Inlärningskurva på börsen?

Hejsan!

Till er som varit på börsen under en lite längre period (10+ år), hur lång tid tog det för er att bättre förstå hur börsen fungerar och att få till en bra strategi som gett er en bra och trygg avkastning över tid och som ni fortsatt tror på?

Vilka misstag gjorde ni på börsen i början som ni skulle tipsa en nybörjare om att undvika?

Hur har ni skapat kunskap? Har ni lärt er av tex era föräldrar från att ni var yngre eller är det mer genom att ha varit aktiv på börsen själv under en tid och läst på mkt, deltagit i liknande forum som detta?

Tänker att det måste också vara så mkt enklare idag för folk att börja investera och lära sig mer om börsen med tanke på smidiga investeringsplattformar och informationsflödet i sociala medier, jämfört med över 10-15 år sedan.

3 gillningar

Behövs ungefär 50år av att hålla samma strategi för att kunna utvärdera den signifikant baserat på resultatet. Betydligt mer tidseffektivt då att ta fram en strategi som man backtestar på historiska data.

Har själv investerat i ca 20 år med många olika strategier och landat i att en mix mellan DNB global och AMF räntefond lång i lämplig risknivå är bland det bästa man kan äga.

8 gillningar

Lärde mig absolut ingenting av föräldrar eller anhöriga utan lärde mig själv via internet i vuxen ålder, framförallt via rika tillsammans :slight_smile:

Jag började investera med en liten slant (10 000) som fick ligga i två år tills jag vågade stoppa in mer. Sen har det ökar. Efter 3-5 år vågade jag stoppa in en större slant. Så, kanske var efter ca fem år som jag började känna mig trygg i sparandet men man utvecklas ju hela tiden.

Det är dock en sak att lära sig och förstå teoretiskt hur man ska investera men en helt annan sak att utveckla psyket för det. Det pågår hela tiden men kurvan blir flackare och flackare med tiden. Sen är det nog mycket personlighet också, dvs hur pass tålmodig och långsiktig man är.

För mig passar det där med tålamod bra men däremot är jag kanske lite väl riskavert så de bitarna har tagit tid att utveckla. Har inte gjort några jättestora tabbar eftersom jag läst på väldigt mycket och börjat med småpengar. De tabbar jag gjort är på marginalen i nån slags “lekportfölj” där jag köpt aktier och etf:er som inte gått särskilt bra, sålt och köpt vid helt fel tid osv. Har också lyckats pricka in bra aktier så det är inte ens säkert att mina utsvävningar varit sämre än index.

Jag kommer dock ideligen till insikten att man egentligen bara skulle köpt en bred billig global indexfond och inget mer men det är sjukt svårt att hålla fingrarna i styr när man är intresserad av börsen. Att inte vara intresserad är nog det bästa för framgång :wink:

5 gillningar

Det tog mig runt ett årtionde innan jag till slut slutade frångå marknadsvikt. Innan dess gjorde jag diverse dumheter som att köpa enskilda aktier, placera pengar i regionala fonder och spekulera i derivat.

9 gillningar

Jag har investerat i femton år. Lärde mig en hel del genom min far som alltid varit tokintresserad av börsen men det var först för femton år sedan (kring 30 års ålder) som jag hade utrymme att börja spara i aktier.

Jag lär mig fortfarande. Jag inser logiskt att jag mest borde ha breda globala indexfonder men kan inte låta bli att investera i allt möjligt, inklusive lite enskilda små bolag och biotech. Jag inser också att jag borde köra buy and hold men säljer ändå ofta vid korrektioner och köper sen in mig när det gått upp igen…

Jag har blivit bättre med tiden men är inte framme ännu. Har också insett att jag för mitt psykes skull behöver en del i räntefonder (när jag får ångest över eventuella framtida 30%-iga sättningar tänker jag numera att det vore kanske skönt för då kan jag trycka in mina pengar från räntefonder in i börsen istället).

Edit: jag lär mig härifrån men joinade väldigt nyligen. Min främsta källa till kunskap är annars Wall street journal som jag läser varje dag numera för att hålla mig ajour.

4 gillningar

Jag började med aktier när jag var runt 15 är 54 nu, fick lov att be om specialtillstånd hos PK-banken som Nordea hette då. Men fram till för 8 år sedan när jag kom in på MrMoneyMustaches blogg så har jag haft en Svennebanan strategi där jag försökt plocka enskilda aktier som jag tror på och sålt dem när de gått upp. Det här har jag gjort för mindre andel av mina besparingar. Resten har jag haft på något sparkonto. Så för åtta år sedan ändrade jag till att gå in med allt jag äger i indexfonder. Men jag har även en andel aktier.

Skulle väl inte säga att jag kan så mycket om börsen ändå. Men jag har förstått tillräckligt mycket för att köra en strategi som gör en reell ekonomisk skillnad istället för att vara en lekstuga.

4 gillningar

Fördelen med att vara långsiktig, passiv investerare är ju att man inte behöver kunna så mycket. Investera regelbundet i breda indexfonder, preparera dig mentalt för att det kommer goda och dåliga år, och var nöjd.

Det tog mig ett tag att lära mig att sluta fippla med “gröna” fonder osv men det lärde jag mig lyckligtvis på nivå 2 innan karriären tog fart så det blev inte så stora förluster. Och precis som @Trimmy lärde jag mig mycket av MrMoneyMoustache blogg och framför allt forumen, framför allt vikten av att undvika livsstilsinflation och inte “spara X% av din lön”.

Sedan om man satsar på FIRE behöver man ha lite mer klart för sig vad gäller uttagsstrategier osv, men det kommer ju (troligen) efter några årtionden av sparande så man har ju tid att lära sig.

3 gillningar

Jag och frugan köpte hus för drygt tio år sedan, när vi var unga och ekonomiskt okunniga. Vi var alltså lätta byten för bankens rådgivare, som i samband med bolånet prackade på oss bankens egna, dyra fonder.

Jag investerade (och amorterade, tack och lov) som en tok i ett par år, för att sedan se nästan all avkastning försvinna i coronakraschen. Jag blev förstås missnöjd över att ha tappat vad jag då tyckte var mycket pengar, men framför allt förbannad över att banken hade tjänat pengar på mig utan nämnvärd risk eller arbetsinsats.

Det var det som fick mig att börja läsa på om ekonomi: ekonomiböcker, på nätet och i synnerhet här på Rikatillsammans. Numera utgör billiga, globala indexfonder majoriteten av mina investeringar, tillsammans med en skvätt ”allväderskrydda”.

3 gillningar

Jag har inte heller fått lära mig något från mina föräldrar, mer än att försöka spara. Aldrig något prat om börsen öht.

Började själv spara småskaligt för säg 10år sedan, tuffat på sakta men säkert.

För drygt 3år sedan fick jag ett mindre arv om ca 250k som jag oavkortat investerade direkt!

Och det är tack vare råd från forum och vänner.

Jag kan tacka dem idag. :folded_hands:t2::smiley:

2 gillningar

Jag är kvinna snart 34 år, har 1,8 på börsen fått genom förskott på arv, sparande och pengar från Riddarhuset.

jag började spara på Avanza 2015 tack vare min pappa som började med det, vi tog typ Avanza auto 1-6. Hade så tills jag hittade Rikatillsammans 2020 ändrade till Länsförsäkringar, Spiltan mm.

I samband med att jag blev miljonär september 2021 började jag spara på Lysa hade fördelning 60-40 länge pga det fick jag som förslag av Lysa. För 2 år sedan ungefär ändrade jag till 90% aktier på Lysa och för typ För 1,5 år sedan sålde jag av allt på Avanza för att inte tappa på alla roliga aktier och flyttade allt till Lysa. Ändrade också till 100% aktier.

månadssparar bara på Lysa. Är glad fick igår ny lön 36 100 som utbildningsadministratör.

4 gillningar

Tror att man i första hand lär sig själv, genom att vara på börsen, ta del av empiriska studier och sitta på sin kammare. Väldigt svårt att lära sig om och framför allt känna sig bekväm med risk genom andra.

Spännande och överskådligt Alec. Du har tre tabeller. Hur väger man samman skulle du sägabäst ? är det lägsta % i någon enskild tabell som sätter gränsen eller ett snitt?

I princip enda du behöver är: strategi, disciplin, psykologi och riskmedvetenhet. Detta kan dessutom appliceras på allt annat i livet, så det är inte bortkastat att lära sig.

1. Strategi

Hitta en enkel strategi som går att följa slaviskt då livet är som sämst.

1. Disciplin

Se till att mata fonden/aktierna regelbundet.

1. Psykologi

Förstå dig själv och hur du reagerar, skriv tydliga spelregler åt dig själv som du följer slaviskt oavsett vad som händer.

1. Riskmedvetenhet

Förstå vad du köper, och förstå dig själv samt din strategi och du kommer att lyckas.. oavsett vad du börjar med.

Idag kan jag tycka att det egentligen är svårare att lära sig börsen, finns överflöd av information varav största delen av infon är helt onödig eller falsk.. Man kan i och för sig få en ditåt bra uppfattning rätt snabbt idag men att faktiskt förstå sig på hur saker funkar kräver väldigt bra kritiskt tänkande.

Jag har nu bara varit på börsen i 5år men detta är insikten jag har fått: Börsen handlar inte om att maximera avkastning utan det handlar om att inte förlora sina pengar. :grin:

1 gillning

Gick in och tittade på utvecklingen i appen varje dag. Nu stämmer jag av en gång i månaden på datorn och använder inte appen.

Köpte enskilda aktier.

Höll av att sälja “för att en aktie låg på rött”.

Köpte bankens dyra dolda indexfond.

Under covid-braket så sålde jag av 25% för att plocka hem vinst utifall att fallet blev mer bestående. I efterhand oklokt och kanske ett tecken på att jag hade högre risk än jag då var mentalt redo för.

5 gillningar

Jag började med detta efter ett tråkigt arv i somras. Känner mig tvungen att förvalta arvet på bästa sätt. Jag var aldrig intresserad av sånt här tidigare utan körde lön till lön men kreditkort maxade och tänkte att jag hellre dör med skuld än sparade slantar. Jag lyssnar nu på Graham, Warren B mm böcker och olika ekonomi podcasts säkert 8 timmar om dagen men ändå behöver jag göra misstagen själv. Som tur har börsen gått bra i höstas så misstagen har genererat pengar även om det nog är mindre än utan misstag. Knasig grej. Hoppas jag lärt mig och tröttnad innan vi går in i nästa bear marknad. Då kan det bli dyrt.

3 gillningar

Egentligen är ju börsavkastningen en reflektion av sig själv, största hotet är jag själv.. Oftast också oavsett om man investerar i aktier/fonder/etf så har man utfunderat en väldigt bra och fungerande strategi men man var och pilla lite för tidigt så det hann inte gå i uppfyllelse :stuck_out_tongue:

Därför är ju indexfond det absolut bästa valet för majoriteten på grund av att psyket klarar inte att faktiskt hålla fast vid en strategi. Jag investerar själv i indexfond just på grund av att jag helt enkelt inte klarar av att hålla en strategi då det skriker rött mot vad indexfond genererar. :smile:

2 gillningar

True. Jag tror också dom här apparna på mobilen och paddan väcker till liv något long gone dött spelberoende hos mig. Älskar att hata Lysa men allt lutar på att jag måste in där för att det ska bli tillräckligt tråkigt att investera.

Jag är nästan inne på att daytradea med ETFer och leka med bull och bear certifikat. Jag VeT hur farligt detta är men jag bara måste. Fast ska inte. Eller?

2 gillningar

En rätt intressant sak är också att man spenderar timtal på att försöka tjäna några hundra lappar med riskfyllda investeringar då man helt enkelt kunde jobba en timme eller två extra varje dag.. Ger garanterat bättre avkastning och framförallt säkrare avkastning.

4 gillningar

Jepp! Konstigt att se sig själv tänka och agera på så sätt.

Tror Agatons sätt att endast använda datorn hade varit bra för mig.

1 gillning

Har varit ”investerad” sen cirka 2005, om man nu kan kalla en TF KF för investerande.

Noll koll och intresse kring investerande och ränta på ränta fram tills jag upptäckte RT i januari 2022. Tror jag hörde om podden på en fest, men jag är inte säker.

Sedan tog det cirka 6-7 månader att praoa på investerande på börsen. Läste på, började månadsspara i liten skala och lyssnade säkert på 75-90% av RTs gamla avsnitt, kände in hur jag reagerade vid 2022 års börsoro och sen så valde jag två globala indexfonder att satsa på. Förde över mitt gamla kapital till en av dom och har sen i stort haft samma strategi sen dess.

Testade även på lysa med en mindre del av mitt kapital, men det skavde då jag inte förstår varför de har så hög home bias. Så efter ett test med avgiftskalkylatorn, så dumpade jag dom vid årsskiftet 2024/2025.

Har en minimal lekhink på 1% med aktier jag chansar på långsiktigt.

Så tog cirka 18-19 år att hitta en strategi som passar mig. Inget skav idag, bara automatiserat sparande och kan helt koppla bort trendiga investeringar och brus.

:sloth::sailboat::euro_banknote:

2 gillningar