Strategisk mediokritet | Genomsnittligt resultat över en längre-än-genomsnittlig tid = extraordinärara resultat

Krönikan i dagens nyhetsbrev som jag måste säga att jag blev väldigt nöjd med. :blush:

I somras lyssnade jag på en podd med den framgångsrike amerikanska fondförvaltaren Ben Trotsky. Till skillnad från alla andra var hans mål inte att vara bäst. Istället siktade han på att vara “strategiskt medioker”.

Han upptäckte i simuleringar att om han undvek att vara topp-3 utan snarare slutade bland topp-30 % varje år, så skulle han över tid hamna bland topp-10 %. De som hamnar topp-3 tar nämligen i princip alltid någon slags stor risk som just då har lönat sig. Men över tid tenderade det risktagandet straffa sig eftersom slumpen förr eller senare vänder.

Den amerikanske författaren Morgan Housel uttryckte något liknande på Twitter förra året:

Average returns for an above-average period of time = extreme outperformance. It’s the most obvious secret in investing.

Även Napoleon lär ha varit inne på ämnet strategisk mediokritet. Hans - något udda - definition av ett militärt geni var:

En person som kan fortsätta göra en sak med genomsnittligt resultat när andra runt honom beter sig som galningar.

Något jag upplever att är högst relevant även för oss investerare. Gissningsvis hade Napoleons militära genier även varit duktiga investerare. Jag vågar till och med chansa på att de hade gillat indexfonder och fondrobotar som Lysa eller Opti. En indexfond eller fondrobot är ju på sätt och vis definitionen av mediokritet. De gör ju att vi äger allt och därmed blir vi snittet av marknaden och alla dess investerare.

Genom att konsekvent, år efter år, få marknadens genomsnittliga avkastning kommer vi med stor sannolikhet att slå en väldigt stor del av alla andra investerare. Inte för att vi har hittat någon magisk kula och är himla duktiga, utan för att alla andra beter sig som “galningar” (och får betala dyrt för det) medan vi har insett värdet med strategisk mediokritet och att det är okej att “bara” vara genomsnittlig. :blush:

Dina strategiskt mediokra ekonomikompisar,
Jan och Caroline Bolmeson

PS. Du hittar övriga nyhetsbrev samlade under etiketten “Nyhetsbrev”.

31 gillningar

Tack Jan, I LOVE IT!!! :heart:

Kom igen svenskar, detta är en av de viktigaste grejerna NÅGONSIN på forumet och ingen svarar! Bear-rally och alla är intresserade av risk-on och kryptoer??? :smiley:

Detta är extremt viktigt särskilt för oss finnar samt norrmän som har inget ISK (för fonder / ETF) men har skattefördelar för lååångsiktiga och riskabla aktiesparandet.

Mina indexfonder + nordiska småbolagsfond + 20år + skattefördelar = BRUTAL reaal post-tax avkastning som kommer att slå alla som försöker vara klokare än jag.

9 gillningar

Jag tror att det där kan stämma. Ungefär som att slå index genom att undvika det som går sämst istället för att hitta vinnarna.

Men det kräver ju någon form av aktivitet!

1 gillning

JayR: intressant att läsa ditt svar. Du nämner skillnaderna i skatteeffekter för norrmän och finnar. Det hade varit jätteintressant att få höra mer om dem. Är det som gäller för finnar och norrmän en beskattning på 30 procent vid realisering av utfall, som i en svensk aktiedepå, eller är den något annat?
Berätta gärna. Kanske starta en egen tråd, så det inte springer iväg från huvudämnet. (inser att jag borde göra en sökning först. Kanske en sådan tråd redan finns.)
När jag var i frankrike på en Fire-föreläsning fick jag en aha-upplevelse när det visade sig att i frankrike är det 50% skatt på aktier, och därför slussas alla pengar till fastighetsmarknaden, som blir hysterisk. FIRE-världen har verkligen en egen antropologi.

2 gillningar

Jepp, vi har vanligtvis 30% skatt på försäljningsvinsterna. Men, har man ägt värdepappren i över tio år kan man använda ett antagande om anskaffningspriset i beskattningen. Och det finns inga fond- eller schablonskatter.

Alltså man kan äga fondandelar och utnyttja ränta-på-ränta helt skattfritt tills man säljer sina andelar. Jämfört med årliga utdelningar (som beskattas med 25,5%) kan man kumulera utan någon skattebörda och som vi vet detta gör en stor skillnad i ränta-på-ränta.

Efter man ägt sina andelar i över tio år kan man använda antagandet om anskaffningspriset som är 40% av försäljningspriset. Alltså, man kan ha tiodubblats sina pengar men betalar skatter såsom avkastningen skulle vara 150% (dvs slutliga skatten är 18% av försäljningspriset)

Efter tiotals års skattebefrielse och ränta-på-ränta är detta en bra deal tycker jag. Tom bättre än ISK särskilt om räntorna stiger och du kunde placera pengarna du använder för schablonskatterna under denna tid.

2 gillningar

Förresten @janbolmeson , här har vi faktiskt en helt annan motivering till att tänka på hinkarna. Fördelningen i ett par hinkar baserat inte när du behöver pengarna utan när du placerat dom. :grinning: Det finska sättet för att optimera beskattningen!

Asset location istället för asset allocation? I’ll get my coat…

3 gillningar

Ändå finns det så många finnar i Sverige :thinking: ? Hur kommer det sig att många lämnar landet med så många förmåner hemma :joy::person_tipping_hand:. Vad beror det på ? Lättare bli rik i Finland :+1: ?

1 gillning

Fast om man ska vara petig får man ta med att kapitalvinstskatten är 34% på det som övergår 30 000€ i beräkningarna med.
Dvs, om man efter pension t.ex. tar ut 100 000€/år, så blir skatten 19 200€ (eller 19,2% av försäljningspriset).

2 gillningar

Inte alls! :joy: Men vår investeringsfilosofi är typ ultimate buy and hold! Vi är lite avundsjuka om ert ISK, helt ärligt, men ISK är också en perfekt plattform för att göra dumma saker!

Minns när Jared Dillian sa att man borde investera i jättedyra front-loaded fonder så att en ska fan absolut inte röra sina investeringar under nästa tio år. Han har en poäng… :grinning:

3 gillningar

Ja, @Jacke77, du borde flytta hit, det borde få bukt på ditt bytande mellan olika globala indexfonder :stuck_out_tongue:

6 gillningar

Det ska ni inte vara avundsjuka. Vem kan vara stolt över sig själv när man gör dumheter :joy::joy::person_tipping_hand: av min egen erfarenhet :smirk::face_with_hand_over_mouth: .

1 gillning

Det var det jag tänkte på direkt :joy::joy: !

1 gillning

Ungefär som att spela på att NÅGON AV de 5 mest favorittippade hästarna :horse_racing: :horse_racing: :horse_racing: :horse_racing: :horse_racing: vinner och vinna lagom :moneybag: än att satsa allt på VINNAREN :racehorse: :1st_place_medal: och vinna stort ibland :moneybag: :moneybag: :moneybag: :moneybag: :moneybag:

Eller som en jämtlänning sa till mig “Jämnen dra”.

2 gillningar

Pratade med en kompis som resonerade följande kring strategisk mediokritet och fondavgifter - dvs. att man kunde definitivt kunde applicera resonemanget på indexfonder / fondrobotar. Argumentet går ungefär så här:

• Snitt investerarens avkastning är per definition snittet av alla positioner i markanden vilket är ett marknadsviktat index

• Genom att betala 1 % mindre i kostnader än snittinvesteraren så hamnar man bland top 1/3 av alla investerare varje givet år (t ex 7 % i avkastning istället för 6 %)

• Det finns inget empiriskt stöd för att någon som är top 20 % i år även är top 20 % nästa år - dvs ingen korrelation (förutom inom venture capital)

• Över tid hamnar bland top 10 %

• Enkelt…

:money_mouth_face::moneybag:

5 gillningar

Problemet med indexfonder är att de måste köpa även de sämsta bolagen. Det hjälper med lägre avgift men det kan knappast kompensera fullt ut.

Men att flytta fokus från att köpa det bästa till att undvika det sämsta är en intressant tanke som har potential att utvecklas.

Precis så! Skrev faktiskt ett blogginlägg häromveckan på exakt det här ämnet, med Napoleon-bild och allt :slight_smile: (här, vid intresse)

3 gillningar

Nejdå, man kan välja en indexfond som följer ett index som filtrerar och rankar total market på olika sätt, t ex på quality, profitability, value m.m.

Med dåliga bolag menar jag bolag som drar ner indexets kurs. Men jag förstår hur du menar.

Stal faktiskt citatet från dig. Tänkte med att du fick länk att du är ok med det. :slightly_smiling_face:

Haha 100 % okej – team work! :raised_hands:

1 gillning