Ett tips när börsen åker berg- och dalbana

I det långa loppet är det väl alltid en berg- och dalbana, men nu aktualiserades tankesättet lite mer av alla oroliga inlägg.

1 gillning

Just det där att zooma ut är väldigt viktigt för att få perspektiv.

9 gillningar

25år är en jäkligt lång tid och även om du zoomar ut dit syns dessa senaste 3mån tydligt. . .vet inte om jag blev lugnare av dom bilderna, ,

5 gillningar

Du är ju en riktig glaset är halvtomt typ :slight_smile:

1 gillning

Nytt avsnitt på g, så håll ut! :blush:

6 gillningar

Man behöver bara göra en sak i tider som dessa. Radera alla appar hörni. Logga inte in. Gå ut i skogen och promenera istället.

4 gillningar

Den här båten som @janbolmeson sitter i, det är inte det sjunkande skeppet Tesla iaf! :crazy_face:

1 gillning

Värre för Carro. :see_no_evil:

2 gillningar

Mer mest “dalbana” just nu. . berget va förra året. . … o en berg o dalbana slutar alltid på botten o där måste man gå av :wink:

1 gillning

Jag hade en dröm om Jan inatt. Att vi gick på promenad och pratade indexfonder. Det måste ju vara något tecken på att allt kommer ordna sig. Det eller att jag sett på för många rikatillsammans avsnitt sista tiden :joy:

6 gillningar

-Men snälla pappa, bara en gång till, snääällaaa!!!

1 gillning

Eller, så drar man till Saturnus! :ringer_planet::rocket:

2 gillningar

Bra och kul tråd! Jag ligger kvar och behåller mina globalfonder. Sålde av USA som jag hade i lekhinken, mest för att jag har tappat förtroendet för den store ledaren vad det gäller hans förmåga att styra eller ens förstå ekonomi. Utöver allt annat.

Nu sitter jag med den potten och väntar in en utdelning. Lite oklart när dessa ska investeras… får ligga på ett sparkonto med hyfsad ränta som torrt krut.

Sitta i båten, visst. Dock orolig för USA, och att något annat/nytt håller på att hända där med det ekonomiska landskapet. Detta skulle kunna få en stor påverkan på globala index-fonder.

“Historiskt” och “Olik de tidigare” - bra klickord för de som lever på content creating och ökad handel. :wink:

Det vore kul om fler sneglade i sin statistik som delvis var skälet till att jag startade tråden:

2 gillningar

Scrollar tillbaka i avkastningsgrafen, vet inte om det är rätt att göra så. Jag är tillbaka i början av september 2024 för att ha samma summa avkastning i kronor och ören.

1 gillning

Visst är det så, men någon gång kommer det en riktig svacka. Just nu känns det upplagt för att den är ganska nära med allt negativt som händer i världen. Sitter du kvar i båten även om den håller på att sjunka?

Nej, men jag postar om det i en annan tråd. :wink:

Mer på ämnet: Jag sitter kvar. Jag förlitar mig på att även detta är brus i långa loppet.

1 gillning

Så, ett “förlorat” halvår alltså? Det ger ju visst perspektiv och stöd för mitt ursprungsinlägg också.

1 gillning

Hoppas att det visar sig vara lite brus i långa loppet, som för min del är 20-25 år framåt.

Jag har inga planer på att sälja fonder utan kommer månadsspara på, medveten om att siffrorna kan vara röda närmaste 4 åren med tanke på vad stollen lyckas med på daglig basis.

Marknadsvikt med global index, tillväxtmarknader och småbolag borde räcka för roligare siffror om 20-25 år.

1 gillning