Jag är en 42 årig man som startade mitt första ISK hos Nordea förra veckan. Tidigare i livet hade jag inga tankar på att spara och hade många kortare lågavlönade anställningar (kundservice/telefonförsäljare mestadels), levde livet (mycket festande med kompisar etc) och hade inga tankar på framtiden. Blev arbetslös en längre tid och valde att börja plugga i mitten av 30 års åldern, tog en Socionomexamen och har sedan 3 år tillbaka arbetat som Arbetsförmedlare på Arbetsförmedlingen.
Har nu en lön som är strax under Sveriges medelinkomst (31 500, vilket är lågt om man ser till detta forum) och har bestämt mig för att börja investera lite och startat ett ISK hos Nordea eftesom jag har mitt lönekonto där (sent ska syndaren vakna ).
Jag är singel, har inga barn, bor i hyresrätt (dock med kallhyra, så ganska saftiga elräkningar på vintern) och jag har ingen bil (jag klarar mig utmärkt på kollektivtrafik), har inga skulder förutom mitt CSN lån från studierna och på grund av detta känner jag att jag inte har behov av någon större buffert och efter att jag sparat ihop till en buffert på 20 000 på ett sparkonto på Avanza (för andra gången, precis när jag sparat ihop till 25k första gången gick min dator sönder och pengarna gick till en ny speldator). Jag har inga stora inköp planerade som jag känner ett behov av att spara till och har inga andra större utgifter.
Skulle väll säga att jag därför är på nivå 1 i trappan generellt, men med pension inräknat så hamnar jag i nivå 2.
Min strategi är såhär:
Autogiro med minst 1000 kr i månaden till mitt ISK, men tänkte även föra över allt som är kvar på kontot i slutet av månaden, så realistiskt sett gissar jag på 3-5k per månad som går till mitt ISK. Pengarna ska vara för långsiktigt sparande för att kunna sätta guldkant på tillvaron när jag går i pension eller annat kul längre fram i livet. Jag satte in 3 000 kr när jag startade förra veckan som jag la på Finserve Global Security Fund och 3 Nordea fonder som rekommenderades av Nordea när jag starta kontot. Insåg sen efter att jag läst på lite att dom fonderna kanske inte var ett så bra val på grund av höga avgifter och sisådär avkastning så har sålt dom för att investera i bättre fonder.
Planen är att ha kvar Finserve Global Security Fund som en lekhink (Jobbar i Karlskoga som har bland annat Saab Dynamics och BAE Systems i stan o ser nya Archer system rulla förbi var o varannan dag utanför kontoret, så ville ha lite investerat i försvarsindustrin). Kanske slänga in nån mindre summa där också då o då eller byta till annan försvarsfond om ni har några andra rekommendationer?
Resterande investeringar tänkte jag lägga enligt 60/40 principen med 20% i AMF Räntefond Mix + SPP Korträntefond och 60% i Länsförsäkringar Global Index och ha detta som fördelningsplanen för mina automatiska insättningar.
Tycker ni att detta känns som en okej nybörjar strategi eller är det någonting som ser galet ut för er som har mycket mer kunskap än jag?
Alla bör kunna sätta av 10% av lönen, vilket du visserligen skriver, men sätt av det direkt vid löning. Du vill upp i 300kkr snabbt eftersom det är skattefritt från 2026.
Jag har tjänat mycket pengar på försvarsaktier, men de är sålda. Tror inte det är rätt läge att investera i detta. Vid fred i Ukraina kan de säkert fall 20% på en dag. Varför inte köra försvarsaktier isf fonder, det finns ett begränsat antal företag och du verkar ha koll på några redan.
Angående resten; du ska ha aktiefonder, inte räntefonder eller blandfonder om du ska spara på längre sikt och särskilt inte på ISK.
Om Nordea har rekommenderat något annat så sälj det med. För höga avgifter.
Välkomment till forumet och grattis till inlett sparande!
Nej, för Nordea är bovar och banditer på att rekommendera sina egna dyra fonder. Se det redan länkade inlägget och välj en där istället. En enda bred billig och global indexfond är perfekt i början, där du är nu.
Jag kör lite skamlös egenreklam och direktlänkar till mitt lilla räkeexempel om dyra fondavgifter:
Har redan sålt dom som Nordea rekommenderade vilket jag nämnde, men kanske lite otydligt . Väntar på att pengarna skall komma tillbaks och bli likvida så jag kan investera dem igen.
Känner mig lite för feg för aktier just nu, eftersom jag är nybörjare, så kör helst på fonder just nu. Men tänkte att jag låter den där tusingen ligga kvar på Finserve Global Security Fund, inga stora pengar och då har jag min “lekfond” .
Jag har ändrat till 3 000 kr i Autogiro .
Och så kanske jag ska ändra min fördelningsplan på autogirot till 100% Länsförsäkringar Global Index istället för 60% på den och 40% på Räntefonderna?
Vill du köra konservativt med räntefonder så ska du göra det, men i din sits med stadig inkomst skulle jag köra all in på aktiefonder, såsom LF global. Det finns mycket att tjäna på det, i synnerhet i början av sparkarriären.
Okej, tack för tipset! Ska ändra till 100% LF Global!
Tack för videotipset också, såg din intervju på Youtube nyligen på Rika tillsammans Youtube kanal och tyckte den var väldigt intressant! Ska ta o kolla lite mer videos på din kanal också
Välkommen till forumet. Det är aldrig försent att börja. Själv startade jag mitt första konto här 2016. Så man har varit med det tag. Man brukar säga att pengarna fördubblas var 7:e/8e år. Så det blir guldkant på tillvaron vid pension. Det svåraste med fondinvesteringar är att fortsätta köpa när börsen dyker.
Tack så mycket! Jo, förstår det! Och att sitta lugnt i båten och inte byta fond gissar jag, märkte redan på första veckan att jag var inne o kolla 3-4 gånger om dagen om den lilla summan jag la i fonderna jag startade med hade gått upp eller ner .
Jag började också från nivå ett när jag började spara för nära 10 år sen. Jag tycker den känslomässiga sidan av pengar var svårare då än nu när jag kommit ganska långt. Även om man vet att det går upp och ner på börsen så tyckte jag det var tufft att se hårt intjänade tusenlappar försvinna på en dag. Jag tränade på att tänka att det är bra att det går ner för då blir fondandelarna billigare, jag skrev ner det och har det fortfarande som mantra när det svänger mycket.
Ju fortare du lär känna dig själv som investerare desto färre misstag kommer du göra i början, det är var jag tror. Hur riskaversiv är du? Hur jobbigt kommer du tycka det är om du misslyckas med ditt sparmål en månad? Mår du bäst av att logga in på kontot varje dag eller varje år?
Lycka till! Du har redan lyckats med den svåraste biten och kommit igång, bra gjort!
Tack så mycket! Jag tror att jag kommer att tycka det är jobbigt och att jag kommer att kolla flera gånger om dagen ett tag, men jag är ganska säker på att jag kan komma över det. Jag har haft många dumma vanor som Rökning och alldeles för mycket festande etc… som jag brutit upp med så jag tror att det ska gå bra att vänja mig vid tanken på att tänka långsiktigt med sparandet också . Jag vet ju att det har ett syfte och att jag har min buffert ifall jag får någon oförutsedd utgift .
Fått panik varje gång det bara är rött rött rött i perioder. Tänkt måste sälja allt som tex i våras när det blev kaos efter Trump. Tusentals kronor försvunnit från kontot men efter snart 3 år är jag ändå 47tkr plus.
Lärt mig under min korta tid att inte gå in, det vänder, sitt lugnt i båten och jag är långsiktig. Hoppas få ett bra tillskott när jag går i pension.
Lycka till!
Vad har jag för sparhorisont, när behöver jag pengarna? Ca 20 år minst i ditt fall om det är pensionssparande, då ska du inte använda pengarna på den tiden. Det här underlättar mycket för mig som har ca 30 års horisont. Pengarna ska inte röras, de ska sitta där de sitter och jobba.
Dyker börsen, sitt ner i båten, passa på att köpa extra andelar om möjlighet finns. Ser att man börsen rasar och ska agera på det, så ska du även veta när du ska kliva in igen (svårt). Två väldigt enkla men bra citat att minnas för den långsiktige spararen:
Rent statistiskt är det faktiskt bättre att det går ner i början för din del, helst under en lång tid. I praktiken betyder det att det är rea, men psykologiskt känns de samtidigt jobbigt. Man kan ju också sätta sparandet på auto så slipper man logga in. Eller bara logga in när det går bra. En tanke du kan få är ju att försöka lite höja ditt sparande något för det är nu dina pengar som du investerar är värda som mest för framtiden, spara in mycket på det som är onödigt och välj vad du vill spendera pengar på.
Jag försöker att leva hyffsat billigt nu, men känner att jag inte vill snåla in för mycket på vardagslyxen. Efter att ha kollat på youtube klippen om Rikedomstrappan på RikaTilksammans så känns det som att det kan vara en fälla som man kan ramla in i, att man bara tänker på sparande och framtiden och glömmer att leva i nuet. Jag tror att nyckeln för mig kommer att vara att kunna leva gott utan att varken snåla eller slösa för mycket och sattsa på att hålla mig till en sparplan. Stoppa undan en fast summa varje månad som jag sedan succesivt kan öka över tid i sammband med löneökningar.
Hej och välkommen till forumet @Dinny !
Resonemanget om att ha räntefonder eller inte tycker jag kan delas upp i två delar. Sparhorisont och riskvilja.
Generellt så tycker jag 100% aktieindexfonder är rätt på längre sparhorisont +10 år. Om man har kortare sparhorisont så gillar jag tumregeln 10% aktieandel per år i sparhorisont. Tex om du behöver dina pengar inom sex år så ska du satsa på ca 60% aktier (indexfonder) och 40% räntor (räntefonder eller ett sparkonto med insättningsgaranti hos en nischbank som ger lite högre ränta). Riskviljan kan göra att man bör öka eller minska aktieandelen i ovan tumregel. Om man är nervös av sig och riskerar att sälja när börsen går ner, så kanske det är rätt att ha lite mer räntor. Är man i stället trygg med börsens fluktuationer och det kanske inte är någon katastrof om man inte får hela sin förväntade avkastning så kanske man i stället kan köra lite högre aktieandel än tumregeln.
Har bestämt mig för att köra på 100% aktiefond, jag har ju en buffert som jag kan ta av om nånting oväntat händer . Får helt enkelt lära mig stt sitta lugnt i båten och inte stressa upp mig vid eventuella nedgångar, vet ju att rent historiskt sett så bör den vända uppåt igen förr eller senare.
Som kommentar ang räntefond; AMF räntefond Lång som enligt en snabb googling är populär ger i sitt neutrala scenario 1,43% avkastning per år. Räntan på ISK är 0,89%, så kvar blir 0,54% avkastning och efter en inflation på 2% (min siffra) har du alltså backat 1,46%. Med ett fondkonto backar du 1,0% efter skatt. Samma gäller sparkonton. Med en sådan avkastning förstör du dina pengar! Då är det roligare att festa upp dem…