Inlärningskurva på börsen?

Nu låter det ju dock som att jag gör allt perfekt men så är nog inte fallet :joy: men det är faktiskt rätt intressant hur man väljer att spendera sin tid :joy:

1 gillning

Jag kom på ännu en sak som jag faktiskt har funderat på och som skulle va intressant att läsa en bok om, humankapital.

Alltså om man riktigt börjar tänka, hur mycket avkastning förlorar man inte på att tex inte träna, äta hälsosamt, vårda sina relationer osv.. Dör man 10år tidigare så är det hur mycket som helst som gått förlorat. :stuck_out_tongue:

2 gillningar

Det hela hänger väl, som mkt man kan göra själv hemma t ex, på att man tycker det är kul. Som en hobby, men en som man i snitt tjänar pengar på där alternativet skulle vara t ex att titta på fotboll eller läsa böcker.

2 gillningar

Tror du precis skrev inledningen till boken :grinning_face::grinning_face::+1::+1:

1 gillning

Författare: Pankman :joy::joy:

2 gillningar

Största misstaget var att hoppa på enskilda aktier som var på trenden över sociala medier.

2 gillningar

Finns nog ingen utskriven regel, men om man får låt säga:

70/30
60/40
50/50

Så är väl ett medel på ca 60/40 att föredra, ingen exakt vetskanskap, snarare tumregler.

3 gillningar

Tog nog säkert 10år innan jag hittade en någorlunda sund strategi. (Majoriteten av pengarna i breda indexfonder) misstagen jag gjorde i början var som för så oerhört många andra att investera i enskilda förhoppningsbolag, hävstångsprodukter osv samt tro att det skulle vara lönt att lägga ner tid på att läsa nyheter, rapporter hålla sig uppdaterad och analysera bolag hit och dit samt försök till timing när jag ansåg det vara billigt/dyrt. Jag var tyvärr tvungen att lära mig genom att bli överbevisad (förlora en jävla massa pengar) och så är det nog tyvärr för många. Men alla ingredienser behövdes nog för att få mig att lyckas. Hoppet om aktieraketer och snabb avkastning i början, förlusten och insikten att en tråkig fond med 8%cagr trots allt ger en riktigt schysst pengahög om man bara håller i sparandet under en längre tid, och till sist det avslappnade livet med stadigt växande kapital och stabilt månadssparande utan att bry sig ett skvatt om vare sig politik eller bolagens kvartalsrapporter

5 gillningar

32 år. Fick hjälp via bankman på förra banken att göra om min tidigare fond (sparande från föräldrar), till ISK runt 2017. Givetvis valde de att placera kapitalet i en blandfond med 50/50 aktier/räntor och närmare 1% avgift. Det är inget jag lagt energi på eller satt mig in i mer detaljerat, tills början av 2024.

Började läsa här, och insåg tack och lov tämligen omgående att billiga indexfonder är det bästa för lång sikt, så jag bytte till detta. Insåg ett par månader senare samma år att jag kanske hade lite mycket kaka-på-kaka genom vissa fonder, och den där enskilda fonden med högre risk som jag tänkte ha som lekhink med minimalt belopp, blev också slopad efter tämligen kort tid.

Därmed hamnade jag aldrig i läget där jag ville köpa och pilla med enskilda aktier och hålla på, känner att varken tid eller ork finns för det, är väl annars en period som många har i början av sparandet enligt många inlägg här. Sitter med 80% indexfonder och 20% Allvädersportfölj som psykologisk krockkudde i svåra tider på börsen, för att sitta ner i båten och bara fortsätta köpa.

Framåt då… jo, 32-33 år av kontinuerligt sparande framåt innan pension, portföljen är tydligt bestämd med billiga, breda fonder viktade efter marknadsvikt. Har även satt upp ett väldigt brett kalkylark med automatiska kurshämtningar, loggningar, diagram, veckorapporter, pensions-simuleringar, FIRE-ålder osv…. Så det har blivit en rejäl, brant inlärningskurva uppåt :smiley:

Och även om jag önskade att jag fått upp intresset för detta 10 år tidigare, för att då haft än mer tid att vara exponerad mot aktiemarknaden, finns det många år kvar att få vara med på förhoppningsvis mer uppgångar. Summa summarum, jag känner att min strategi blev bestämd tämligen omgående, det är ingenting jag övergivit så här i början av 2026 och har inga planer på att göra framåt (enda möjliga skiften är om någon fond läggs ner på resan, och byta mot en snarlik). Så det är bara att lyfta på hatten för detta forum som givit mig en snabbkurs i privatekonomi. :+1:

1 gillning

Pröva att nämna detta nästa gång du pratar med någon om varför du tycker det är viktigt med träning och kost :sweat_smile: och se vad du får för reaktion.

2 gillningar

Jag kan inte säga att jag kan börsen trots att jag investerat ganska länge. Jag har aldrig varit särskilt våghalsig och köpt olika it-bolag osv. Tidigare köpte jag enskilda aktier. Helt utan någon särskild analys. Dock enligt Aktiestinsens filosofi. Bolag som är etablerade, tjänar pengar och som man förstår vad dom håller på med. Och det var framgångsrikt. Men inte för att jag var kunnig. Dock känns det lite osäkert att ha så liten riskspridning när man egentligen inte har koll, så den strategin har jag lämnat. Idag är det mest index-fonder för min del.

Det är tillräckligt provocerande va :stuck_out_tongue: Inte bara ren avkastning som är förlorad, man måst ha ork att faktiskt njuta av sitt kapital också.. allt är ju egentligen bortkastat om inte kroppen funkar som den ska..

En annan sak är också att om man är gladare, mer positiv.. Så jobbar man bättre, orkar läsa på mer = kunskap som kanske resulterar i högre lön eller något, mer vänner som det resulterar i mer möjligheter..

Så egentligen hur man slår index utan att slå index är genom att öka sitt egna humankapital.

2 gillningar

Where to begin?

När jag började spara och lägga detta i fonder för +30? år sedan, behövdes inte mycket kunskap mer än att lyssna på vad nära och kära sa och gjorde. Har haft turen att alltid haft personer i min närhet som haft intresse av börsen på olika sätt. De senaste åren nu när jag betydligt mer aktiv, har jag främst lärt mig själv, läst på och inhämtat det jag saknat i form av kunskap och förståelse.

Nu jämfört med då, så skulle jag säga att om man håller på med enskilda aktier behöver man förstå sektorn där bolaget verkar och att det är först när man äger aktien som man på riktigt lär känna den, på gott och ont. Förstå sin egen risknivå och beteende. Vill man spekulera, gör det avgränsat och håll den gränsen.

Fonder är bra, för det skapar “stabilitet”, men jag personligen tycker det är oerhört trist och väljer därför även enskilda aktier av intresse.

1 gillning