Här är några saker som jag och forumet tycker är viktigt att tänka på nu när börsen skakar.
This too shall pass!
Här är några saker som jag och forumet tycker är viktigt att tänka på nu när börsen skakar.
This too shall pass!
Att man bör tänka ut vilken risk man är bekväm med, innan börsen börjar skaka. Alltför många får panik och säljer i nedgång, för att sedan köpa in sig igen under uppgång.
Så länge båten man sitter i är stabil, ”just.keep.buying”
Mycket snyggt och pedagogiskt
Kanske lägga till den snygga sliden du brukar ha med hur börsen gått bakåt i tiden?
Enkelt, tydligt och bra tycker jag!
Fint att du är så spot on aktuell med vad forumet behöver och vägleder så bra. Tack för det!
Ingen kommentar på själva innehållet, men reagerar på att du i första bilden trycker på att där är Fyra saker att tänka på. Sen kommer nio bilder med text.
Vilka fyra saker är det du ville peka på?
Kan man förtydliga detta? Antingen som rubriker på just dessa bilder eller numrera fyra punkterna eller sammanfatta i slutet vilka fyra du syftat på.
En annan faktor jag också brukar tänka på är hur stort ens månadssparande är relativt till portföljens storlek.
Säg att man har ett månadssparande på 5000 kr och precis har börjat spara, så man har alltså 5000 kr i fonder. Sen kraschar börsen med 50%, så ens fonder är nere på 2500 kr.
Men så sätter man in 5000 kr igen nästa månad och så är man uppe på 7500 kr.
Sitter man med 5 miljoner som går ned 50% så är det ju lite tuffare…
Även om båda har 10+ års sparhorisont så är det ju mycket lättare att ta en stor nedgång om ens månadssparande är stort relativt till portföljen.
Älskar när du får feeling! Det är då vi får sånt här fint.
Håller med om att snurran blev lång. Den lovar 4 grejer () men blir många fler slides. I övrigt väldigt bra. Det behövs en gnutta korrektur. Försök stryka och använda lättare språk (byt eller stryk långa ord; “huruvida”, “därmed” osv).
Kanske avsluta med att bjuda in läsaren till forumet? Eller någon annan CTA.
Finns det möjlighet att kasta in en graf som visar svajig börs? Visualiserar att det alltid svänger i båda riktningarna. Eller det kanske stjäl fokus?
Nämn att om man har en bra båt så ska man sitta still i den! Tycker det är ett fint uttryck.
Även bra båtar förliser emellanåt
Bild 1. Fyra?
Bild 2. Kanske kan stå ”vänder neråt” eller ”svänger”. ”Vänder” det ”uppåt” är det ju inte ett dugg läskigt. Sen alla dessa metaforer. Välbekanta för oss som hänger på RT, men kan behöva förklaras för alla andra. Eller skippas
Bild 3. Ok
Bild 4. Ok förutom att du nu kopplar brödtexten till nästa bilds rubrik. Hittills har man kunnat läsa o förstå budskapet på enbart rubrikerna och texten under har fungerat som fördjupning.
Bild 5. Se ovan. Rubriken går ej förstå om man inte läst brödtexten bilden före.
Bild 6. Ok
Bild 7. Förstår inte vad rubriken ska säga.
Bild 8. Nu är rubriken just en rubrik/innehållsbeskrivning till en informationsbärande texten undertill. Rubriken i sig bär ingen information.
Bild 9. Se föregående bild.
Bild 10. Båten är ett välkänt begrepp på RT men kan behöva förklaras lite mer konkret för övriga.
Ser bra ut. Jo, det är lättare att inte bry sig om börsen när resten av ens ekonomi är ganska skottsäker.
Amorteringsfritt bolån (50% belåning).
Bundna räntor.
Stor buffert.
Låga driftkostnader.
Akassa och försäkringar.
Ja, avkastningen kunde ev varit högre, men kan pumpa in tiotusentals kronor på börsen varje månad i ur och skur glad i hågen. Stress är dyrt, så se till att sova gott först och investera flitigt sen.
Indexfonder, huvudsakligen globalfonder, med låga avgifter i ISK. Inga yolo aktier. Tid och regelbundenhet kan ge vem som helst många miljoner.
Det är sant att vi inte kan förutse exakt när börsen vänder, men det är oxå sant att marknaden tenderar gå i konjunkturcykel med olika marknadsklimat.
Att vara investerad enbart för en fas i konjunkturcykeln är knasigt.
Hur stor del av portföljen som investeras för varje marknadsklimat, det bestäms av av personens risk-vilja/aversion.
Du bad om det. En del är förslag, andra önskemål och några är krav:
BILD 1:
4 → “fyra”, i löptext upp t o m “tolv”.
Ett kolon efteråt hade inte heller skadat, eller tre punkter som leder över i andra bilden. Det ger en bra förväntan.
BILD 3:
Förslag: “Ingen risk - ingen avkastning.” Med komma är det bara konstigt.
BILD 4:
Avstavningen av “påverka” är grafiskt skitful. Kanske byta “varken” mot “inte” så går det nog in snyggt ändå.
“en meningslös fråga”, inte ett.
Sista meningen bör inledas “Då är det bättre…” för nu hänger den rumphuggen.
“Till exempel…” är bättre än “T.ex.” speciellt eftersom du nu kör “pricktricket” jag dillade om tidigare.
BILD 5:
Rubriken är ingen mening. Tidigare var alla rubriker meningar. Ändra eller ta bort punkten.
Ska det vara en fortsättning på bilden innan så behöver du nog inleda med “…” för att få “flow”.
Jag hade tagit bort “10+” och ersatt med “tio”. Snyggare, mer lättläst och plusset tillför ingenting i resonemanget för gemene man.
Förslag är att byta “0-3” mot “upp till tre”, av samma skäl.
BILD 6:
“freakar ur” eller “freakat ur” - här får du bestämma dig för en form.
“idag”? Kanske läge att skriva “senaste veckan” eller “i fredags” istället. Det är ju söndag idag.
BILD 7:
Den här kan nog behöva lite kärlek och kan kortas ner till nå’t mer kärnfullt: Typ: “Känns det läskigt vid den här lilla nedgången så överväg att sätta mer pengar i din buffert.”
BILD 8:
Ingen komplett mening i rubriken. Avslutar man med kolon kan man komma undan med det, anser jag. Annars skippa punkten.
Andra meningen bör inledas “Det är inte…” istället för “Inte…”.
Ta bort prickarna ur “t.ex.”. Det haltar i läsbarhet i löptext. Ännu bättre förresten, Skippa allt innan “Majoriteten”.
Skippa “Eller att…” i sista meningen.
BILD 9:
Återigen, [] det är ingen komplett mening i rubriken. Skippa punkten.
Andra meningen: Byt plats på “periodvis” och “kunna”.
Skippa punkterna i “t.ex.” här också.
Lägg till “na” i sista ordet och eventuellt “de rådande” innan.
BILD 10:
Flytta “inte” till efter parentesen.
“t.ex.” → “t ex”
Förlåt @janbolmeson - jag gör det inte för att jävlas.
Men så bra att du gör det så slapp jag!
Skrollade snurran och såg ETT fråga, och sen såg jag att du redan påpekat det, så… jag drar mig undan, nöjd och trygg med att allt blir så bra det kan bli!
Vi behöver mer köjn?
Mycket tjusigt!
Skitful avstavning av “påverka” på bild 5 (och det ser lösbart ut) och personligen gillar jag inte “t.ex.” i löptext, men det får väl gå då… om du envisas.
Ah, fixade en avstavning på “påverka”. Fixar även den andra. Trodde på riktigt att man skriv “t.ex.” med punkter då det är en förkortning.
Man kan göra det och man “får”, men man brukar undvika det i just löptext för att meningen blir mer lättläst utan massor av punkter på olika ställen inuti meningen. Detsamma gäller “m.m.”, “o.dyl.”, “f.ö.” och andra förkortningar som förekommer i skrift.
Ett trick är att byta ut mot “exempelvis” eller att skriva ut “till exempel”.
Men det var ett stickspår. Jag tror detta är precis vad flödesklickande och nervösa nysparare behöver.
Går det inte ta bort ordet “däremot” i bild 5?
Jag hörde Akelius prata om att undvika redundens i text. Allt som inte tillför stör.