Teknik. Också lägre avgift än de två förstnämnda
En del med låg/mellan risk och låga avgifter (LF Global Indexnära, Avanza Emerging Markets och Spiltan Aktifond Investment bolag). Här tänkte jag en mix mellan globalt, tillväxtsmarknad och Sverige.
Jag kan också tillägga att jag justerat mitt upplägg så att 1) Första delen är nu bara ca 1/3 av det totala innehavet, i jämförelse med 1/2 som i listan jag skrev först. Största anledningen är risken för eventuell grön bubbla 2) I den andra delen som nu är ca 2/3 av innehavet har jag lagt till AMF Aktiefond Småbolag för att bredda Sverige-exponeringen.
Gällande hur den passar in med mitt andra sparande - bra fråga. Det enda jag kan säga är att jag kan svälja en del risk då jag har låg belåning på bostad (som är ett sparande i sig).
Gällande årsmedelavkastning så bra som möjligt Jag vet att genomsnittlig avkastning historiskt sätt är 7-8%, men jag hoppas förstås på något bättre än så. Det dubbla?
En blandning mellan det och att jag faktiskt tror på dessa sektorer. Dock osannolikt att speciellt Hållbar fortsätter upp i samma takt som 2020, men det skulle kunna fortsätta ett tag till? Tänker att man får vara observant och eventuellt hoppa av tåget, men kanske svårt när det finns risk att eventuell dipp kan gå fort.
Efter ombalanseringen ser portföljen förresten nu ut som nedan. Handlar upp den i steg och hunnit ungefär hälften så än så finns det möjligheter till ytterligare ombalansering (går självklart att göra om efter att jag är klar också).
61% på delen med mindre risk och fokus på lägre avgifter
25% - LF Global Indexnära (avgift 0,22%)
14% - Avanza Emerging Markets (avgift 0,29%)
11% - Spiltan Aktiefond Investmentbolag (avgift 0,27%)
11% - AMF Aktiefond Småbolag (avgift 0,45%)
39% på delen med högre risk, mer aktiva och lite högre avgifter
18% - SPP Global Solution A (avgift 0,80%)
14% - Handelsbanken Hållbar Energi (avgift 1,60%)
7% - Swedbank Robur Nyteknik (avgift 1,34%)
Jag slänger in ett citat från alla vår älskade småspararguiden.
" Branchfonder tycker vi är ganska lätt att avfärda . För att det ska vara värt den högre avgiften krävs att den branschen du väljer är undervärderad. Dvs du ska vara bättre på att värdera framtida avkastning i en hel bransch än vad den samlade professionella finansexpertisen är. Om du tycker att det är roligt att gambla lite kan du absolut göra det, men precis som med stora positioner i enskilda aktier är detta ett spel som kostar pengar."
Den verkar vara ett mellanting så med mina ögon är det en dyr indexfond, men man kan nog även se den som en lite billigare aktiv fond. Jag har ägt den tidigare, innan namnbytet.
Jag valde bort den pga att jag inte tror på aktiv förvaltning och jag prioriterar låga avgifter. Sedan har jag lite lekpengar där jag inte följer forskningen, så att jag ändå kan ha lite kul. Där har jag lite aktier och annat.
Här är en 5min video av en kanadensisk rådgivare som jag gillar:
Tack - intressant. Kan vara så att jag är färgad då jag haft tur (eller fått belöning för medvetet högre risktagande) rent historiskt då mina aktiva tidigare har gett bättre avkastning. Om man ska gå på det som sägs så motsvarar min tur, någon annans otur vid aktiva fonder. Dock är det ju rimligt att jag som småsparare har mindre koll än professionella/fondrobotar med AI e t c, så om man tänker så har man förmodligen oddsen mot sig.
Det är klurigt det här med risk. Det finns så många olika typer och alla ger inte automatiskt högre förväntad avkastning bara för att tar mer av den risken. Jag tror att man kan investera på sätt som inte följer forskningen men ha tur och lyckas. Sannolikheten för att slå index går ner destå längre du håller på. Men jag stöter på få personer som kan erkänna att de haft tur när det gått bra. Så om du kan se att tur haft en del i det så har du kommit långt.