Har jag blivit RikaTillsammans’d

Ja som rubriken lyder jag börjar tvivla på mig själv, börjar tvivla på strategin. Har precis lyssnat på 2-3h rikatillsammans avsnitt (de 2 senaste med Lysa samt del 2 om legobitarna). Efter att ha lyssnat på dem och referenserna till ”missade du xx-tåget, var glad LF global har gått bättre över tid”. Så känner jag ibland, ja absolut det kanske är bäst men samtidigt i efterhand tror man att man kunde förutse vissa saker och tänker att nu vänder det och man kan ta mer risk med sina utvalda aktier, man kan se mönster och signaler och gå på dem. Som tillexempel nu när marknaden gått ner väldigt mycket under 2022, 2023 börjar med en kanonmånad och de enskilda aktierna som jag valt ut har slagit mina indexportföljer markant första månaden. Borde man ta mer risk, när känslan är sån här eller ska man falla tillbaka in i RikaTillsammans’d (med modell-portföljerna eller Lysa konto)

Jag har vänner som lever i andra tankar att ta hög risk konstant och kanske köra mer utvalda aktier rulla på 10-15 aktier som man utvärderat, har momentum osv. Samtidigt är man ung och varför inte ta mer risk när allt ändå går bra över tid. Jag tänker denna taktik går ju bra och kanske bättre när det är bull-marknad och med tanke på att det överlag går upp på börsen så borde man ju med högre risk få mer avkastning över tid? Man kan vara försiktig och göra fina utvärderingar av bolag och följa momentun, lite som Kavastu och ha sina baskriterier i en screener på BörsData typ.

Hjälp mig att förstå och komma utanför RiksTillsammans-Boxen och ifrågasätta det för att fortsatt känna en trygghet som man gjorde 2022. Jag vill förstå mer kring index-investeringar hur man spontant motiverar det i en bull-marknad när andra momentum och enskilda aktier stiger så pass mycket mer än index investeringarna.

Jag ser detta mer som kritik mot mig själv eller ifrågasättande av index-fonderna som oftast förespråkas på RikaTillsammans, eller är det jag som bara läser det jag vill läsa? Är det de jag menar med att ha blivit RikaTillsammans’d skadad kanske?

Hur tänker ni andra här på forumet kring detta, kanske finns det redan bra trådar kring detta?

Tack för att ni orkat läsa hit !

5 gillningar

Får jag fråga hur gammal du är och vilken livssituation du har? Lite generellt bara.

2 gillningar

Gör det du är nyfiken på att göra men som ”Lekhink” alltså med en inte så betydande del av ditt kapital. Du kommer kunna testa din möjlighet att plocka aktier över tid och se vart det landar. :slight_smile:

6 gillningar

Hur bra har dina vänner egentligen “utvärderat” dessa 10-15 aktier, mer än läst i DI och aktiegrupper på Facebook?

8 gillningar

Det finns inget givet rätt eller fel, annat än i backspegeln. Om du är bekväm med att ta en högre risk så är det ju fritt fram men det här är förmodligen inte forumet där du kommer få tips på alternativa strategier eller investeringar som inte bemöts, eller rakt av avfärdas, rätt så nedsättande av en hord indexinvesterare. På gott och ont. Finns ju data som talar för indexinvestering men finns också data på hur många nystartade företag som går i konkurs utan att eget företagande behandlas som det mest vansinniga man kan göra. Handlar om att vara medveten om risker och för- och nackdelar och att fatta beslut utifrån så god kunskap som möjligt. Inte om att ALLTID satsa på största möjliga säkerhet eller sannolikhet.

En god idé är väl att dela upp ditt kapital i enheter som du investerar efter olika strategier beroende på vilken risk du vill ta med dem. Typ fyra hinkar, men utan att nödvändigtvis kalla något annat än index för ”lek” utan strategier som du finner intressanta nog att prova.

Personligen graviterar jag mot indexinvestering men som alltid med ekonomi i praktiken kan saker ändras och även nu på kort sikt så behöver det varken vara fel att tima marknaden eller handplocka aktier, men på lång sikt kommer man antagligen närma sig index eller underprestera. På gruppnivå.

3 gillningar

De allra allra flesta tar bara större risk utan att ha någon egentlig edge. Då kan det gå snabbt neråt när det går neråt. Du kan uppnå samma sak med hävstång/lån (bolån, värdepapperskredit, etc).

Jag vet också att många bara visar upp sina innehav när det går bra. De sämre investeringarna får man sällan höra om. Har en bekant som lyckades pricka in SAAB perfekt för ett år sedan och gärna pratade om det under våren, men när han visade upp sin “Mitt 2022” på Avanza så hade han haft större förluster än min indexportfölj.

Fattar inte hur man orkar att pilla med innehaven hela tiden. Men om du tycker det är kul så ska du såklart sätta dig in i det hela. Förvänta dig bara inga underverk. Regeln “Historisk avkastning är inte en garanti för framtida avkastning” finns av en anledning.

16 gillningar

Ja jag tänker likadant.

Om du har en nyfikenhet. Så testa med aktier.

Jag gissar att du är tillbaka här om några månader/år.

Ett tips bara. Var ödmjuk. Människor är smarta. Du är inte ensam om att se möjligheter och samband. Om det är lätt så hade alla gjort det. Om du tjänar på aktier så är det någon på andra sidan som förlorar. Varför är du bättre? Vad vet du, som personen på andra sidan inte vet?

Index investeringar handlar egentligen om att göra något som inte många törs att göra. Köpa och hålla under en lååång tid. Men eftersom vi inte vet vilken så köper vi hela marknaden. Vi nöjer oss med snittet. I slutändan slår det de flesta. För de flesta köper och säljer hela tiden för de letar efter snabb avkastning.

90% av alla investerar misslyckas att slå index i 10 år. Det är inte ett rykte, det är fakta.

Men testa som sagt. Man vill ju inte dö nyfiken :wink:

6 gillningar

Fråga dig själv: är du beredd att förlora allt du investerat? Då är det värt att ta risken. Är du bara beredd att förlora en tiondel av det du investerar? Då är det detta som är lekhinken.

Det är så lätt att vara efterklok, men jag kan säga att jag inte någonstans i någon analys här eller på andra ställen den 1 januari läste ”nu ska man sälja alla fonder och köpa aktier för denna månad kommer att bli den bästa januari på 30 år”.

6 gillningar

Jag är 30, bor i villa med två döttrar varannan veckan i tidiga skolåldern vilket innebär att jag ändå lever med relativt höga fasta kostnader varje månad i förhållande till jämnåriga. Ligger på runt 25% sparkvot och pengarna man sparar är viktiga att de finns kvar så en allt för stor risk är dumt att ta.

Om man pratar om humankapital och sådana saker skulle jag säga att jag har högt sådant och trygghet med anställning och bra betalt därigenom för min ålder. Klarar mig rent ekonomiskt med svängningar kring elkostnader och oförutsedda utgifter med effekten att sparkvoten blir lägre vid dessa händelser.

Tyvärr eller vad man ska säga så jämför man sig ofta med många andra utan att ha samma livssituation eller livsstil, allt är individuellt och det måste man såklart ha med sig. :pray:

6 gillningar

Ja men exakt, självklart är detta som en del av det att läsa vissa raket-forum på Facebook har varken jag eller dem mycket för är min uppfattning.

Låt mig dra ett exempel, jag har haft en strategi kring tillväxtbolag och tagit fram screeners, läser rapporter och försöker ta bolag som jag tror på utifrån det. Lite samma strategi har vänner då vi har pratat mycket om detta och delvis gjort det tillsammans och ifrågasatt varandra osv.

Ett exempel som funkade bra var Waystream, gjorde en analys och tänkte här är ett bolag som jag tror på, köpte det i present till min bror och mig själv sommaren 2021. Ett annat bolag jag tittade på då var Dedicare inför deras Norge expansion men tog inte beslutet att gå vidare med tanke på att den var osäker vid den tiden. Ett mindre bra exempel är att jag gick vidare med VEF (jobbar inom FinTech) och tyckte att detta kunde vara ett intressant bolag att titta vidare på och ser väl det långsiktigt som intressant med deras riktning mot utvecklingsländer. Men som tagit hårdstryk av det som händer i världen.

Så egentligen, det jag vill få fram med det här inlägget är att jag tycker det är ganska generösa fundamentala analyser som sker samt med lite tekniska analyser som grunder för timing, relativt likt Kavastu. Det är förstås tidskrävande men med tanke på hur mycket jag smygläser här i forumet kan jag göra analyser på bolag för att se hur det kan tänkas gå.

Kan också tillägga att mellan 2013-2018 var jag den som du beskrev med raket-forum på facebook och DI-analytikers inlägg det gick +/- 0 under de 5-åren så den lärdomen har jag tagit med mig. Vilket innebar dålig sömn, rejäla svängningar utan att förstå alls varför.

4 gillningar

Det är kanske det här som är kruxet. Det är tydligt i efterhand. Men gick det att förutsäga? Du kanske ska prova, låt säga under ett år, att skriva ner dina förutsägelser för olika marknader/aktier och kanske lägga in lite skin-in-the-game i en liten lekhink. Utvärdering om ett år jämfört exv index. Avkastning? Volatilitet?

2 gillningar

Exakt så jobbar jag numera :slight_smile:

En rätt rejäl lek/läro/hobby hink (15%ish av kapitalet men mest ”säkra” aktier så ok) där jag kan hålla på att analysera och köpa, testa teser, få på snoken och samtidigt vinna då och då. Senaste tiden rätt mycket vinster men men vi vet ju alla som hållit på några årtionden att det också blir att man är helt fel på det förr eller senare.

Resten 85%ish skyddar jag därmed från mig själv och mina gissningar/teser. Kapitalet får jobba långsiktigt i indexfonder utan pill.

Blir lite av en win-win för mig. I huvudsak marknadsvikt och indexavkastning och får samtidigt ”war stories” att berätta för polare som håller på med aktier. Works for me :slight_smile:

4 gillningar

Ja precis.

Då är det extra viktigt att du väljer en beprövad och bevisad metod för ditt sparande. Så ha is i magen och låt tiden visa att långsiktig index investering lönar sig.

Men metoden är tråkig och kräver tålamod. Därför så många misslyckas med det och väljer aktier. De söker den snabba och belönande bekräftelsen. Därför misslyckas de över tid. Du kan ha tur 10 ggr, men oddsen är emot dig.

Så håll dig till forskning där oddsen är med dig. Samla ihop tålamod och pengar. Sen tänk på annat :+1:

1 gillning

Jag förstår precis vad du menar och det är ju lite så jag tänker också. Min experimentdel på ~8% av portföljen är just detta, och här har jag ju under 2022 gått back rejält, men nu under Januari hämtar det upp sig som aldrig förr, dock skulle jag inte kalla detta fullt ut en experimenthink då jag knappt själv begriper vad som är i den. Just nu har jag typ 35% fastighet, 50% investmentbolag i olika storlekar och sedan 15% tillväxtbolag allt inom Sverige. Det kanske är värdet och innehållet i den här hinken som jag behöver se över och använda för att testa och ge mig själv förståelsen om att index är bättre än mig själv.

Jag vill också poängtera att jag är en index investerare som många andra här inne. Kanske handlar det också om att förstå andras lärdomar så man inte hoppar i alla gropar själv, det har gjort ont förut för mig som jag beskrev i tidigare inlägg.

I så fall kanske mer en lotterihink? :sweat_smile:

Jag är med dig i dina tankar och tack för att du delar med dig. Precis som du säger så är det enkelt i backspegeln och många saker som visar sig där.

Vill ändå påstå att man tar med sig mycket lärdomar över tid och jag tror generellt sätt är jag riskobenägen, men också väldigt riskmedveten vilket ibland kan vara jobbigt att leva med för att jag inte vågar ta risk. Kanske ligger det i det förflutna, startade bolag när jag fick min första dotter, det gick jättebra och sedan tog vi alldeles för stora risker och fick likvidera bolaget efter 3-4år. Så jag har levt med erfarenheten att testa på många olika saker så även på aktiemarknaden utan en strategi.

Jag tycker strategier är oerhört intressant och vill gärna testa på, men allt kräver ju tid och tålamod därför man vill ha så ärlig bild av verkligheten som möjligt från andra som gått på nitar, det är väl delvis därför jag hänger här också. Men blir ständigt inspirerad och informerad från andra deras strategier och filosofier vilket gör mig ibland ifrågasättande till sin egen tanke vilket jag också tror är sunt.

Tack för att du delar med dig Emil, SAAB exemplet är väl någonting som din bekant alltid kommer att nämna för dig om det är en typisk icke-index investerare men alla andra sned-köp kommer aldrig att nämnas. Det är lite komiskt och typiskt på samma sätt, även om det för allas bästa hade varit intressant att höra båda delar uppgångar och nedgångar.

Jag tror personligen varför man orkar pilla med innehav till höger och vänster är för att det är intressant och när man pillar med det finns det potential till avkastning. Det handlar nog mycket om tid och intresse, men också ett sug över att vara bättre än andra men det kostar ju både tid och energi. Handlar för min del också att förstå varför jag läser här på forumet istället för att analysera bolag. Men övertid kanske det lönar sig mer att hänga här. :sweat_smile:

1 gillning

Haha jag ser det mer som min egna lilla index-hink där jag äger enskilda aktier mest inom investmentbolag eller fastigheter.

Anledningen till det är att jag inte har nog med kapital för att investera i fastigheter och hyra ut, då tänkte jag om jag äger bolag som gör samma sak så blir det en mildvariant av samma sak?

Investmentbolag är mer för att jag tror de är smartare än mig själv :joy:

Tillväxtbolag på en liten del av den portföljen för att jag vill testa mina fundamentala analyser med den tekniska momentum-tanken.

Jag rekommenderar att du läser “Market Sense and Nonsense” och “Stock Market Wizards” av Jack Schwager för att komma ut ur RikaTillsammans/Indexfonder/Efficient Market Hypothesis bubblan.

https://www.amazon.se/Market-Sense-Nonsense-Markets-Really/dp/1118494563/
https://www.amazon.se/Stock-Market-Wizards-Interviews-Americas/dp/0471485551/

Med det sagt, de flesta som försöker att slå indexer misslyckas, eftersom du konkurrerar med många smarta människor och det är en “winner takes it all” spel. Men om du är intresserad av handel och affärsanalys OCH har mycket tid att lägga på det OCH har talang du kan lyckas.

Det är som ett idrott. De allra flesta deltar och spelar för skojs skull, och lägger pengar på idrottet utan att få något tillbaka. En liten del lyckas att bli professionella idrottare och kan försörja sig själva på det. En ännu mindre grupp blir “best of the best” och tjänar sjukt mycket pengar.

2 gillningar

Tack för tipset, ska kolla in böckerna och läsa om dem.

Jag har läst Cristoffer A’s böcker om Börspsykologi, gillade de böckerna och antar att detta är någonting liknande?