Hej,
Ny här och gjorde första posten häromdagen på närliggande ämne men hoppas det är ok.
Jag har investerat i ca 25 år nu och majoriteten i aktier och liten del fonder (just nu är det 93/7, så stor majoritet aktier). Det har gått bra och portföljen har vuxit sig rätt stor nu.
Efter att läst här och sett intervju med Nick Maggiulli om rikedomstrappan börjar det gå upp ett ljus om tidig pension ligger i korten vid 55 eller tidigare. Trevligt förstås men märker att jag spenderar mycket tid nu på att fundera på risk. Visst har jag tänkt på det mycket innan, ju större portföljen blev, men det blir annat om man skall bibehålla “rikedommen” fram tills jag går bort, förhoppningsvis många år efter 55.
Anledning till titeln är att jag nu funderar mer och mer på om det varit en god strategi eller tur. Globala indexfonder är förstås mer stabila än enstaka aktier.
Hade uppskattat lite tankar, tack. Hur hade ni gjort?
Jo då jag sover bra och känner kontroll på risken jag har, det är bara den nya känslan av risk när man skall leva av kapitalet och börja plocka av det, istället för att spara och köpa.
Är inte så insatt i fonder, då jag haft så lite, men hittade SEB Sverige indexnära A nu (har bara svenska aktier) och tog 2015-2025, det är en ganska stor skillnad. Den verkar ha gått lite bättre än OMX30, så känns som relevant jämförelse.
Jag kanske oroar mig för inget. Tackar för dina tankar.
Hej…
Du verkar ha bra koll…
Att spara i enskilda aktier är för den normalengagerad och normalt kunnig sparare klart mer riskabelt än det som normalt rekommenderas som är breda globala billiga indexfonder.
Ett intressant tankeexperiment är att jämföra framgångsrika värdefulla företag för 30 år sedan och dom som finns nu. Den jämförelsen är ganska talande.
Dom företag som var framstående för 30 år har till stor del idag antingen försvunnit eller har tappat sin ledande ställning. NOKIA , Digital, kodak mfl. Och dom idag framstående företagen fanns oftast inte för 30 år sedan och är ofta aktiva i nya eller kraftigt vidareutvecklade branscher.
Sens moralen är att om man äger indexfonder görs ombalan
seringen automatiskt utan att man behöver agera själv.
OM du anser att du har säg 2+ ggr mer tillgångar än du kommer behöva kan jag tycka att du kan göra lite som du känner för och tycker känns kul och spännande men om du har mer
“lagom” tillgångar och vill tagga ner risk en del skulle jag föreslå att du balanserar om till väl valda fonder.
Men då försvinner lite spänning och adrenalin förstås. Lite mer som att titta på “färg som torkar” då bästa strategin brukar vara att inte agera alls annat än långsiktigt
Sen kan du dra ner risk ytterligare allt eftersom du blir äldre.
Man kan alltid ha en viss andel av tillgångarna som man fixar och donar med för en kick och “underhållning” .
Glöm inte fallgroparna med att leva på sparpengar där en kreditupplysningen inte ser så bra ut efter ett antal år då man är ganska märkligt fixerad vi löpande inkomster i Sverige. Kan bli svårt med abbonemang, nya kreditkort etc. Sparpengar, pensionsfonder och ex obelånade fastigheter räknas knappt i Sverige.
Jag skulle tro att du har haft tur och att det vore klokare att hålla sig till marknadsvikt. För de flesta som överpresterat marknaden har vad jag förstått helt enkelt haft tur, och jag ser inget här som tyder starkt på att du skulle vara ett undantag.
@Mikael8 Mycket intressant jämförelse, på företag på 30 år!! Om jag hade köpt och inte gjort något dessa 10 år så hade det helt klart sett helt annorlunda ut och troligen sämre än index.
Jag har dragit ner risk mycket med tid och storlek på portfölj men det kan varit från en mycket hög till “bara” hög risk nu. Jag upplever inte det så men ville testa det lite, bra feedback här!
Som du är inne på så har en stor del spänning varit just tävling om strategi vs OMX30 (slår jag index) och går jag över till fonder så blir det som index (vilket förstås är bra). Men då är nog intresset borta och jag kollar till årligen. Svårt att bryta.
Tack för info om leva på sparpengar, kreditupplysning blir förstås ett problem. Säkert med ett enkelt mobilabbonemang hmm.
Så kan det absolut vara och det uppskattar jag att höra! Jag upplever att jag gör med grundade och mindre förhastade beslut (läs köp), men de är större nu än 2015 och det påför risk. Men om det betyder att jag skall skifta, vet jag inte än.
Portföljen har justerats och lett till större och mer stabila företag även agerar mer på marknaden bättre nu. som ex. slutet av 2021 när allt gick upp upp gjorde jag en större justering till defensiva aktier (emot allas rekommendation och vänner trodde jag tappat det helt). Det blockerade helt nedgången 2022 och jag gick break-even på skatt och bolån.