Hjälp mig våga investera!

Hej!

Long time reader, first poster.

Jag har följt RT länge, läst mycket och beundrat allas mod att investera.

Låter lite märkligt i skrift, men jag behöver inte mer pengar idag.

Kortfattat: Behovet av mer pengar är mindre är rädslan att förlora pengar.

Har investerat tidigare, men i fysiska saker och det har gått bra. Men nu med småbarn finns inte tiden till den typen av investeringar.

Det har gjort att jag sitter i nuvarande situation.

Jag har 750.000 på ett räntekonto, som jag fyller på med 20-30.000 i månaden från överskottet av min lön.

Utöver det har jag leksaker för runt 2.000.000 som förgyller min vardag enormt.

Drömsits för många på RT, recept för FIRE som jag förstår många strävar efter.

Nu svär jag i kyrkan, men jag har ingen önskan om FIRE, jag är där jag är idag för att jag inte är typen som sitter still.

Jag har alla mina leksaker jag velat haft.

Äger ett fint hus värderat till 5M med min sambo med cirka 50% belåningsgrad.

Jag står i ett vägskäl nu och överväger om jag ska peta i dom 750.000 + sälja av några leksaker och göra oss skuldfria.

Eller börja köpa på mig av fonder lite aktier.

Jag törs bara inte, snälla RT - försök prata mig till rätta.

Med vänliga hälsningar,

1 gillning

Finns ingen anledning till FIRE om du inte vill.

Men spara på långsiktigt på räntekonto är ingen höjdare… pengar (valuta) har mycket dålig förmåga att behålla värde.

Vad är målet på lång sikt? Just nu förlorar du sakta men väldigt säkert.

6 gillningar

Jag är smärtsamt medveten om att min pengahög krymper med 2,6%

Det är väl lite därfor jag är här :slight_smile:

Lång sikt är nog mest trygghet för mig och min familj. Det vore också skönt att vara skuldfri i framtiden (även fast det inte är det smartaste ur investeringssynpunkt).

Hej och välkommen till forumet,

Grattis till en extermt god ekonomisk situation.

Givetvis måste du inte bli FIRE. Att investera på börsen måste inte handla om att sluta jobba.

Du kan göra det för att dina pengar inte skall tappa värde eller bara för att ha en försäkring. exempelvis om din jobbsituation förändras och du inte vill jobba, så kan det vara skönt att kunna släppa allt. Om inte för alltid utan för perioden du söker nytt jobb.

Du kanske vill börja med nya hobbies? sparande till barn, donera till välgörenhet eller bara låta de växa och sedan betala av bolånet. varför sälja dina leksaker och bli skuldfri när dina pengar kan investeras, växa och sedan göra dig skuldfri!

Rent statistiskt är det bästa att investera allt på engång, men rent emotionellt är det ofta jobbigt för folk att se värdet svänga så investera lite åt gången är ofta bra då. Kanske 5-10% per månad?

Välkommen som aktiv på forumet!
Med ditt beteende i beaktning så skulle jag avråda från att investera för stor del av ditt kapital på börsen dag 1.

Anledningen till det är att jag misstänker att det dröjer en kort period innan du av olika skäl hittar en ny leksak du vill köpa och då ställs du inför valet att finansiera den med lån eller sälja av innehav på börsen. Det senare alternativet passar dåligt ihop med ditt uttalande:

Behovet av mer pengar är mindre är rädslan att förlora pengar.

Så jag skulle börja med ditt why och sen kanske identifiera …avfarter snarare än vägskäl så att du inte gör för drastiska manövrar som du sedan får svårt att stå kvar vid när vardagen springer vidare.

Börja i det lilla och fokusera på syfte/why.
Börja investera lite och löpande.

2 gillningar

Håller med i detta.

Jag var i lite liknande sits innan jag hittade till RT. Var osäker på främst min risktolerans, eller volatilitetstolerans, som är ett bättre ord.

Men hade mitt mål klart för mig, så kände att jag ville ge mina pengar en chans att växa mer än på sparkonto, eller en TF KF i mitt fall.

Så jag började i det lilla, jag praoade på börsen första månaderna genom att starta ett månadssparande i en global indexfond och tog notis om hur jag mådde vid dippar och dalar. Det var både 20% dippar och stora uppgångar under denna period, lite som det oftast är. Med tiden så lärde jag mig att rörelserna inte påverkade mitt mående nämnvärt, så förde över det mesta till fonden efter cirka 7-8 månader.

Men ett varför behövs nog, då börsen alltid innebär en viss risk.

Finns annars dyra TF KF som ger mer avkastning än ett sparkonto, men, de har inlåsningseffekter och dyra avgifter. Så det gäller att räkna på det med.

En klassisk mix av räntor och global indexfond kan vara en mellanväg också.

Men man måste inte investera, även om det kan kännas så när man hänger här bland alla 0.01% jägare. :wink:

Om din jobbsituation förändras och du inte vill jobba, så kan det vara skönt att kunna släppa allt.

Det är en stor orsak till att spara investera för mig. Tryggheten.

Hobbies har jag mer än tid med en en faktor 50:1 Lite av ett moment 22 när man har råd med dom hobbies man vill, men inte har tid. Tänker det blir bättre när barnen blir större.

1 gillning

Ja, jag tror det är väldigt ohälsosamt att samla massa pengar för pengarnas skull. Det är i min mening tryggheten och valfriheten som pengarna köper som man vill åt.

Men börja smått. känner du dig osäker kan du ju ha dina 750 000 på kontot som nu och investera ditt överskott varje månad, det kan vara en bra start.

2 gillningar

Jag har ett leksakskonto också till just det. Det ligger inte så mycket kapital där just nu, men skulle jag köpa en ny leksak så ska något annat säljas först :slight_smile: Dock så är jag rätt nöjd just nu, det har tagit lång tid att komma till den känslan.

Så dom 750.000 är “över” och kommer inte behöva röras på lång tid.

Jag har flertalet gånger provat att investera lite i fonder och aktier, men jag fixar inte svängningarna. Mår riktigt dåligt över det. Det är väl lite där denna tråd fötts ur.

En global indexfond är vettigt, men jag dom är rätt fulla i US-tech just nu så dom dyker nog rätt hårt vid en sättning dom med.

De större risk att inte investera i dessa US-tech.

1 gillning

Mät ditt konto i USD istället för SEK ser du att även ditt konto svänger…

Jag tror du är fast i det som kallas “money illusion”.
De allra flesta är det hela livet, därför man ofta hör äldre människor beklaga sig över “allt är så dyrt nu”. Inte alls nödvändigtvis sant, pengarna har blivit mindre värda.

Jag tror det krävs rätt mycket kunskap att komma loss från tanken att man från en dag till annan kan värdera saker i valuta (SEK). Pengar är helt enkelt inte kapabelt till det.

När du ser att en fond svänger är det bara för att du accepterar priset i kronor som en värdemätare. Varför är det inte pengarna som svänger i värde når fonden står still? Svaret är att det bara är en perspektivfråga. Värde är mycket mer komplext än antal kronor.

https://www.investopedia.com/terms/m/money_illusion.asp

Du mår riktigt dåligt av att investera och dåligt av att inte investera? Du kanske inte borde investera i mer än fasträntekonton just nu?

1 gillning

Så här, investerar du inte i tillgångar som ökar i värde kommer ditt kapital garanterat förlora värde. Vill du att pengarna du har arbetat och lagt ner tid för att införskaffa ska ruttna bort?

Du skriver också att du vill ha trygghet för din familj. Om du inte längre skulle finnas där, hade du inte velat lämna efter dig dem bästa förutsättningarna för din familj då?

2 gillningar

I och med ovan citat så tror inte jag att investera är det bästa alternativet. Att ha pengar på ett sparkonto är nog inte heller det smartaste då räntan oftast är under inflationen. Om du ändå har en stabil ekonomi så kan du lika gärna amortera av lånet enligt mig. Du säger ju själv att du gärna vill bli skuldfri.

2 gillningar

Kom på, kanska att @Niklas-Opti har några goda råd?

Då detta känns mer som en känslomässig spärr snarare än en logisk och ekonomisk spärr.

2 gillningar

Tack för att du loopade in mig <3

1 gillning

Först och främst: grattis till ett otroligt sparande och imponerande sparkvot! Sen blir jag så klart nyfiken på vad leksaker för 2 miljoner innebär, måste vara tal om bilar eller så har du ett kvarter av Shurgardförråd fulla med det som blev årets julklapp :smiley:

Du verkar vara i en fas i livet och ekonomin när din FOMO (fear of missing out) inte handlar om rädslan för att inte bli rik utan snarare rädslan för att sluta vara rik. Jag har sett detta skifte hos många, brukar oftast ske när: 1) man har sparat ihop ett rejält kapital, 2) man blir äldre, 3) man har personer och sysselsättning som gör livet meningsfullt.

Logiken kring hur du borde göra kan du ju så klart. Du vet hur man borde placera 750 000 + 20 000/mån. Frågan är varför du inte gör det. Är det tydligt för dig vad du sparar till? Till vem? Eller finns det någon stor utgift runt hörnet som vi inte känner till?

Hade jag varit i din sits hade jag haft ett härligt och nära framtidssnack med sambon för att komma underfund med hur stor del av ditt sparande vars användning ligger långt fram i tiden. Samma sak kring hur ni vill leva. Utifrån en sådan målbild kanske det blir lättare att hitta känslomässiga argument kring hur du borde göra med ditt sparande? Kanske tål en större del att utsättas för risk? Kanske kan ni amortera ner lite mer för att känna er ännu mer fria?

Oklart om mina svar är hjälpsamma, viktigaste budskapet är att jag känner som sagt igen situationen när värdebevarande blir viktigare en tillväxt. Tyvärr är ju sparkontot, som du vet, inte rätt plats för den ena eller den andra på lång sikt.

Lycka till <3

2 gillningar

Börja kanske med månadssparandet in i fonder? Eller bara en del av det, så känns det inte som du lägger allt på rött i ett svep. Jag förstår verkligen rädslan>vinstchans.

1 gillning

Vilka är dina “hoppies”?

Du hör hur jag låter. Finns inte en rationell tanke, utan bara obeslutsamhet.