Forumet översvämmas av investeringsångest och trots godhjärtade och lugnande ord från andra medlemmar fortsätter trådarna strömma in med panikslagna eller enbart nedslagna tankar om tillgångarnas fall:
Jag följer upp mina finanser på månadsbasis och tittade tillbaka för att se hur långt jag behövde gå för att se samma summa på mina konton som jag har idag efter februaris slut.
Jag hamnade på slutet av november. Det är ett kvartal sedan. Det är ingenting i det stora sammanhangen.
Men, säger vän av ifrågasättande: -Visst har du mycket Sverigefonder? Klart du klarar dig!
Men, svarar jag: -Sant, men då har jag ingen lön och inget nysparande.
Om du följer upp dina konton: Hur långt tillbaka behöver du gå för att ha samma summor som idag?
Min gissning är att de flesta är där ganska omgående efter att de klivit in i sin DeLorean.
Förstår ändå att många är nervösa, men är själv mer nervös för aspekter som inte berör mitt pensionssparande.
Men försöker köra med KBT klassikern, tänk om! Och sen köra den in i väggen. Typ.
Som, tänk om min portfölj dyker med 50% i värde! Vad händer då? Inte jättemycket, om jag fortsätter månadsspara och väntar 25 år tills jag behöver pengarna. Har troligen lite mindre än om kraschen inte skett.
Men har garanterat mer, än om jag bara lägger pengarna på ett sparkonto och slutar månadsspara.
Sen har vi inte ens kraschat än, så jag undrar hur många kommer må vid 30-50% minus, som ändå kommer var 5-10 år.
Kanske har jag lyssnat på för många avsnitt och gått igenom skit på riktigt genom åren, så att just se mindre kronor på en skärm inte oroar mig nämnvärt.
Är mer orolig för de konflikter, splittringar och våldsamheter som dagens ledare och oligarker skapar och spär på och de människor som gärna svansar efter.
I slutändan kommer alla förlora på det och då pratar jag inte om ekonomiska förluster.
Men sett till historiska kriser av liknande sort, så hoppas jag vi lär oss något. Helst lite innan min pension, så jag kan piffa gröten.
Några fonder ligger minus för min del nu, men är nog inte mycket mer totalt sett än vad vi hade i början på augusti förra året.
Jag minns att jag tappade en del då, men det hämtade sig resten av 2024 och den korta biten in i januari, innan det nu gått tillbaka igen.
Jag har “typ” slutat öppna mitt Google Sheet för jag vet att det är minus, det är den fördel när man vill ha färska siffror och vet att det tickar på uppåt, inte lika kul att titta åt andra hållet. Hur som helst stämmer jag av sista dagen i varje månad hur utvecklingen ser ut, så förr eller senare behöver man gå in och se verkligheten.
Det är skönt på ett sätt att man är föräldraledig med en ettåring till i höst, man hinner inte kika så mycket på allt. Nöjer mig med ett par besök på RT under dagen istället för att känna mig bekymrad över portföljen med 20-25 års sparhorisont.
Bra övning! Hamnade på början av november. Dock med en del nysparande under perioden. Oavsett, det här är brus. Ovanligt mycket uppståndelse på RT senaste veckorna. Logga ut, stäng ner och gå ut och njut av vårsolen istället.
Jag förstår mig inte riktigt på hur aktimarkanden fungera, men är det inte trevligt att kunna köpa aktier billigare vid en börsnedgång?
Förutsatt att man har en lång investeringshorisont (ska ha pengarna först längre fram) och investerar kontinuerligt i indexfonder; borde man inte då vara glad när börsen går ner och butter när den går upp?
Om så är fallet, borde 2024 då inte ha varit ett dåligt år egentligen (för den långsiktiga spararen) när marknaden gick upp och man fick betala allt mer för aktierna? Om börsen nu går ner och kronan har stärkts, är det väl REA på aktiemarknaden och gott läge att ta på sig spenderarbyxorna?
Om så är fallet, är ett annat tips (utöver att hoppa in i sin DeLorean) att ställa sig på huvudet när man ska titta på börskurvan. Kurvan ser då så mycket roligare ut, och det blir lättare att veta om man ska vara glad eller butter.
Jag råkade ut för den ångesten när jag började investera i aktier och fonder ca 4 mån innan Corona bröt ut… Det var berg och dalbana hela vägen ner men jag var förvånande nog rätt kall om pannan och sålde inget (även om det var svettigt), köpte sen typ på “botten” och tjänade bra den svängen!
Så jag är inte orolig alls för detta längre, tvärtom tänker jag alltid på att motsatt scenario vore värre - en sidledes börs som vi ju hade runt 90-talet (om jag minns rätt) helt utan volatilitet och utan köptillfällen eller direkt tillväxt är snarare mitt marddrömsscenario! Så, lite careful what you wish for tänker jag när många blir nervösa över nedgångar.
Min pappa sysslar dock också med aktier och han kan inte sova när börsen går ner 5 procent, så han borde för sin egen sinnesfrids skull förmodligen bara köra sparkonto eller räntefonder, eller köpa konst. Spelar ingen roll hur länge han hållit på med aktier, han mår fortfarande rövigt varje gång. Om jag mådde så dåligt som han gör över mina investeringar skulle jag aldrig ha dem kvar! Att känna sig rik handlar ju verkligen om mer än bara pengarna…
Det beror ju på hur mycket du har investerat. Med exempelvis en miljon på ISK och månadssparande på 5000 så faller det ju snabbare än du hinner fylla på, så just då brukar det kännas lite deppigt.
Om du däremot har 10000 på börsen och sparar 5000, då är det bara att gasa på.
Ja, i princip, men… vi vet ju inte vad som händer härnäst eftersom den här dippen verkar ha med det politiska läget att göra.
Helt rätt, stoicismen kan man alltid lugnt luta sig mot när livet går en mot.
Själv föredrar jag nog att sitta stadigt på en pall med tre ben: cynicism, stoicism och epikurism.
Jag hade istället personligen själv valt att tänka: hur hade Terry Pratchett tänkt?
“His philosophy was a mixture of three famous schools – the Cynics, the Stoics and the Epicureans – and summed up all three of them in his famous phrase, 'You can’t trust any bugger further than you can throw him, and there’s nothing you can do about it, so let’s have a drink.”
― Terry Pratchett, Small Gods
Jag tror mitt liv som skuldfri lindrar min “ekonomiska” ångest en del vad göller mina pengar på börsen vet att över tid kanske det är dumt ekonomiskt att ha noll i lån men det får mig åtminstånde lugn i tider som dessa.
Så mitt tipps till oroliga själar är väll att få bort ens lån eller åtminstånde få ner dom och ej “stretcha” sig för mycket med stora lpn på bostad/bil etc och investera resten.
Sen mitt andra tips är att börja köra dagar där man helt kopplar bort sig från internet/nyheter svårt kanske i den moderna världen men ibland när jag känner mig stressad av olika anledningar kan vara angående krig/ekonomi etc då klr jag en liten “detox” från moderna världen tar fram min knappmobil och bara lever som man gjorde innan smartphonen fanns gå ut i skogen andas frisk luft speciellt härligt nu när våren är.här
Något av det mest svåra med investeringar är förmågan att inte göra något.
Vid korrigeringar likt denna så tänker fler av oss att vi måste handla, göra något, omfördela, byta tillgångsslag, sälja allt.
Men fler gånger är det ofta värre att agera än att göra inget.
Det är inte ovanligt att när man säljer så säljer när eller på botten.
Sedan står man utanför börsen under en längre tid eftersom man vet inte när det där dags att gå in igen.
Eller man vågar helt enkelt inte gå in igen. Jag var en av dem.
Innan man ens överväger att placera pengar så hjälper det en del att läsa på så mycket man kan.
Samt ta råd av andra mer erfarna, RT är ex på en bra plats att fråga om tips och råd.
Något man bör ha i åtanke är att börsen kommer med större sannolikhet alltid korrigera sig själv som den gör just nu.
Under varje år kommer en nedgång. Om den är -10% eller värre så sker dessa. De går inte att undkomma eller förutspå.
Man måste bara acceptera det.
Skyddet är din sparhorisont, så lång som möjligt. Samt en bredd inom ditt sparande (individuellt vad som kan kännas brett).
Sedan behöver man uppleva dessa korrigeringar. För att det kommer underlätta varje gång du går igenom dem.
Det är en del av processen att utvecklas inom sparande och investeringar.
Tittar man på Tesla räcker det att gå till mitten av nov för att få samma kurs som idag. . MEN 17 Dec stod den i 480, idag 222 . . .tror mr Musk får vänta ett tag innan den når 480 igen. . om den gör det. . …så hur Musk kan vara vän med orsaken till fallet är en gåta
Tesla som bilmärke är nog körda, tror inte att det går rädda det företaget efter alla skada som Musk gjort för världen.
Jag kan mycket väl ha fel, men om han oroar sig över att bli dödad, och det skjuts med vapen rakt in i Teslabutiker så är det illa, riktigt illa.
Det varumärket kan nog vara svårt att bygga upp igen.
Nu håller han även på att ta död på Starlink, då det används som ett vapen på diktatorernas sida i kampen. Vilka nationer kommer tillåta eller satsa på det framöver?
Jag sålde rätt snabbt alla aktier som har med USA-marknaden att göra när jag insåg vad Trump och Musk hade startat, och det ångrar jag inte, tycker det är märkligt dock att aktierna som är mer EU-orienterade klarat sig bra, men fonderna, som också är EU-orienterade har gått mycket sämre senaste två veckorna - en förklaring på det någon?
Har passat på att sätta in EURO på mitt konto i Spanien nu när kronan är starkare än på länge, känns vettigt att ha pengar för några år för att betala kostnaderna som har med huset där nere att göra, kommer sätta in mer om kronan stärks ännu mer.
I övrigt har jag ca 1/3-del av mitt kapital vid sidan av, så jag kan gå in med det OM det skulle bli ett fall liknande det under covid igen, vid -30% på index går jag all-in.
Håller annars med, fortsätter köpa månadsvis nu när det är “billigt”, även om det inte är så billigt ändå i det stora hela, sett till allt elände i världen…
Glad att man inte köpt tesla i alla fall, och att man låtit bli Novo Nordisk nu efter den rejäla nedgången, de fick sig ju en smäll igår igen.
Sörjer dock att jag missade SAAB, eller hela krigsindustrin för den delen, köpte faktiskt SAAB senast Trump satt vid makten, när han var här och skällde ut hela EU för att vi satsade för lite på försvaret, men sedan hände inget på 2-3 år, och jag sålde, inte långt innan kriget bröt ut.
Typiskt, jag är alltid för tidigt ute, och hinner tappa hoppet på att något ska hända med mina aktier.