Ett tips när börsen åker berg- och dalbana

Det var faktiskt lite kul att läsa reflektionen för jag gjorde precis samma sak - dvs: Jag gjorde en liten graf med alla “kontanta medel” som aktier, fonder och sparkonton och såg då genast att jag nu ligger på samma nivå som i september förra året. Och då har jag/vi (ta i trä) bränt iaf 75000:- på kul att ha/måste ju leva också/resa är att leva/det finns ingen bättre kameramobil/och andra argument som jag hoppas hustrun kan köpa :innocent: Med tanke på att tiden som är kvar på jorden nu är kortare än den var i september så har jag/vi egentligen samma kvar (ok minus typ 300K) och då har vi haft en hel del fina upplevelser på vägen. Livet är ju till för att levas - inte sparas (går det?)!

5 gillningar

Det volatila avkastningsskummet har så att säga blåst av den just nu välkylda portföljen.

Såg också 3-årsutvecklingen på 35 procent, över 11% om året är jag supernöjd med.

1 gillning

Jag undrar bara vad alternativet skulle vara? Speciellt för de “yngre” som ändå är någonstans i startgroparna av sitt långsiktiga sparande.
För egen del så är vi just här, i starten av vårt långsiktiga sparande. Jag själv loggar inte in för att kolla status, taktiken från början har varit långsiktigt och tråkigt sparande i breda & billiga indexfonder. Mantrat har varit att vara konsekvent i sparandet, för egen del gäller det både i bra & dåliga tider.
Just nu är det väl inte så kul att logga in månadsvis när man skall göra sina insättningar och se de röda siffrorna. Men då får man någonstans gå tillbaka till vad ursprungsiden var, vilket var ett långsiktigt sparande i vått & torrt.

Lycka till därute, så ses vi när graferna återigen pekar uppåt!

Mvh,

5 gillningar

Jag känner definitivt av stressen. Har nu under hösten slutat lönarbeta och petar alltså inte in några nya pengar i karusellen. Genast har jag satt mig och räknat igen - kommer detta verkligen att hålla? - men det blir som det blir, säkert inte som jag tänkt mig men antagligen hur bra som helst =) Jag får gå till 20/9-24 för att finna samma belopp.

4 gillningar

Då är vi på samma ställe anställningsmässigt… Det är mest det där med nysparandet som kan vara lite störigt tycker jag. Det är ju nu man vill handla. :joy:

De flesta verkar hamna där, så det är väl den vanliga globalfondens motsvarande punkt på uppgången.

Den som har 60/40 eller annan mix av aktier/räntor kan handla i nedgången vid ombalansering även utan nysparande.

1 gillning

Frågan är hur man ska tänka om man sitter på lite torrt krut… fick ett arv nyligen och har lyckligtvis inte kört ”all in” direkt utan pytsat in successivt för att sprida risken. Det är väl en gissningslek och omöjligt att veta. Kanske skönt att sitta på degen ett tag samtidigt som man fortsätter med månadssparet… kluven.

Göra båda? Hälften in och dela upp resten? :thinking:

1 gillning

Det känns nog värst för nya sparare, som gått all in när vi var på en world time high.

1 gillning

Usch vad defensivt och tråkigt det lät. :joy:

I just det här fallet lät det ju som rätt väg att gå. SÅ, du har redan vunnit tajminglottot. Gör inte om det! :smiley:

Så sant. Min yngste började ISK-spara för ett år sedan ungefär, men han tog det med ro när han upptäckte nedgången igår:

-Det är ju iaf ändå mer än vad jag hade från början.

Skönt att se att det smittar. :smiley:

2 gillningar

Välkommen till uttagsfasen …

1 gillning

Har man gjort några investeringsmisstag och haft vett nog att erkänna att det inte bara var otur så blir man bra på att ta det med ro.

Jag har inte hittat min slutgiltiga sparform där jag nöjer mig med att gå in och se vad som hänt med sparandet någon gång per månad, men jag håller åtminstone mina fingrar från avtryckarknappen trots att jag kollar vad som händer på börserna flera gånger per dag.

1 gillning

Tack för bra tips. Lugnande måste jag säga. Samtidigt känns det inte kul att tänka att jag kanske behöver vänta länge på återhämtning. Tröstar mig med att jag kan köpa mer och sänka genomsnittspriset om börsen fortsätter ner. Då blir siffrorna gröna snabbare.

1 gillning

Har alltid varit berg och dal bana… de första åren i grafen var inte direkt mycket investerat därav de små variationerna. Men på senare tid går det mer och mer upp och ner… :slight_smile:

Tog bort linjerna så ni får gissa summan… men det får upp och ner “mycket” och “mera”. Fast trendar åt rätt håll- :slight_smile:

Just keep buying som @janbolmeson.

3 gillningar

Jättebra inlägg :clap::clap::clap:

1 gillning