Hjälp mig våga investera!

Jag sålde imorse alla mina fonder och aktier. Har märkt att jag inte klarar av låta bli kolla i apparna tiotals gånger per dag och några av de mindre dipparna på sistone har nästan sabbat en hel helg för mig. Min investeringskarriär på hela 3 månader tar sig en paus tills jag känner mig tryggare och säkrare. Är inte helt säker på om de 5% portföljen gått upp kompenserar för all mental tid som gått åt oroliga tankar och känslor. Mvh Newbie

P.s tänker dock åka snålskjuts på din tråd <3

P.s igen. Jag har dock kvar en slant på l y s a. Förstår nu lite charmen med den tjänsten. Den är så tråkig att man inte ens orkar ha ångest över den.

1 gillning

Tack för ett mycket balanserat svar Niklas,

Jag har sett detta skifte hos många, brukar oftast ske när: 1) man har sparat ihop ett rejält kapital, 2) man blir äldre, 3) man har personer och sysselsättning som gör livet meningsfullt.

Du har 3 av 3 rätt här, om nu 40år är räknas som äldre.

Du verkar ha huvudet på skaft, det rör sig mycket väl om bilar. Då inte den sorten som bara faller i värde, utan den sorten som håller värdet. Kanske till och med ökar i värde. Dock har det aldrig varit syftet att tjäna pengar på det även om det nu är ett faktum.

Är det tydligt för dig vad du sparar till? Till vem? Eller finns det någon stor utgift runt hörnet som vi inte känner till?

Jag har inga stora utgifter framöver, drömmer lite om att bygga en carport (bredvid garaget) men jag tänker inte nalla på dom 750.000 för det, utan det tar jag löpande medans jag bygger och sparar lite mindre i den perioden.

Måste man spara till något specifikt?

Jag har nått alla mina materialistiska mål, visst kan man alltid köpa ett större hus med mera features osv osv. Men det skulle inte göra mig lyckligare.

Om jag skulle drömma fritt så skulle FI vara ett mål. Det känns dock helt orealistiskt och ouppnåeligt.

Det skulle ta 15-20år från nu att nå 10M, om 20 år så räcker nog in 10M heller. Så jag har svået att hitta motivation - till att spara så hårt så länge, då vill jag hellre leva mer nu och resa med mina barn.

Vilka är dina “hoppies”?

Bilar, båtar, jakt, snickra, skidåkning och resa. Ingen inbördes ordning :grinning_face:

Barn ska nog också nämnas, då dom står för 95% all disponerbar tid :laughing:

Herregud, en liksinnad! Jag har gjort samma sak ett par gånger. :blush:

1 gillning

Att spara behöver dock inte vara lika med att man inte unnar sig, det går att göra två saker samtidigt. Spara 15k unna dig 15k. Men att bara hålla en stor summa som man inte ska använda i pengar är ett säkert sätt att garanterat förlora pengar i längden.

Varför inte bara ha en stor buffert säg 250k om du nu är så rädd att investera, de finns inga rätta svar för hur du vill spara. Gör det som känns rätt för dig, sedan behöver du antagligen inte spara alls då du kommer få en bra pension ändå.

Förresten varför ska du nå 10M om ditt mål är FI?

Kul att mina tankar uppskattades och i viss mån stämde :slight_smile:

Tycker du tänker helt rätt. Jag såg det mer som en modell som kanske kan hjälpa dig se om någon del av ditt sparande är mer långsiktig, typ barnspar etc. Vi har ett lagom ambitiöst sparande till barnen öronmärkt för något jag aldrig fick: insats till första boendet. Minns hur mycket enklare vissa delar av livet var för de kursare som just hade ynnesten att få hjälp med bostaden hemifrån. Vill ge samma till mina ungar :smiley:

När det gäller aktier fungerar jag likadant - att kolla portföljen varje timme blir ett beroende, och minsta svängning kan sabba en dag.

Fonder har funkat bättre för mig - dels uppdateras de så pass sällan att det blir tråkigt att följa i realtid, och dels känner jag en underliggande trygghet i att marknaden oftast återhämtar sig.